تبیان، دستیار زندگی
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: زمانی تیمی به مسابقات اعزام می شود که از دورن تکاپوهای رقابتی دانش آموزان کشور جوشیده باشد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ و بوی فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: زمانی تیمی به مسابقات اعزام می شود که از دورن تکاپوهای رقابتی دانش آموزان کشور جوشیده باشد. در این میان ممکن است دانش آموزانی داشته باشیم که در مدرسه یا هیئت رشد پیدا کرده باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم دانش آموزان اعزام شده نماینده 13 میلیون هستند و باید دست پرورده آموزش و پرورش باشند.

رنگ و بوی فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش

المپیاد ورزشی درون مدرسه ای طرحی است که در اواخر سال 92 مدارس کل کشور را به خود مشغول ساخت. این طرح در ظاهر سخت وناشدنی به نظرمی رسید و در نگاه اول تصورمی شد به منابع مالی زیادی نیازدارد. اما این ظاهر قضیه بود. طرح المپیاد ورزشی در زمان اندک با شعار تهذیب، تحصیل، ورزش به مدارس شهر و روستا قدم گذاشت. با اجرای این طرح فعالیت ورزشی به مدارس برده شد ودرقالب این برنامه همه اجزای مدرسه به صورت برگزارکننده، شرکت کننده و یا تشویق کننده در این المپیاد حضورخواهند داشت.

یکی از متولیان اصلی این طرح دکتر مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است. وی در این چند سال اخیر به ورزش دانش آموزی و مدرسه محوری تاکید بسیار زیادی داشته است. متن گفتگوی زیر با دکتر مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش را در زیر می خوانید.

از مسابقات قهرمانی دانش آموزان شروع کنیم، در این چند ساله شاهد رشد و ترقی دانش آموزان در ورزش های پایه بودیم رویکرد آموزش و پرورش درباره اعزام دانش آموزان به مسابقات خارج از کشور چیست و چه برنامه هایی دارد؟


خوشبختانه در این چند سال اخیر دانش آموزان قهرمان در میادین بین المللی خوش درخشیدند. اما در حال حاضر به دلایلی اعزام دانش آموزان به مسابقات قهرمانی کثرت ندارد. به اعتقاد من دانش آموزانی باید به مسابقات جهانی اعزام شوند که از بطن آموزش و پرورش باشند. این امر برای آموش و پرورش زیبنده نیست اگر دانش آموزانی در فرایندهای دیگر شناسایی و به مسابقات اعزام شوند.

به عنوان مثال زمانی که در این پست ابقا شدم یک تیم ورزشی دانش آموزی برای مسابقات قهرمانی آماده و در حال اعزام بودند اما جلوی اعزام این تیم گرفته شد. به این خاطر که معتقدم زمانی تیمی به مسابقات اعزام می شود که از دورن تکاپوهای رقابتی دانش آموزان کشور جوشیده باشد.در این میان ممکن است دانش آموزانی داشته باشیم که در مدرسه یا هیئت رشد پیدا کرده باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم دانش آموزان اعزام شده نماینده 13 میلیون هستند و باید دست پرورده آموزش و پرورش باشند. فعالیت تربیت بدنی آموزش و پرورش باید از ورزش های پایه شروع شود. به همین دلیل تمام تمرکز اصلی روی درس تربیت بدنی است. ما در برابر 13 میلیون دانش آموز مامور هستیم. بنابراین باید تحرک و پویایی را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم. به همین منظور حلقه مکمل برای درس تربیت بدنی ایجاد کرده ایم و آن هم المپیاد ورزشی درون مدرسه ای است.

