تبیان، دستیار زندگی
ورت دکتر سید محمد ابوترابی : در حالی که بزرگترین جراحان پلاستیک جهان برای انجام اولین پیوند کامل صورت با هم رقابت می‌کنند، زن فرانسوی دریافت کننده ی اولین پیوند صورت جهان و جراحانش، سالگرد انجام این پیوند را جشن گرفته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک سال با پیوند صورت


دکتر سید محمد ابوترابی :

در حالی که بزرگترین جراحان پلاستیک جهان برای انجام اولین پیوند کامل صورت با هم رقابت می‌کنند، زن فرانسوی دریافت کننده ی اولین پیوند صورت جهان و جراحانش، سالگرد انجام این پیوند را جشن گرفته‌اند.

زندگی دوباره

27 نوامبر 2005 (6 آذر 1384) بود که پزشکان بیمارستان آمینز فرانسه، اولین پیوند صورت جهان را روی ایزابل دینویر انجام دادند و فردای آن روز، ایزابل وقتی از بیهوشی و خواب 24 ساعته‌ای بیدار شد، روی کاغذ خطاب به جراحانش نوشت: مرسی.

اما امروز که یک سال از این پیوند گذشته، ایزابل به خوبی می‌تواند لبخند بزند و به راحتی می‌تواند لب ها و سایر اجزای صورتش را کنترل کند. حتی هماهنگی بین اجزای قبلی و جدید صورتش هم در حد قابل قبولی است.

البته در طول این یک سال، دو بار پیوند صورت ایزابل، قلب پزشکانش را لرزانده است. چون یک بار در دسامبر 2005 و بار دیگر در ژوئن 2006 علایم رد پیوند در اجزای پیوند شده ی صورت ایزابل دیده شد که خوشبختانه به موقع تشخیص داده شد و تحت درمان لازم قرار گرفت.

این گام اول بود

اگر بخواهیم ریزبینانه به این پیوند، آن هم بعد از یک سال نگاه کنیم، محل اتصال بافت جدید به قدیم در صورت ایزابل مشخص است. اما این چیزی نیست که ایراد بزرگی برای کاری به این عظمت محسوب شود.

ایزابل در حال حاضر از چهره‌ای که دارد راضی است و به زندگی اجتماعی بازگشته است. تنها چیزی که او را خیلی آزار می‌دهد، دوربین‌های عکاسی و سئوالات خبرنگاران است. او آن‌قدر از این موضوع آزار دیده است که چندی پیش محل زندگی خود را عوض کرد.

اگرچه از انجام اولین پیوند صورت در جهان یك سال می‌گذرد، اما هنوز این عمل به صورت یک درمان توصیه شده درنیامده است و هنوز کسی نتوانسته به طور کامل صورت را پیوند بزند.

دریافت کننده پیوند شاید مجبور شود بعد از عمل جراحی، برای باقی عمر از داروهایی برای کنترل سیستم ایمنی و جلوگیری از پس زدن عضو دریافتی استفاده کند و مشکل این است که استفاده زیاد از این داروها خطر عفونت و ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

در انجام پیوند کامل صورت که به نظر می‌رسد گام بعدی در جریان این روند باشد، دانشمندان انگلیسی و آمریکایی با هم رقابت دارند. اگر چه دومین پیوند ناکامل صورت را حدود 8 ماه پیش، چینی‌ها انجام دادند.

خطر پس زدن عضو پیوندی بسیار بالاست و به همین دلیل بیمار باید تا مدت‌ها از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کند.

دریافت کننده پیوند شاید مجبور شود برای باقی عمر از داروهایی برای کنترل سیستم ایمنی و جلوگیری از پس زدن عضو دریافتی استفاده کند و مشکل این است که استفاده زیاد از این داروها خطر عفونت و ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

منبع : همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.