تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی محمد کاظم‎زاده در گالری زیرزمین دستان برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش آثار یک هنرمند مبتلا به اوتیسم

نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی محمد کاظم‎زاده در گالری زیرزمین دستان برگزار می‏‌شود.

بخش هنری تبیان
 محمد کاظم‎زاده

محمد کاظم‎زاده هنرمند جوانی است که آثار طراحی و نقاشی او از ۲۲ خردادماه در گالری زیرزمین دستان به نمایش گذاشته می‏‌شود. او هنرمندی است که با وجود ابتلا به بیماری اوتیسم هنرهای مختلفی از جمله طراحی، نقاشی، مجسمه‎سازی و نوازندگی پیانو را آموخته و دنبال می‌کند.

علی کاظم‎زاده پدر محمد، درباره پسرش و فعالیت‎های هنری او به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: محمد دی ماه سال ۱۳۷۰ به دنیا آمد و مدتی پس از تولد ناتوانی‎های او خود را نشان داد. هنگم ورود به دبستان در آزمون ورودی این مقطع رد شد و به مدرسه کودکان استثنایی فرستاده شد، سپس او را به یک مدرسه مرزی ویژه کوکان مبتلا به بیماری‌های خاص فرستاده شد و تا سوم راهنمایی در این مدرسه درس خواند. در این دوران بود که تصمیم گرفتیم او را دیگر به مدرسه نفرستاده و تحت آموزش‎‏های هنری قرار دهیم.

او ادامه داد: از سال ۸۸ خانم مریم طاهریان‎فر آموزش هنرهای تجسمی و به ویژه نقاشی را به محمد آغاز کرد. او که در کودکی به بیماری مننژیت مبتلا شده بود ، در ۶ سالگی عمل قلب داشت و در ۱۴ سالگی به دلیل چرخش ستون فقرات تحت دو عمل جراحی سنگین قرار گرفته بود با نقاشی توانایی تازه‎ای پیدا و دنیای جدیدی را کشف کرد.

نمایشگاه آثار محمد "دنیای من" نام دارد و او حقیقتا دنیای خاص خود را در کارهایش به تصویر می‏‌کشد.

علی کاظم‎زاده با بیان اینکه نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‎های محمد در سال ۸۹ در گالری مهرین برگزار شد افزود: در اسفند ماه سال ۹۰ آثار محمد برای نمایش به کپنهاک دانمارک فرستاده شد و در همان سال او به عنوان یکی از ۱۰ برگزیده مسابقه "کنش فکری ۲" که از سوی موسسه ماه مهر برگزار شده بود انتخاب شد که آثار این ۱۰ نفر در برلین نیز به نمایش گذاشته شد.

او ادامه داد: آشنایی با محمد حسین عماد مجسمه ساز معاصر و همین‌طور علیرضا جدی هنرمند نقاش باعث شد که آموزش‌های هنری محمد جدی‎تر شود و آنچه از ۲۲ خردادماه در گالری زیرزمین دستان به نمایش گذاشته خواهد شد حاصل فعالیت یک سال اخیر اوست.

نقاشی‎های محمد کاظم‎زاده

پدر این هنرمند جوان درباره آثار این نمایشگاه نیز توضیح داد: محمد برای این نمایشگاه ۶۷ اثر آماده کرده بود که آقای عماد و آقای جدی ۲۷ اثر را برای نمایش انتخاب کردند؛ سه اثر نیز به این ۲۷ کار اضافه شد تا در نهایت ۳۰ نقاشی و طراحی از محمد در گالری زیرزمین دستان به نمایش گذاشته شود. در این مجموعه او از پاستل، اکریلیک و مداد رنگی روی کاغذ و مقوا استفاده کرده است.

کاظم‌زاده ادامه داد: نمایشگاه آثار محمد "دنیای من" نام دارد و او حقیقتا دنیای خاص خود را در کارهایش به تصویر می‏‌کشد. او تجسم خاص خودش را دارد و درخت یا آدمی که طراحی می‌کند از ذهن او عبور کرده و به این شکل درآمده است. به علاوه به گفته معلمانش او تناسبات و رنگ‏‌ها را نیز به شکل ناخودآگاه می‏‌شناسد که موجب بهتر شدن کارهایش شده است.

نمایشگاه طراحی‎ها و نقاشی‎های محمد کاظم‎زاده با عنوان "دنیای من" از ۲۲ تا ۲۶ خرداد ماه در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برگزار خواهد شد.


منبع: هنر آنلاین