یکی از اهداف آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی رشد و شکوفایی دانش آموزان است طرح مدرسه قهرمان در این باره چه کمکی به مسیر رشد دانش آموزان کرده است؟


بله درست است. یکی دیگر از اهداف آموزش و پرورش برای رشد و ترقی دانش آموزان طرح مدرسه قهرمانی است که از ابتدای سال تحصیلی جاری شروع خواهد شد. این طرح به این معناست که تیمی با تمام امکانات و تجهیزات در مدرسه تشکیل شده و به منطقه اعزام می شود. اگر این تیم در منطقه اول شد به استان راه پیدا می کند. بعد از آن بازهم هر تیمی که در منطقه و استان اول می شود به کشوری راه پیدا می کند. سلسه مراتب تیم ها به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد. از این روی برای هر مرحله سهمیه یار کمکی هم داریم. در مرحله صعود از منطقه به استان از دیگر دانش آموزان مناطق دیگر استان نیز استفاده می شود.
کانون های درون مدرسه ای از دیگر فعالیت های آموزش و پرورش است. این کانون ها برای دانش آموزان المپیاد درون مدرسه ای در نوبت عصر تشکیل خواهد شد. بعد از این مرحله کانون های ویژه را برای دانش آموزان قهرمان در نظر گرفته ایم که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان است.

دانش آموزانی که در اردوها و مسابقات شرکت می کنند به طبع از نظر تحصیلی نسبت به دیگر دانش آموزان عقب هستند،آموزش و پرورش برای وضعیت این دانش آموزان چه اقداماتی انجام داده است؟


در حال حاضر تیمی در مسابقات قهرمانی حائز اهمیت است که محصول آموزش و پرورش باشد.اما برای دانش آموزانی که از طریق فدراسیون به مسابقات اعزام شده اند، جلسه ای ترتیب دادیم و مشکل این دانش آموزان را برای امتحانات پایان سال برطرف کردیم. اما هم اکنون یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش، دانش آموز و مدرسه محوری است. حتی در جلسه ای که با دکتر صدیقی داشتیم مقرر گردید دانش آموزانی که در مسابقات رسمی مدال آوری کردند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

دیدگاه آموزش و پرورش به ورزش دانش آموزی و طرح تحول بنیادین در مدارس چیست و تا به امروز در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟


یکی از اهداف سند تحول بنیادین تقویت شایستگی های پایه در میان دانش آموزان است. ورزش این توانایی را دارد که همه اقشار جامعه را در برگیرد بنابراین برای آموزش و پرورش هدف اصلی 13 میلیون دانش آموز است. در گذشته بر وزارت محور تاکید می کردند اما امروزه با توجه به رشد و شکوفایی دانش آموزان در ورزش های پایه بنا را بر تحول در مدارس گذاشته اند. اگر بخواهیم طبق منظومه سند تحول بنیادین پیش برویم یکی از طرح های آموزش و پرورش که مسیر ترقی را برای دانش آموزان هموار می کند مدرسه قهرمانی و کانون های درون مدرسه ای است. اما به طور کل فعالیت های آموزش و پرورش به صورت همگانی است. طرح مدرسه قهرمانی و کانون های دورن مدرسه ای پایه اند و این دو مکمل درس تربیت بدنی هستند. ملزم است هر دانش آموزی که به مسابقات خارج از کشور اعزام می شود طبق این مصوبه مسیر ترقی را طی کرده باشد و از دوره های مدرسه قهرمانی و المپیاد دانش آموزی گذر کرده باشد. در نهایت هر دانش آموز از طریق مدرسه قهرمان یا کانون های دورن مدرسه ای می تواند به ترقی برسد.


یکی از افتخارات ورزش دانش آموزی قهرمانی تیم فوتبال دانش آموزی مقابل بایرن مونیخ بود در این زمینه چه امکاناتی آموزش و پرورش در اختیار این تیم قرار داد و برنامه و اهدافشان چه بود؟


