تبیان، دستیار زندگی
جمعه چهل و چهارمین دوره رقابت های کوپا آمریکا به میزبانی کشور شیلی و با حضور خیل عظیمی از فوق ستارگان دنیای فوتبال آغاز شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به رقابت‌های کوپا‌آمریکا


جمعه چهل و‌چهارمین دوره رقابت‌های کوپا‌آمریکا به میزبانی کشور شیلی و با حضور خیل عظیمی از فوق‌ستارگان دنیای فوتبال آغاز شد.


فوتبال، کوپا امریکا

‌10تیم از منطقه کونمبول به نام‌های شیلی، برزیل، آرژانتین، اروگوئه، پرو، پاراگوئه، بولیوی، ونزوئلا، اکوادور، کلمبیا و 2 تیم میهمان از منطقه کونکاکاف‌(آمریکای‌شمالی و جنوبی) به نام‌های مکزیک و جامائیکا در این رقابت‌ها حضور دارند. حضور ستارگانی همچون لیونل مسی، نیمار، آگرو، هیگواین، ته‌وز، دی‌ماریا‌، تیاگو سیلوا، داوید لوئیز، خامس رودریگز، ویدال و الکسیس سانچس می‌تواند به معنای اوج فوتبال باشد. با شنیدن نام این ستارگان فوتبال اروپایی در ذهن خیلی از فوتبال‌دوستان نقش می‌بندد اما این‌جا اروپا نیست و این بار قاره آمریکا میزبان بهترین‌های دنیای فوتبال است.

نگاهی به مدعیان

امسال هم مثل چند دوره اخیر تیم‌های برزیل، آرژانتین و اروگوئه مثلث قهرمانی رقابت‌های کوپا‌آمریکا را‌ تشکیل داده‌اند. آرژانتین بعد از عملکردی موفق و امیدوارکننده در جام‌جهانی‌ به دنبال کسب پانزدهمین قهرمانی کوپاآمریکاست. آلبی‌سلسته تمام فوق‌ستاره‌های خود را برای این مسابقات فراخوانده است و اگر بازیکنانی همچون مسی،‌ ماسچرانو،‌ آگرو و کارلوس ته‌وز فرم بی‌نظیر خود در تیم‌های باشگاهی‌شان را حفظ کنند، رسیدن به قهرمانی برای آن‌ها دور از دسترس نیست. البته دونگا با مصدومیت چندین مهره کلیدی خود مواجه است که از بین‌ آن‌ها می‌توان به مارسلو دفاع راست رئال‌مادرید، لوئیز گوستاوو هافبک ولفسبورگ و اسکار، ‌هافبک تیم چلسی اشاره کرد. با این وجود اگر خط دفاع برزیل بتواند مستحکم‌تر از جام‌جهانی‌ باشد و مهاجمان این تیم بتوانند خود را با نیمار وفق دهند، برزیل را باید یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی در کوپا‌آمریکا دانست. ا‌روگوئه هم به عنوان پرافتخارترین تیم در کوپا‌آمریکا و مدافع عنوان قهرمانی عزم خود را برای کسب شانزدهمین عنوان قهرمانی خود جزم کرده‌ است.

بزرگ‌ترین غایب ا‌روگوئه و البته بزرگ‌ترین غایب کوپا‌آمریکا را باید لوئیز سوارس، بهترین بازیکن دوره قبل کوپا‌آمریکا دانست که به دلیل محرومیت این مسابقات را از دست داده‌ است. البته در این میان نمی‌توان شیلی را هم نادیده گرفت

بزرگ‌ترین غایب ا‌روگوئه و البته بزرگ‌ترین غایب کوپا‌آمریکا را باید لوئیز سوارس، بهترین بازیکن دوره قبل کوپا‌آمریکا دانست که به دلیل محرومیت این مسابقات را از دست داده‌ است. البته در این میان نمی‌توان شیلی را هم نادیده گرفت. میزبان‌‌ کوپا‌آمریکا با وجود ‌هافبک کهنه‌کار یوونتوسی خود آرتور و ویدال، براوو دروازه‌بان اول بارسلونا و مهاجم آماده این روزهای آرسنال ‌الکسیس سانچس امیدوار است اولین عنوان قهرمانی کوپا‌آمریکای خود را کسب کند.

کوپا‌آمریکا و رکوردها

در میان تیم‌ها، اروگوئه با 15 قهرمانی پر‌افتخارترین تیم رقابت‌ها‌ست. پس از اروگوئه نیز آرژانتین و برزیل با 14 و 8 قهرمانی حضور دارند.

در تمام رقابت‌هایی که در برزیل یا اروگوئه برگزار شده‌، تیم‌های میزبان به قهرمانی رسیدند.

اروگوئه با‌40 حضور، بیشترین تعداد حضور در کوپا را داراست.

آرژانتین با 26 حضور، بیشترین تعداد حضور در فینال کوپا را داراست.

اروگوئه با 34 حضور، بیشترین تعداد حضور در نیمه‌نهایی کوپا را داراست.

آرژانتین با 111 پیروزی، بیشترین تعداد پیروزی را در کوپا در اختیار دارد.

شیلی با 81 شکست، بیشترین تعداد شکست در کوپا را تجربه کرده است.

آرژانتین و پرو با 31 تساوی در کوپا، رکورد‌دار هستند.

رکورد بیشترین گل زده شده با 422 گل، در اختیار آرژانتین است.

رکورد بیشترین گل دریافت شده با 296 گل، در اختیار اکوادور است.

بیشترین گل زده در یک دوره، 208 گل است.‌(2006)

آرژانتین، تنها تیم کوپا‌آمریکا‌‌ست که در 3 دوره متوالی (1945،1946،1947) قهرمان شده است.

آرژانتین با 9 میزبانی، بیشترین میزبانی را در اختیار داشته است.

بخش ورزشی تبیان

منبع :خراسان نیوز