تبیان، دستیار زندگی
رقابت های انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان برای حضور در مسابقات جهانی 2015 لاس وگاس و کسب سهمیه المپیک 2016 برزیل پنج شنبه و جمعه گذشته در حالی در مشهد برگزار شد که با حواشی زیادی البته از سوی فرنگی کاران همراه بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال در جنگ ستارگان کشتی


رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان برای حضور در مسابقات جهانی 2015 لاس‌وگاس و کسب سهمیه المپیک 2016 برزیل پنج‌شنبه و جمعه گذشته در حالی در مشهد برگزار شد که با حواشی زیادی البته از سوی فرنگی‌کاران همراه بود.


کشتی

ضمن این‌که برخی ستارگان کشتی کشور همچون مسعود اسماعیل‌پور،کمیل قاسمی، محمدحسین محمدیان، یونس سرمستی و امید نوروزی در حسرت رسیدن به دوبنده تیم ملی ماندند.

اولین شوک با نابغه کشتی فرنگی

اولین اتفاق و شوکی که در روز اول مسابقه رخ داد غیبت نابغه کشتی فرنگی بود. حمید سوریان، دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک در روز وزن‌کشی مسابقات خیلی ناراحت بود و در روز اول مسابقه باوجود این‌که در محل برگزاری مسابقات حضور داشت اما در دیدار مقابل عبدالمحمد پاپی حاضر نشد به روی تشک بیاید تا حضور در رقابت‌های جهانی را از دست بدهد. در پی شرایط پیش‌آمده شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی تشکیل جلسه داد و پیشنهاد کرد کادر فنی ضمن دعوت از سوریان برای تمامی اردوهای مقدماتی و تدارکاتی سال جاری از او به عنوان عضو همراه در رقابت‌های جهانی دعوت داشته باشد. همچنین مقرر شد در صورتی که نفر منتخب تیم ملی کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی سال 2015 موفق به کسب سهمیه و مجوز حضور در رقابت‌های المپیک 2016 نشد در صورت تمایل حمید سوریان اولویت کشتی‌گیر منتخب برای کسب مجوز از رقابت‌های گزینشی المپیک باشد. در صورت کسب سهمیه از سوی کشتی‌گیر منتخب وزن 59 کیلو در رقابت‌های جهانی، سوریان بدون حضور در قهرمانی کشور و مسابقات اوپن مجوز حضور در رقابت‌های نهایی انتخابی تیم ملی را دارد.

گرد و خاک قهرمان المپیک

امید نوروزی، قهرمان جهان و المپیک دومین فرنگی‌کاری بود که عصر پنج‌شنبه در اقدامی غیرحرفه‌ای در سالن برگزاری مسابقات گرد و خاک به پا کرد. نوروزی در وزن 66 کیلوگرم به مصاف مهدی زیدوند رفت که قصد اجرای فن سالتو را داشت که این فن به صورت ناقص اجرا شد اما نوروزی معتقد بود باید امتیاز بگیرد.

پس از بازبینی فیلم، داوران امتیازی به نوروزی ندادند. وی در ثانیه‌های آخر با این‌که 5- یک عقب بود کشتی را رها کرد و با رفتاری ناپسند به تابلو‌های تبلیغاتی دور تشک لگد زد که با واکنش تماشاگران هم مواجه شد. البته نوروزی با برداشتن یکی از چوب‌های تابلوی تبلیغاتی قصد داشت به سوی داوران حمله کند که نیروهای حراست وی را به بیرون سالن همراهی کردند. البته نوروزی دیروز بابت رفتارش از مردم و علاقه‌مندان به کشتی عذرخواهی کرد و به فارس گفت: «به خاطر رفتارم از تمام مردم ایران و علاقه‌مندان به کشتی عذرخواهی می‌کنم. اتفاقاتی که رخ داد به دلیل استرس و فشار روانی ایجاد شده بود.»