خوشبختانه این تیم از بطن آموزش و پرورش به وجود آمد. بازیکنان از دانش آموزان زیر 11 سال بودند که همگی از ابتدا در مسابقات درون مدرسه ای ومنطقه ای شرکت کرده بودند. طبق جلسات و سمینارهایی که صورت گرفت مقدمات برگزاری و تشکیل این تیم در مدارس کشور شکل گرفت. دانش آموزانی که استعداد و مهارت خوبی داشتند شناسایی شدند. بنابراین آموزش و پرورش هم بودجه ای برای این تیم در نظر گرفت. با حکمی که از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش دکتر فانی گرفته شد مهدی مهدوی کیا به عنوان مربی انتخاب شد و به نحو احسن از پناسیل این دانش آموزان استفاده کرد. پیروزی تیم دانش آموزان مقابل بایرن مونیخ به همگان ثابت شد که رشد و شکوفایی از ورزش پایه و از مدارس باید شروع شود. خوشبختانه دانش آموزانی که زیر تلسکوپ آموزش و پرورش قرار گرفتند و در این مسابقات شرکت کردند عملکرد فوق العاده ای داشتند.خدارو شکر موفقیت این تیم در رسانه های خارجی بازتاب زیادی داشت.

امکانات تیم فوتبال دانش آموزی چه میزان بود؟


خوشبختانه امکاناتی که در اختیار تیم فوتبال دانش آموزی قرار گرفت خوب بود. از تمامی استان های کشور دانش آموزانی که استعدادهای ویژه ای داشتند طی جلسات پی در پی تست های آمادگی گرفته شد. به نوعی این دانش اموزان را از مدارس غربالگری کردیم. بخش خصوصی هم در این زمینه به آموزش و پرورش کمک شایانی کرد. برای این تیم در اردوگاه رامسر اردوهایی برگزار شد و با مربیان حاذق شروع به تمرین کردند تا از بین 200 دانش آموز تعداد اندکی انتخاب شدند و به این مسابقات راه پیدا کردند. در حال حاضر با تشکیل این تیم پشتوانه فوتبال ملی در آینده تامین خواهد شد. به نظرم نقش فعال آموزش و پرورش در بحث شناسایی استعدادها از مهمترین ارکان است.

استعدادیابی در رشته های دیگر ورزشی از جمله فوتسال یا هندبال تا کجا پیش رفته است و در چه مرحله ای قرار دارد؟


هم اکنون بخش نامه کانون های ورزشی درون مدرسه ای به استان های کشور ابلاغ می شود تا دانش آموزان در تابستان بتوانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. در همین راستا معلمان با تجربه و خبره ورزشی به مدارس مرکزی کشور فرستاده می شوند تا از این طریق دانش آموزانی که در هر رشته ورزشی استعداد قابل قبولی دارند به کمک معلمان به کانون های دورن مدرسه ای ارجاع داده شوند. دانش آموزان می توانند در کانون های درون مدرسه ای به صورت تخصصی رشته ورزشی خود را ادامه دهند. این طرح غربالگری آموزش و پرورش است. بعد از این مرحله دانش آموزان از کانون های درون مدرسه ای به برون مدرسه ای منتقل داده می شوند.

به عنوان سوال پایانی یکی از برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان طرح حیات پویا بود در این باره توضیحی می دهید؟


حیات پویا یکی دیگر از طرح های آموزش و پرورش برای ارتقای تحرک دانش آموزان است.متاسفانه در جامعه امروز به علت اپارتمان نشینی تحرک در بین کودکان کم شده است.این طرح با همکاری رادیو ورزش از ابتدای سال تحصیلی جدید اغاز می شود و به این شکل است که در مدارس کلیه کشور زنگ ورزش به مدت 5 دقیقه نواخته می شود و دانش آموزان شروع به نرمش صبحگاهی می کنند.کانون های ورزشی هم که از درون مدرسه ای است و همچنین درس تربیت بدنی که به صورت جدی در مدارس پیگیری می شود از فعالیت های عمومی آموزش و پرورش است. رنگ و بوی تمامی فعالیت های وزارت آموزش و پرورش برای 13 میلیون دانش آموز است.


مرکز یادگیری سایت تبیان

خبرگزاری پانا