تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «فاطمه(س) مادر تمام خوبی ها»، «پنجاه پرسش و پاسخ مهدویت» و «اینجا ابدیت».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش و پاسخهایی در باب مهدویت

معرفی کتابهای «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها»، «پنجاه پرسش و پاسخ مهدویت» و «اینجا ابدیت».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها


 
«فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها»
کتاب‌ «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها» به قلم سیدعلی‌اصغر موسوی توسط نشر هاوژین به بازار آمد.
سیدعلی‌اصغر موسوی، نویسنده دینی کشورمان در این باره عنوان کرد: کتاب «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها» نگرشی تازه به زندگی حضرت فاطمه(س)، الگوی بی‌بدیل زنان مسلمان دارد تا بانوان امروز به شکل بهتری بتوانند از زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی ایشان الگوبرداری کنند.
موسوی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم این کتاب، تبیین موضوع ولایت با بهره‌گیری از خطبه مشهور و برخورد سیاسی ایشان با سلطه‌گران وقت است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) نخستین زوج نمونه اسلام و در شمار نخستین نسل مسلمان و مکتب آموخته قرآن و نبی اکرم(ص) هستند، جدا از مبحث قدسی بودن منزلت آنها سبک زندگی، نحوه اجرای فقه، عقاید و احکام اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی ایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است. حضرت فاطمه(س) در مدت کوتاه عمر، در زندگی شخصی و اجتماعی چنان درخشان زیستند که در طول قرن‌ها و با وجود هزاران کتاب، هنوز نمی‌توان شکوه ایشان را به نگارش درآورد.
کتاب «فاطمه(س) مادر تمام خوبی‌ها» در رفتارشناسی حضرت فاطمه(س) اخیراً در 192 صفحه توسط نشر هاوژین منتشر شده است.
موسوی از جمله شاعران انقلاب اسلامی و از موسسان انجمن‌های ادبی و قلم استان‌های قم و مرکزی است. از جمله تالیف‌های وی می‌توان به کتاب‌های «از نیایش تا ملکوت» و «حج حقیقت جاودانه» و مقاله‌های ادبی و پژوهشی چون «نظریه مکتب شعر دینی در ایران»، «نظریه رعایت شأن ممدوح در هنر دینی»، «نقش تعقل و تخیل در هنر دینی» و «عرفان معیار در معرفت‌شناسی شیعی» اشاره کرد.

پرسش و پاسخهایی در باب مهدویت، ابدیت

«پنجاه پرسش و پاسخ مهدویت»
کتاب «پنجاه پرسش و پاسخ مهدویت» به قلم حجت‌الاسلام عباس نیکزاد از سوی دفتر نشر معارف راهی بازار کتاب شد.
کتاب «پنجاه پرسش و پاسخ مهدویت» نوشته حجت‏‌الاسلام عباس نیکزاد، استاد حوزه و دانشگاه از سوی دفتر نشر معارف برای نخستین بار منتشر شد. کتاب حاضر برگرفته و تکمیل شده از کتاب «دادگستر جهان» نوشته آیت‌الله ابراهیم امینی، از علمای برجسته حوزه علمیه قم است که به صورت پرسش و پاسخ درآمده.
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «مسئله مهدویت و اعتقاد به منجی از موضوعات مطرح در میان همه ملت‌ها و مکتب‌های الهی و مادی است و در اسلام تمامی فرقه‌ها و مذاهب اسلامی در انتظار یک مصلح جهانی از دودمان پیامبر اسلام به سر می‌برند و به عنوان یک اعتقاد عمومی امت اسلامی مورد توجه بوده است، اما شیعیان که با اتصال به معارف نورانی اهل بیت‌(ع) و ارائه صفات و ویژگی‌ها و فلسفه و اهداف روشن در اعتقاد به مهدویت، چشمه امید به آینده را در دل ستم‌دیدگان و ملت‌های محروم باز کرده است و برنامه‌ها و نقشه‌های سلطه‌گرایانه استکبار را به خطر انداخته مورد انواع حملات و تهدیدها قرار دارد.
از یک سو مدعیان دروغین، سوءاستفاده کنندگان از نام مهدویت با ارائه ناصواب از حضرت مهدی(عج) و وارد کردن تحریفات و خرافات در اندیشه شرقی انتظار و سوء برداشت از تفکر مهدویت و دشمنان و استکبار که اعتقاد به مهدویت را با منافع مستکبرانه و خوی سلطه‌گرایانه و چالش‌هایی که در عهد تکتازی جهانی با آن مواجه‌ هستند را از ناحیه تفکر مهدویت می‌بینند که با ایجاد سوالات و شبهات تحریم چهره خشن و خون‌بار از مهدی موعود به مقابله با این تفکر برخاسته است... در این رساله به انواع پرسش‌ها و اشکالات و ابهاماتی که درباره‌ حضرت مهدی(عج) و مهدویت مطرح شده و یا ممکن است مطرح شود پرداخته شده و پاسخ روشن و قاطع داده شده است.»
چاپ اول کتاب «پنجاه پرسش و پاسخ مهدویت» در 192 صفحه پالتویی، تیراژ 3000 نسخه و قیمت 6000 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است.
حجت‏‌الاسلام عباس نیکزاد، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه بابل، عضو هیئت علمی و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بابل و از چهره‌های شاخص و رسانه‌ای فضای علمی و حوزوی استان مازندران است و چند سالی است که با تأسیس بنیاد علمی و فرهنگی حیات، به تقویت مبانی دانشجویان و طلاب در سطح استان می‌پردازد.
دفتر نشر معارف پیش از این، از این استاد حوزه و دانشگاه «کلام جدید»، «کتاب مقدس زیر ذره‌بین»، «مجلس خبرگان رهبری» و «نظارت استصوابی» را منتشر کرده است و در آینده نزدیک سه کتاب «دفاع از حریم امامت و تشیع»، «خودشناسی فلسفی» و «تقابل عقل و عشق در مثنوی مولوی» را منتشر خواهد کرد.

«اینجا ابدیت»
کتاب «اینجا ابدیت» اثر محمدرضا عابدی شاهرودی روانه بازار نشر شد.این کتاب در صدد است با مراجعه به منابع معتبر تاریخی، گذاری هر چند کوتاه به ابعاد معنوی و کرامات ائمه(ع) داشته باشد.
بر همین اساس، قطعاتی واقعی از زندگی معصومان(ع) که حاوی مفاهیم عرفانی و معنوی یا ناظر به ولایت تکوینی و کرامات آن بزرگان است، به شکلی داستانی گزینش و پرداخت شده است.
بشر صنعت زده امروز به معنویت و عرفان اقبالی بیش از پیش پیدا کرده است، اما گسستن از وحی الهی موجب شده است نتایج توهمات بشری را که توأم با نوعی تخدیر و رکورد است به نام عرفان معرفی کند. از این رو معرفی ابعاد عرفان وحیانی، آن هم از زبان ائمه(ع) طراوت و تازگی خاصی دارد.
داستان اول این کتاب: از صحرا تا کعبه، داستان دوم: معجزه در زندان، داستان سوم: راهبان، داستان چهارم: نشانه‌های امامت، داستان پنجم: تخت و شیر ـ داستان ششم: حیلت رها کن، داستان هفتم: گورستان مردگان، داستان هشتم: دعای باران است.
این کتاب در 160 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 10000 تومان توسط مرکز پژوهش‌های جوان، کانون اندیشه جوان منتشر شده است.


منابع:
ایکنا
فارس