تبیان، دستیار زندگی
تبِ گرفتن عکس سلفی به معضلی در جهان تبدیل شده تا جایی که برخی حتی جان خود را در این راه از دست می دهند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی با مرگ بخاطر عکس سلفی

تبِ گرفتن عکس سلفی به معضلی در جهان تبدیل شده تا جایی که برخی حتی جان خود را در این راه از دست می‌دهند!

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
سلفی

امروزه در همه کشورها مردم سعی می کنند با زبانی تازه به نام عکس های سلفی با هم ارتباط برقرار کرده و دیگران را از وضیعت خود مطلع کنند. خاطرات و اتفاقات خوب و بد روزانه مردم به جای بیان شدن به تصویر کشیده می شوند و هر روز هم تعدادشان افزایش پیدا می کند.
تا جایی که تبِ گرفتن عکس سلفی به معضلی در جهان تبدیل شده تا جایی که برخی حتی جان خود را در این راه از دست می‌دهند!
تا اینجای کار همه چیز در قالب یک هنرنمایی مدرن جای می گیرد اما مشکل اینجاست که طی ماه های اخیر، سلفی گرفتن به یک بیماری در میان برخی از مردم تبدیل شده است.
با اشیا متفاوت ژست بگیرید!
ماهیت سلفی به گونه‌ای است که بیشتر مورد توجه جوانان در سرتاسر دنیا قرار گرفته و آنها دوست دارند با ثبت سلفی‌های عجیب و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه‌های اجتماعی قدرت و استعداد خود را به دوستان خود نشان دهند. ازجمله این اشیا متفاوت و پر طرفدار اسلحه! است.

گرفتن سلفی با اسلحه از جمله عکس‌های پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی است.

ماهیت سلفی به گونه‌ای است که بیشتر مورد توجه جوانان در سرتاسر دنیا قرار گرفته و آنها دوست دارند با ثبت سلفی‌های عجیب و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکه‌های اجتماعی قدرت و استعداد خود را به دوستان خود نشان دهند

اما اخیرا ژست گرفتن و قرار دادن آن در شقیقه برای عکاسی، حوادث مرگباری را رقم زده است. در سال گذشته یک جوان مکزیکی ۲۱ ساله برای گرفتن عکس سلفی با اسلحه، در حالی که با یک دست مشغول آماده کردن دوربین موبایل خود بود، با دست دیگر به طور تصادفی ماشه را فشرد و با اصابت گلوله‌ای که از تفنگ خود شلیک شده بود، جان سپرد.

اما این اتفاق پایان ماجرای عکس‌های عجیب با اسلحه نبود. حادثه بعدی به تازگی و زمانی رخ داد که یک دختر ۲۱ ساله روسی اسلحه‌ای را در دفتر کار خود پیدا می‌کند، این اسلحه متعلق به نگهبان شرکت بوده که وی قبل از رفتن به تعطیلات در این اتاق جاگذاشته بود.

با دیدن اسلحه، ایده سلفی گرفتن با سلاح واقعی در ذهن دختر جوان شکل می‌گیرد.

او اسلحه را روی شقیقه خود قرار داده و با دست دیگر دوربین را در فاصله مناسبی از صورت تنظیم می‌کند.

او نیز در حالی که به طور کامل روی چهره خود در دوربین موبایل تمرکزکرده بود به جای دکمه شاتر، ماشه اسلحه را می‌فشارد، گلوله شلیک شده به سر اواصابت می‌کند.

این دختر در حالی که در وضعیت وخیمی ‌به سر می‌برد به بیمارستان منتقل می‌شود.

به هر حال استفاده از اشیا خطرناک نه تنها به جذابتر شدن سلفی کمکی نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث بروز صدمات جبران ناپذیری گردد.

خودشیفته‌ها، عاشق سلفی!
 افراد خودشیفته معمولا اعتماد به نفس پائینی دارند و این ضعف باعث می‌شود که دست به هرکاری بزنند تا از نظر دیگران مورد توجه قرار گیرند.
شاید سلفی گرفتن هم یکی از راه‌های جلب توجه دیگران باشد که در دنیای مجازی رواج زیادی پیدا کرده است.
عکس سلفی جدیدترین شکل خودنمایی در فضای مجازی است که امروزه در دنیای مجازی، جای عکس روی پروفایل‌ها را به جای طبیعت و گل، عکس‌هایی پر کرده که در هر حالت و شرایط انداخته شده و آن را روی فضای مجازی که مخصوص همه است قرار می‌دهند.


عکس‌های سلفی اتفاق روزمره زندگی!
عکس سلفی به اتفاق روزمره زندگی خیلی افراد بخصوص جوانان تبدیل شده است و اینکه دیگران چه نظری در مورد عکس خواهند داشت، در اولویت زندگی شخص قرار گرفته است و امروزه تبدیل به یک مد در بین گروهی از افراد شده است.
سلفی هم مثل هر اتفاق دیگری در دنیای امروز، به سرعت تبدیل به موج شده و خیلی ها را که هنوز از چرایی‌اش چیز خاصی نمی دانستند، با خود برد، آدم‌ها برای اینکه نشان دهند از قافله عقب نمانده اند و در جریان آخرین تحولات دنیای مدرن هستند، بدون علاقه‌ای به داشتن خود شیفتگی و یا گزارش روزانه از اعمال و رفتارشان، تند تند از خودشان سلفی گرفتند و در شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن قرار دادند.
 
