تبیان، دستیار زندگی
برای یادگیری بهتر درس عربی و شاید همه دروس، روش ها و فنون یادگیری متفاوتی وجود دارد، که البته در تعداد زیادی از پارامترها یکسان بوده و تفاوتی ندارند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عربی رابه همین سادگی درک کنید(2)

برای یادگیری بهتر درس عربی و شاید همه دروس، روش‌ها و فنون یادگیری متفاوتی وجود دارد، که البته در تعداد زیادی از پارامترها یکسان بوده و تفاوتی ندارند. بنا به مطالعات انجام شده و تحقیق در روش‌ها و طرق مختلف آموزش و یادگیری درس عربی، استفاده از روش زیر برای آموزش و یادگیری درس عربی کارآمد و مفید است:

 

* حل تمرین

سوال: شما تمرین‌ها را چگونه حل می‌کنید؟ آیا اصراری بر دانستن معنی آن‌ها دارید؟ آیا می‌دانید دانستن معنی آن‌ها معمولاً کمک بزرگی به حل آن‌ها می‌کند؟

نکته: تمرین‌ها را با توجه به موارد گفته شده، مورد بررسی و مطالعه‌ی خود قرار دهید. اهمیت تمرین‌ها از متن درس کمتر نیست و شما با حل تمرین‌ها به اهداف اصلی درس می‌رسید. دانستن معنی جملات تمرین‌ها را فراموش نکنید.

* مروری بر قواعد سال قبل

سوال: برای خواندن یک کتاب درسی، شما علاوه بر دانستن معنی کلمات به چه چیز دیگری نیاز دارید؟ آیا قواعد کتاب قبلی را خوب می‌دانید؟

نکته: به عنوان مثال در عربی دوم راهنمایی، یادگیری درس اول از نظر قواعد، اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا مجموعه‌ی این قواعد، تشكیل دهنده‌ی نكات مهم دستوری عربی اول است كه تا پایان، ضرورت دارد شما آن‌ها را بدانید. یادگیری قواعد فعل ماضی و مضارع که در کتاب عربی دوم راهنمایی مطرح شده است‌، برای دوره‌ی متوسطه اهمیت بسیار زیادی دارد. حل مشکل دبیرستانی‌ها معمولاً در یادگیری فعل ماضی و مضارع است ؛ پس مروری جدی بر آن ها داشته باشید.

* روان خوانی متـــن:

سوال: آیا سعی می کنید، یک متن عربی را بدون اشتباه بخوانید؟

نکته: مهارت روان‌خوانی، از مهارت‌های مهم یادگیری یک زبان محسوب می‌شود. پس از یادگیری كلمات جدید درس، دانش آموز باید نسبت به روان خوانی متن درس اقدام نماید. داشتن اشتباه، مهم نیست؛ مهم این است که شما اشتباهات را به حداقل برسانید. متن درس هر چه بیشتر خوانده شود، در یادگیری مؤثرتر است. دانش آموزانی که روان خوانی آن ها بهتر است، یادگیری آن ها در درس عربی به مراتب بالا تر است.

مواردی که در بالا ذکر شد، برای یادگیری بهتر درس عربی برای کلیه دانش‌آموزان در مقاطع راهنمایی و متوسطه توصیه می‌شود. اما در ادامه با توجه به محتوا و نوع سوالات کنکور سه مورد کلی دیگر برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور ذکر می‌شود.

روش مطالعه‌ی ترجمه و تعریب و درک مطلب

1- بر خلاف تصور بسیاری از داوطلبان ( که نیازی به حفظ لغت‌های عربی 2 و 3 نمی‌باشد)، حفظ کردن لغت‌های عربی 2 و 3، اولین گام در برخورد با ترجمه می‌باشد.

2- استفاده از لغت‌ها در متن درس‌ها، تمرین‌ها و کار‌گاه‌های ترجمه‌ی کتاب جهت:

الف) افزایش قدرت درک متن
ب) تثبیت ذهنی لغت‌های حفظ شده و استفاده از آن‌ها در جمله می‌باشد.

3- مطالعه و مقایسه‌ی تمام زمان‌های فعل‌ها (ماضی ساده- نقلی- استمراری- بعید...)

4- مطالعه‌ی قواعد ترجمه‌ی ذکر شده در کارگاه‌های ترجمه‌ی کتاب‌های عربی 1، عربی2 و عربی3

5- زدن تست ترجمه و بررسی گزینه‌ها و علت غلط بودن گزینه‌ها و آشنایی با سبک و طرز تفکر طراحان و غلط‌ های رایج موجود در گزینه‌ها (ترجیحاً تست‌های کنکورهای سراسری)

6- زدن تست‌های درک مطلب کنکور‌های گذشته و مطالعه‌ی دقیق و تشریحی جواب‌ها (به ویژه در مورد درک مطلب، آشنایی با استراتژی و طرز نگرش طراح، بسیار کمک‌کننده است).


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: انتشارات بین المللی گاج
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا