تبیان، دستیار زندگی
اخیرا اتفاقی در اینستاگرام بهنوش بختیاری افتاد که خیلی ها توقع آن را نداشتند، اتفاقی که می تواند تکرار شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشت ارشاد، بهنوش بختیاری، اینستاگرام؟

اخیرا اتفاقی در اینستاگرام بهنوش بختیاری افتاد که خیلی ها توقع آن را نداشتند، اتفاقی که  می تواند تکرار شود.

امیر رضوانی - بخش اجتماعی تبیان
بهنوش بختیاری

گشت های  موتور سوار ، گشت ارشاد ، ایست بازرسی؛ معمولا  وقتی حرف از امر به معروف و نهی از منکر می شود اولین ثانیه ها این کلمات در ذهنمان رژه می روند!

امر به معروف و نهی از منکر یک اصل مهم دینی است که بر ضرورت و فواید مثبت آن در جامعه در روایات و احادیث تاکید بسیاری شده است. کمتر کسی است که نداند مهمترین هدف قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بوده است. فریضه ای که فواید بسیاری را در اصلاح اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی جامعه دارد ؛ حفظ آزادی ها، بازگرداندن حق ستمدیدگان، حل مشکلات اقتصادی، حفظ چهارچوب خانواده، حفظ بنیان اخلاقی جامعه از جمله این فواید می باشد.
اما با همه تاکیدات و سفارشات  به جای تکریم این فریضه در جامعه، ما آن را محدود و هزینه ساز کرده ایم. از جهتی در این راه شهید داده ایم افراد چون شهید علی محبی و شهید علی خلیلی که در این راه مقدس مورد سو قصد قرارگرفته و در سایه عدم حمایت های معنوی و مالی مسئولین از میان ما رفته اند.

موضوع حجاب مقوله ای دارای اهمیت و مبتلا به است اما تمام ناهنجاری هایی که ما باید در جامعه پیرامون آن به امر به معروف و نهی از منکر روی آوریم بدحجابی نیست مواردی چون دروغ، غیبت، تهمت، کسب مال حرام، روابط اجتماعی، محیط زیست، مصرف گرایی، کمک به همنوع ، احترام بزرگترها و صدها موضوع دیگر که در  جامعه بدان مبتلا هستیم در این راستا وجود دارند

و از جهت دیگر  به دلیل عدم فرهنگ سازی مطلوب پتانسیل فزاینده این امر را محدود کرده ایم و نتوانستیم فواید و باید و نباید های آن را که بتواند کارآمدی مخصوص خود را برای جامعه داشته باشد پیاده سازی کنیم اینکه در چه موضوعاتی، در چه شرایطی و با چه بیانی و چگونه باید بدین مورد مبادرت کرد. برای همین است که تا اسم امر به معروف  و نهی از منکر میان می آید سریع ذهن ها به سمت حجاب و گشت ارشاد می رود البته که موضوع حجاب مقوله ای دارای اهمیت و مبتلا به است اما تمام ناهنجاری هایی که ما باید در جامعه پیرامون آن به امر به معروف و نهی از منکر روی آوریم بدحجابی نیست مواردی چون دروغ، غیبت، تهمت، کسب مال حرام، روابط اجتماعی، محیط زیست، مصرف گرایی، کمک به همنوع ، احترام بزرگترها و صدها موضوع دیگر که در  جامعه بدان مبتلا هستیم در این راستا وجود دارند اما با استدلال هایی چون "هر کسی را درگور خودش می گذارند" یا "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو " نه تنها برای رفع و اصلاح آنها کاری نکرده ایم بلکه کاملا به اپیدمی شدن این موضوعات در جامعه نیز کمک کرده ایم.
فارغ از کم رنگ شدن جای اینگونه موضوعات در این فریضه مشکل دیگری که با آن روبرو هستیم بحث چگونگی امر به معروف و نهی از منکر است گامی که ما همیشه به سراغ آخرین پله آن رفته ایم یعنی رفتارهای سلبی  و فیزیکی؛ این در حالی است که اینگونه رفتارها در جای خود لازم و مفید خواهند بود اما باید ابتدا با رفتار و اخلاق پسندیده  به صورت غیر مستقیم و بعد مستقیم به یک خوبی دعوت و از بدی نهی کرد  که قطعا موثر تر از برخورد فیزیکی- با رفتار نامطلوب-  خواهد بود کاری که به طور کلی فراموش کرده ایم.
برخی از افراد در جامعه وجود دارند که به خاطر همین بی تدبیری ها در امربه معروف ونهی از منکر از رفتار اشتباه خود دست بر نداشته بلکه  به جای اشتیاق به معروف یا روی دنده لج بازی افتاده اند یا به طور کل ذهنیت منفی بدین موضوع پیدا کرده اند.
یکی از مقصرین اصلی این فرآیند در جامعه مسئولین و نهاد های مربوطه هستند که در این زمینه دارای  مسئولیت،  ساختار اداری و بودجه هستند اما هنوز با دادن شهید و احساس نیاز بدین وجود فریضه برای رفع آسیب های جامعه در تدوین قانون و همچنین فرهنگ سازی مطلوب در این مقوله به جایی نرسیده ایم، شاید منتظر شهید دیگر و همت دیگران در این زمینه هستند!
باید شیوه  هایی نو درانداخت و به سراغ شیوه های صحیح، موثر و اولویت دار تر  برای امر به معروف و نهی از منکر رفت ما شاهد بوده ایم که بارها به صورت گشت ارشادی با بازیگران یا اهالی فرهنگ و هنر و سینما به دلیل بد پوششی برخورد شده اما بازخوردی مثبت نداشته اما این روزها این کار به نحو بهتری در شبکه های اجتماعی  اینستاگرام انجام گرفته است. در این شبکه یکی از کابران در صفحات یک بازیگر زن اقدام به امر به معروف درباره حجاب وی کرده است که کاملا و بر خلاف تلاش های مبتنی بر قدرت و بودجه مامورین گشت ارشاد جواب داده است. نمونه ای که می تواند  الگویی مفید و موثر بر ای جامعه  و فرهنگ سازی این فریضه در آن باشد.
قضیه از این قرار است که بهنوش بختیاری بازیگر سینما و تلویزیون در جدیدترین پست اینستاگرامی خود بنا به در خواست یکی از هوادارانش به استقبال رعایت بیشتر حجاب رفته است.
در این پست یکی از طرفداران این بازیگر محبوب،وی را به ملاحظه بیشتری در مورد حجاب و البته  با لحنی محترمانه دعوت کرده است که واکنش جالبی را به دنبال داشت.

