تبیان، دستیار زندگی
فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و می فهمید که در شهرتان سیگار کشیدن ممنوع شده است. حتما شوکه می شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا سیگار کشیدن ممنوع است!

فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و می فهمید که در شهرتان سیگار کشیدن ممنوع شده است. حتما شوکه می شوید.

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
بدون دخانیات

خب، فکر می کنید شهرتان در این وضعیت چه شکلی پیدا می کند؟ سیگاری ها کجا باید بروند؟ کارشناسان شهری طرحی تدوین کرده اند به نام شهر بدون دخانیات که بخش هایی از این طرح هم اکنون در پایتخت در حال اجراست و برخی کلانشهرهای دیگر کشور هم علاقه مند شده اند با این طرح همراه شوند. این طرح در حقیقت می خواهد عرصه را بر سیگاری ها تنگ تر و محدودیت های بیشتری را برای شهروندان سیگاری ایجاد کند.
تهران بیش از ۴۰۰ بوستان بدون دخانیات دارد. تنها نشان از بدون دخانیات بودن این بوستان ها تابلویی است که نشان می دهد نباید در این پارک ها سیگار کشید. اما رهگذران این بوستانها حتی زیر همین تابلو ها نیز سیگار می کشند.

ایده "بوستانهای بدون دخانیات" برای اولین بار از سوی مسئولان شهرداری تهران مطرح شد. بر اساس این طرح، اداره کل سلامت شهرداری تهران در صدد بر آمد با اقدامات فرهنگی، محیط بوستانهای پایتخت را از دود سیگار پاک کند. به همین منظور در گام اول ۶ بوستان انتخاب و معرفی شدند.

فروشندگان مجاز سیگار به هیچ وجه نباید این کالا را به افراد زیر ۱۸ سال بفروشند و فروش سیگار به شکل نخی یا همان خرده فروشی ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی می شود

در این پارکها تابلوهای هشدار‌دهنده و علائم عدم‌استعمال سیگار نصب شده و بروشورها، کتابچه‌ها و سی‌دی‌های آموزشی برای ترک سیگار به مردم اهدا می‌شود. علاوه بر این مشاورین خانه‌های سلامت برای دادن مشاوره و آموزشهای لازم به شهروندان در این بوستانها مستقر شده‌اند.

قانون اول

قدم زدن در پارکی پاک از دخانیات

اگر یک روز پایتان را در برخی از پارک های بزرگ پایتخت مثل لاله، قیطریه، ملت و... گذاشتید و تذکر بسیار جدی مسئولان انتظامات پارک به سیگاری ها را دیدید، تعجب نکنید! نخستین اقدام برای ایجاد شهر بدون دخانیات، ایجاد پارک های بدون دخانیات است. الان تقریبا در تمام محله های تهران یک پارک بدون دخانیات وجود دارد. البته این طرح فقط به دادن تذکر به افراد سیگاری خلاصه نمی شود. تابلوها و تبلیغات محیطی مختلفی درخصوص مضرات سیگار در پارک ها نصب شده و قرار است بسته های آموزشی هم در همین خصوص در میان شهروندانی که برای تفریح به این پارک آمده اند توزیع شود. البته محل های خاصی هم در این پارک ها درنظر گرفته شده که افراد فقط در آن مکان ها مجاز به کشیدن سیگار هستند.

قانون دوم

خرید کالای دخانی از مجوزدارها

کارشناسان بارها اعلام کرده اند که با اجرای طرح شهر بدون دخانیات قرار نیست که در یک شهر، دیگر به هیچ وجه سیگاری کشیده نشود بلکه آنها با اجرای این طرح به دنبال ساماندهی توزیع و مصرف سیگار هستند. خب، سیگاری ها برای خرید سیگار باید به کجا بروند؟ قانون، مجوز فروش سیگار را صرفا به چند اتحادیه و رسته صنفی داده است. فروشندگان مجاز سیگار به هیچ وجه نباید این کالا را به افراد زیر ۱۸ سال بفروشند و فروش سیگار به شکل نخی یا همان خرده فروشی ممنوع است و با متخلفان برخورد جدی می شود. در ضمن اگر فروشگاه مجوزداری در شعاع ۱۰۰ متری از یک مرکز آموزشی باشد، باز هم اجازه فروش این کالا را ندارد.

قانون سوم
ساختمان هایی بدون دود سیگار


آنهایی که سیگار از دست شان نمی ا فتد، از این به بعد یا باید به فکر کم کردن مصرف سیگار باشند یا قید استفاده از بسیاری از خدمات برخی سازمان ها مثل شهرداری را بزنند چون براساس تبصره های طرح شهر بدون دخانیات سیگارکشیدن در تمام ساختمان های اداری، ورزشی، فرهنگی، آموزشی و... مدیریت شهری ممنوع است. نه دیگر می توانند برای شرکت در برنامه های متنوع فرهنگی به خانه های فرهنگ و فرهنگسراها مراجعه کنند و نه برای انجام کارهای اداری به ساختمان های شهرداری، در ضمن این طرح فقط به شهروندان اختصاص ندارد. سیگار کشیدن کارکنان در محل کارشان هم ممنوع است. مسئولان، تابلوهای اطلاع رسانی این ماجرا را هم در نقاط مختلف ساختمان نصب کرده اند.

