تبیان، دستیار زندگی
سفارتخانه های ایران در اتریش و سوئیس طی یادداشت های رسمی جداگانه به وزارت خارجه های این کشورها نگرانی جدی دولت ایران نسبت به امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته ای را اعلام کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی جدی ایران نسبت به امنیت مذاکرات


سفارتخانه های ایران در اتریش و سوئیس طی یادداشت های رسمی جداگانه به وزارت خارجه های این کشورها نگرانی جدی دولت ایران نسبت به امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته ای را اعلام کردند.
ایٹمی مذاکرات کا نیا دور بدھ سے ویانا میں

سفارت های جمهوری اسلامی ایران در وین و برن طی یادداشت های رسمی جداگانه ای که به وزارت خانه های امور خارجه اتریش و سوئیس ارسال شد، با اشاره به اخبار منتشر شده اخیر، مراتب نگرانی جدی دولت ایران از امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته ای را به دولتهای مزبور اعلام کرده و خواستار اطلاع از نتایج تحقیقاتی که در این زمینه معمول می شود، شدند.
همچنین از وزارت خارجه اتریش خواسته شده است در اسرع وقت هرگونه تدابیر لازم برای تامین امنیت محل مذاکرات، از جمله اتخاذ تدابیر بیشتر حفاظت سایبری، را اتخاذ کنند.

عزم ایران و 1+5 برای تسریع مذاکرات
حمید بعیدی نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران از تمایل جدی ایران و 1+5 برای سرعت دادن به پیشرفت در مذاکرات خبر داد.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: « بعد از چند روز جلسات کارشناسی که بدون وقفه از هفته پیش ادامه یافته بود و بعد از جلسات معاونین سیاسی که از چهارشنبه صبح آغاز شده بود، امروز جلسه رسمی ایران و اعضای پنج بعلاوه یک با حضور تمامی هیاتهای عضو تشکیل گردید.

در این جلسه کشورهای عضو روند بحثهای روزهای گذشته را مرور و بررسی کردند و تمایل جدی خود را برای سرعت دادن به پیشرفت در مذاکرات اعلام نمودند.»

نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 ظهر جمعه به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید برگزار شد.

این هفتمین دور از مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع بود که انتظار می رود امروز جمعه به پایان برسد.
واشنگتن: بدون دسترسی، تحریم رفع نمی‌شود
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه درباره مسائل مختلف مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اظهار نظر کرد.

جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس روزانه خبری روز جمعه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که توافق تا 30 ژوئن ممکن است.

از وزارت خارجه اتریش خواسته شده است در اسرع وقت هرگونه تدابیر لازم برای تامین امنیت محل مذاکرات، از جمله اتخاذ تدابیر بیشتر حفاظت سایبری، را اتخاذ کنند

بر اساس گزارش وبگاه رسمی وزارت خارجه آمریکا راتکه درباره روند فعلی مذاکرات هسته‌ای اظهارنظر نکرد و گفت که جزئیات مذاکرات مربوط به اتاق محل برگزاری این گفت‌وگوها است.

او افزود: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ام، دیدگاه ما این است که مهلت 30 ژوئن قابل دست‌یابی است و تمرکز ما بر این است که تا آن تاریخ به توافق برسیم.

پیش از این برخی رسانه‌ها از جمله پایگاه خبری المانیتور و خبرگزاری ایتارتاس روسیه از احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای خبر داده بودند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روزانه که همزمان با نشست خبری وزارت خارجه برگزار می‌شد، صحبت از تأخیر در مهلت رایزنی‌ها را یک «تاکتیک مذاکره‌ای» خواند که طرفین از آن استفاده می‌کنند.

«جف راتکه» در ادامه این کنفرانس خبری به سوالات دیگری درباره مسائل ایران هم پاسخ داد. او درباره گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز جمعه که مدعی شده بود 1+5 عدم حل مسئله ابعاد نظامی احتمالی (PMD) تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن را پذیرفته گفت موضع واشنگتن نسبت به گذشته تغییر نکرده است.

او گفت: «فکر می‌کنم موضع ما در این باره تغییری نکرده است. ما همیشه به صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ایم که آنها باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فراهم آوردن دسترسی‌های لازم برای حل نگرانی‌ها پیرامون جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ایشان به توافق برسند و بدون چنین توافقی ما قادر به رفع تحریم‌ها نخواهیم بود. این موضع ما در سرتاسر مذاکرات بوده است.

راتکه در حالی این اظهارات را بیان کرد که دسترسی به سایت‌های نظامی یا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای برای حل و فصل موضوع PMD در زمره اختیارات آژانس تحت پروتکل الحاقی، که ایران به اجرای آن در صورت توافق هسته‌ای متعهد شده قرار نمی‌گیرد. به گفته کارشناسان، تنها در صورت امضای سند موسوم به «پروتکل الحاقی مضاعف» است که آژانس می‌تواند چنین درخواستی را از ایران مطرح کند.

فراوری : رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : فارس / تابناک


مطالب مرتبط:

بازدید از سایت های نظامی ایران؛ آری یا نه؟

کری؛ نادان یا حیله گر؟

جزئیات مهمِ حل نشده در توافق هسته ای