ابراز وجود در شبکه‌های مجازی!
 
شاید علاقه عجیب به عکس سلفی از همان عکس معروف سلفی ستاره‌ها در مراسم اسکار که تبلیغی برای یکی از گوشی‌های همراه بود اوج گرفته باشد.
زمانی نه چندان دور، همه در دنیای اینترنت دوست داشتند ناشناس باشند ولی امروزه زمان ابراز وجود علفی فرا رسیده است.
در قدیم معنی جمع شدن، دور هم بودن عده‌ای از آدم‌ها بود، ولی امروزه آدم‌ها با گذاشتن یک هرفون وارد جمع شده و شروع به گرفتن عکس سلفی می‌کنند!
دیگر از آن آرزوها و آرمان‌های گذشته جوانان خبری نیست و در دنیای امروزی هر شخصی با به همراه داشتن تبلت حضور در فضای مجازی، دنیای خاص خود را دارد.
رواج عکس‌ سلفی در دنیای امروزی
این روزها عکس‌های سلفی رواج زیادی پیدا کرده است، در زمان های گذشته برای یادگاری عکس دسته جمعی انداخته می‌شد تا خاطرات زیبایی برایمان از طریق دوربین ثبت شود و امروز برای اینکه توجه به ما در بین اطرافیان و دنیای مجازی بیشتر شود، این عکس‌ها انداخته می‌شود.
در نهایت می‌توان گفت که پدیده سلفی به صورت یک سونامی عظیم، دنیا و زندگی شخصی مردم را فراگرفته است.
دنیایی که با توجه به جنبه‌های ریز و بی‌اهمیت زندگی روزمره باعث کاهش شناخت صحیح افراد از یکدیگر شده است و این یعنی تصمیم‌گیری درباره دیگران ، فقط و فقط از روی یک عکس.
بیماری به نام جنون سلفی
گروهی از متخصصان آسیب‌شناسی و روانشناسان معتقدند که با بالا رفتن تب سلفی به زودی اعتیاد به این کار در گروه اختلالات روانی قرار خواهد گرفت.
این متخصصان می‌گویند: جنون فزاینده سلفی گرفتن به زودی به نوعی اعتیاد آسیب‌شناسی منجر خواهد شد و این اعتیاد باید به عنوان یک اختلال روانی در نظر گرفته شود.

جنون فزاینده سلفی گرفتن به زودی به نوعی اعتیاد آسیب‌شناسی منجر خواهد شد و این اعتیاد باید به عنوان یک اختلال روانی در نظر گرفته شود

با افزایش جنون عکس گرفتن از خود یا همان سلفی و انتشار عکس‌ها روی سایت‌های اجتماعی، فرد عملا خود را در معرض گرایش به خودشیفتگی قرار می‌دهد.
روانشناسان با استناد به این واقعیت، اکنون این موضوع را مورد بحث و مذاکره قرار داده‌اند و ادعا می‌کنند که سلفی گرفتن نه تنها نشانه‌ای از پایین بودن اعتماد به نفس و خودبینی است بلکه در موارد شدید حتی می‌تواند به بیماری تبدیل شود.
این متخصصان می‌گویند: اگرچه در نگاه اول این کار کاملا بی‌ضرر و عادی به نظر می‌رسد اما افزایش تمایل فرد برای به اشتراک گذاشتن مداوم عکس‌هایی از خود برای گرفتن تایید دوستان در قالب «لایک کردن» و دریافت تحسین‌های آنها می‌تواند در فرد وابستگی ایجاد کند و این وابستگی در موارد شدید به جایی می‌رسد که فرد نیاز به درمان‌های روانشناسی پیدا می‌کند.
این روانشناسان همچنین تاکید کردند که افراد جوان در گروه سنی 13 تا 30 سال و عمدتا دختران، بیشتر مستعد ابتلا به «جنون سلفی» هستند.
شاید بهتر است که به جای انجام کارهای جذاب در سلفی‌های خود، در مفهموم جذابیت تجدید نظرکنیم.
به هر حال اگر سری به اینترنت زده با انواع سلفی‌هایی که از نوک آنتن آسمان‌خراش‌ها گرفته تا درآغوش کشیدن تمساح‌ها! مواجه می‌شوید و البته بد نیست جست‌وجوی کوتاهی نیز در خصوص سلفی‌هایی که به مرگ انجامید، داشته باشید تا متوجه شوید انداختن سلفی در حال خروج از سرگرمی و تبدیل به یک خطر جدی شده است.



منابع : نامه نیوز / عصر ارتباط / خبر آنلاین