قاسم رضایی، دارنده مدال طلای المپیک در وزن 98 کیلوگرم در دیداری حساس و زیبا در دور پنجم به مصاف مهدی علیاری، قهرمان آسیا رفت که در پایان رضایی 2- یک شکست خورد. اما مربیان قاسم رضایی به عملکرد داوران اعتراض داشتند و معتقد بودند که داور باید به علیاری اخطار کم‌کاری می‌داد.

سومین جنجال در کشتی فرنگی

قاسم رضایی، دارنده مدال طلای المپیک در وزن 98 کیلوگرم در دیداری حساس و زیبا در دور پنجم به مصاف مهدی علیاری، قهرمان آسیا رفت که در پایان رضایی 2- یک شکست خورد. اما مربیان قاسم رضایی به عملکرد داوران اعتراض داشتند و معتقد بودند که داور باید به علیاری اخطار کم‌کاری می‌داد. همین که داور سوت پایان کشتی را به نشانه پیروزی علیاری زد تعدادی از تماشاگران حاضر در سالن در اقدامی غیر اخلاقی بطری‌های آب را به سوی داوران و مسئولان اجرایی پرت کردند.

برخورد با متخلفان

البته رفتارهای ناشایست برخی کشتی‌گیران از چشم مسئولان مربوطه دور نماند و تاکید شد کمیته انضباطی درخصوص سوریان و نوروزی تصمیم‌گیری می‌کند. سخنگوی فدراسیون کشتی درباره حرکت ناشایست امید نوروزی در جریان مسابقات گفت: «نوروزی یکی از قهرمانان پر افتخار کشتی ایران است و ما به هیچ‌وجه از او انتظار چنین برخوردی را نداشتیم. بدون شک کمیته انضباطی فدراسیون کشتی بر اساس قانون با او برخورد خواهد کرد.» علیرضا رضایی درباره موضع فدراسیون کشتی در قبال خودداری حمید سوریان از حضور در رقابت‌های انتخابی تیم ملی هم افزود: «حضور در انتخابی امری اختیاری است. نظر حمید سوریان این بوده که در این مسابقات شرکت نکند و این به معنی تعیین تکلیف برای فدراسیون نیست.»

در حاشیه

گودرزی، وزیر ورزش و جوانان که برای همایش مدیران کل استان‌ها در مشهد حضور داشت عصر پنج‌شنبه دقایقی در سالن مسابقات حضور پیدا کرد و تاکید کرد حمایت از کشتی در دستور کار وزارت ورزش و جوانان است.

این مسابقات با استقبال خوبی از سوی تماشاگران همراه بود. البته برخی از شهروندان مشهدی از‌ پوشش ضعیف صداوسیمای خراسان رضوی در روز اول مسابقات انتقاد داشتند.

طی این مراسم از جمعی از پیشکسوتان کشتی همچون علی گرم‌رودی، علی تبریزیان، جواد رفوگر، قاسم محمدی (عکاس)، حسین حصاری (خبرنگار) و 2 داور ازبکستان و مغولستانی تقدیر شد.

نتایج

ماراتن 2 روزه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی دیروز درحالی در مشهد به پایان رسید که در کشتی آزاد حسن رحیمی(57)، بهنام احسان‌پور(61)، سیداحمد محمدی(65)، حسن یزدانی(70)، علیرضا قاسمی(74)، علیرضا کریمی(86)، رضا یزدانی(97) و پرویز هادی(125) به قهرمانی رسیدند. در کشتی فرنگی هم محسن حاجی‌پور(59)، مهدی زیدوند(66)، افشین بیابانگرد(71)، سعید عبدولی(75)، یوسف قادریان(80)، حبیب‌ا... اخلاقی(85)، قاسم رضایی(98) و مهدی نوری(130) روی سکوی اول ایستادند. شنیده می‌شود مهدی تقوی(70 کشتی آزاد) پس از باخت در دیدار اول مقابل حسن یزدانی در دومین دیدار حاضر نشد و گویا با قهر سالن مسابقات را ترک کرده است.


بخش ورزشی تبیان

منبع: خراسان