انتقاد از نگاه تفریحی به مصرف دخانیات

زمانی گرمسیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان این که طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن، همه متولیان امر باید در کنار شهرداری بر تحقق جامع و کامل پارک بدون دخانیات حضوری فعال داشته باشند گفت: متاسفانه عرضه روز افزون و شایع مواد دخانی (قلیان) در اماکن تفریحی و رستورانها و قهوه خانه ها، تبلیغات فریبنده در مورد قلیان و تنباکوهای میوه ای و معطر، تغییر مصرف قلیان از فرم سنتی در سنین بالا به فرم مدرن (میوه ای و...) از سنین پایین تر و استفاده از آن به عنوان یک وسیله تفریحی، نداشتن «مهارت زندگی» لازم برای مقابله با استرس ها و ناملایمات از جمله مهارت «نه گفتن» همه و همه دست به دست هم داده و منجر به بروز پدیده جدید تهدید کننده سلامتی کشور به صورت افزایش شیوع مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان در بین زنان و مردان، نوجوانان و جوانان به عنوان یک تفریح و تفنن شده است. این در حالی است که در بسیاری از موارد، انتخاب مکان عرضه مواد دخانی توسط خانواده صورت گرفته وزمینه ساز ورود نوجوانان و جوانان به اعتیاد مواد دخانی خواهد بود.

ضرب و زور کاری از پیش نمی رود

رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درباره بوستان های بدون دخانیات و سیاست های بازدارنده برای عدم استعمال دخانیات در این پارک ها گفت: شهروندان خود باید در این زمینه نقش مطالبه گر داشته باشند و اگر فردی خواست در یک فضای سبز عمومی که با هزینه شهروندان ساخته شده است سیگار بکشد به تذکر داده یا خود فرد مراعات حقوق شهروندی را بکند.

او ادامه داد: همه چیز با ضرب و زور نمی شود بلکه باید با فرهنگ سازی استعمال دخانیات در فضاهای عمومی و بوستان ها به عنوان یک حرکت نا شایست تلقی و به یک قبح اجتماعی تبدیل شود.

کاهش سن مصرف دخانیات بحرانی است

کارشناسان معتقدند کاهش سن مصرف دخانیات بحرانی و نگران کننده است .

شهروندان خود باید در این زمینه نقش مطالبه گر داشته باشند و اگر فردی خواست در یک فضای سبز عمومی که با هزینه شهروندان ساخته شده است سیگار بکشد به تذکر داده یا خود فرد مراعات حقوق شهروندی را بکند

معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران پیش از این نسبت به این مسئله هشدار داده بود. او با بیان این که متاسفانه سن مصرف دخانیات در حال کاهش است گفت: این در حالی است که تولید دخانیات و واردات آن در حال افزایش است.

آباد با اشاره به آمارهای ارائه شده در این زمینه افزود: طی ۱۰ ماهه اول سال ۹۲ تولید سیگار ۱۹ میلیارد و ۱۱ میلیون نخ بوده که در مقایسه با سال ۹۱ که رقمی حدود ۱۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون نخ بوده حدود ۱۹ درصد افزایش را نشان می دهد. در همین مدت رقم ۱۱ هزار و ۱۲۶ تن سیگار به ارزش ۹۸ هزار و ۴۴۰ دلار وارد کشور شده است که واردات این محصول نسبت به سال قبل ۸.۵۲ درصد افزایش وزنی و ۱/. درصد افزایش ارزشی را نشان می دهد.

آباد همچنین اضافه کرد : با در نظر گرفتن آمارهای فوق باید گفت که ما هر ساله میلیارد ها تومان هزینه می کنیم که شهری عاری از مواد دخانی داشته باشیم حال آنکه نمودار ها نشان می دهد از سال ۹۰ تا ۹۲ هم در بخش تولید و هم در واردات مواد دخانی شاخص ها رو به افزایش بوده است. در چنین شرایطی سن مصرف دخانیانت کاهش یافته و زنانه شدن مصرف دخانیات هم در حال شیوع است، بنابراین این موارد داشتن شهری عاری از دخانیات را به چالش می کشد. وی از کمیسیون فرهنگی درخواست کرد که این مورد را بررسی کند.


منابع : آفتاب / افکار نیوز

مطالب مرتبط:

باسیگار معتاد شوید!
مشاوره 24ساعته تلفنی به سیگاری ها
افزایش مصرف سیگار در میان زنان