تبیان، دستیار زندگی
یک روان شناس کودک گفت: رنگ یک ابزار ارتباطی است و معنی و مفهوم زیادی دارد که با رگه های شخصیتی افراد در آمیخته شده است و مهم است که کودک چه لباسی برتن کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین رنگ برای روپوش مدارس چه رنگی است؟

بهترین رنگ برای روپوش مدارس چه رنگی است؟


 یک روان شناس کودک گفت: رنگ یک ابزار ارتباطی است و معنی و مفهوم زیادی دارد که با رگه های شخصیتی افراد در آمیخته شده است و مهم است که کودک چه لباسی برتن کند.


چند سالی است که دانش آموزان با هر لباسی نمی توانند وارد مدرسه شوند و در بسیاری از مدارس لباس های فرم با رنگ های یکسان استفاده می شود، این در حالی است که این موضوع موافقان و مخالفانی دارد.  از دیدگاه روان شناسان متعدد این یکسانی رنگ می تواند برای دانش آموزان هم مفید و هم مضر باشد.

ضمن اینکه اعمال سلیقه مسوولان برخی مدارس، فرهنگ ها، سنت ها و باورهای خاص در انتخاب رنگ لباس دانش آموزان بدون توجه به روان شناسی رنگ مشکلاتی پنهان را در این زمینه به وجود می آورد.

از دیدگاه متخصصان تنوع رنگ بانشاط و شادابی رابطه مستقیم دارد و موجب می شود هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان به طور منطقی بروز کند.

دکتر لیلا حیدری نسب روان شناس، استادیار دانشگاه الزهرا، از رنگ به عنوان یک ابزار ارتباطی یاد می کند.

از دیدگاه او ارتباط با دیگران از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم صورت می گیرد. در نوع غیرمستقیم رنگ می تواند نقش مهمی داشته باشد.

او می گوید: « رنگ معنی و مفهوم زیادی دارد که با رگه های شخصیتی افراد در آمیخته است.» او رنگ ها را به دو دسته گرم و سرد تقسیم بندی می کند و می گوید: « رنگ های گرم مانند، شکلاتی، گلبهی، زرد، قهوه ای، نارنجی هر قدر پررنگ تر شوند عواطف و هیجانات شدیدتری را نشان می دهند و رنگ های سرد مانند: سفید، سبز، آبی، طبیعت، احساس، شادابی و رهاشدگی را القا می کنند و رنگ های سفید و خاکستری در عین حال که در گروه رنگ های سرد طبقه بندی می شوند می توانند رنگ خنثی هم باشند »  به گفته این روانشناس رنگ لباس و محیط باید متناسب با نوع هدفی باشد که دنبال می کنیم.

از دیدگاه روان شناسی از آنجا که رنگ نارنجی و صورتی فعالیت را به ذهن منژس نمی کنند برای لباس مدرسه در نظر گرفته نمی شوند. اما آبی کم رنگ، سبز چمنی، سبز لجنی، لاجوردی و سرمه ای پیشنهاد می شوند و رنگ های طوسی و خاکستری به دلیل خنثی بودن و عدم ایجاد احساس خاص توصیه نمی شوند.»

به عنوان مثال چون رنگ های نارنجی و قهوه ای اشتهاآور است رستوران ها عموما با این رنگ ها تزیین می شوند، این در حالی است که رنگ های آبی و سرمه ای برژس هستند.

بنابراین از آنجا که مدرسه محل فعالیت است باید گستره رنگ های سبز، آبی و سرمه ای برای روپوش مدرسه انتخاب شود تا احساس شادابی را به همراه داشته باشد.

این استادیار دانشگاه ادامه داد: «از دیدگاه روان شناسی از آنجا که رنگ نارنجی و صورتی فعالیت را به ذهن منژس نمی کنند برای لباس مدرسه در نظر گرفته نمی شوند. اما آبی کم رنگ، سبز چمنی، سبز لجنی، لاجوردی و سرمه ای پیشنهاد می شوند و رنگ های طوسی و خاکستری به دلیل خنثی بودن و عدم ایجاد احساس خاص توصیه نمی شوند.»

آن طور که این استادیار دانشگاه می گوید استفاده از برخی رنگ ها مانند صورتی در دبستان مناسب نیست و باید رنگ هایی انتخاب شود که در شکل گیری حس مسوولیت پذیری و هویت کودک موثر باشد.


منبع: خبرگزاری پانا

بخش سفیران تبیان