بهنوش بختیاری


در مقابل خانم بختیاری نیز از این امر به معروف با رویی گشاده استقبال کرده است.

بهنوش بختیاری

این روزها در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی در جهت امر به معروف و نهی از منکر همان اشتباهی رخ می دهد که در فضای حقیقی پیرامون این فریضه در نوع موضوع و برخورد و بیان بدان دچار هستیم. در این فضاها  می بینیم  برخی افراد رفتار و بیانی را برای اصلاح انتخاب می کنند که  نه تنها چیزی را اصلاح نکرده بلکه دلزدگی از تفکر فرد بیان کننده، دو دستگی، بحث و جدال و نهایتا ترک گروه ها پیش می آید که در مقابل آن می توان به نمونه  رخداده در شبکه بهنوش بختیاری به عنوان الگویی مثبت و موثر نگریست که قابل  تقویت و تسری- در فضای حقیقی و مجازی-  می باشد. واضح است که کدام یک از این دو گونه رفتار  بیشتر منتهی به جذب حداکثری می شود برخورد گشت ارشادی یا تعامل و نقد دوستانه.

برخی از افراد در جامعه وجود دارند که به خاطر همین بی تدبیری ها در امربه معروف ونهی از منکر از رفتار اشتباه خود دست بر نداشته بلکه  به جای اشتیاق به معروف یا روی دنده لج بازی افتاده اند یا به طور کل ذهنیت منفی بدین موضوع پیدا کرده اند

علاوه بر اصلاح رفتاری  در این زمینه نیاز بزرگ تر این است که در نوع نگاه و ذهنیتمان تغییر ایجاد کنیم. رهبری توصیه های آموزنده ای در اینباره دارند ایشان چندی پیش درباره زنان بدحجاب فرمودند  که:" مدارا کنید، ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد (خب) داشته باشد. بعضى از همین‌هایى که در استقبالِ امروز بودند، در عرف معمولى به آن‌ها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصى دارد، مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌هاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.(1) یا بارها به شکل های گوناگون بر موضوع جذب حدکثری و دفع حداقلی تاکید داشته اند.
یقینا اگر این نوع  نگاه و رفتار جایگزین نگاه  خود برتربینی،  نگاه صفر و صدی، مچ گیرانه و رفتارهای صرفا فیزیکی شود و به طور برنامه ریزی شده با  رفتار های سلبی لازم در کنار هم قر ار گیرند گام موثری در فرهنگ سازی این موضوع و اصلاح موثر جامعه خواهد بود.
پی نوشت:
1-بیانات در جمع روحانیون خراسان شمالی ، مهرماه سال ۹۱

12 اکسیر جوانی

صحنه های مستهجن خیابانی

 ترس از خدا یا دوربین مدار بسته؟!

بفرمایید امربه معروف با اعمال شاقه

رفتارهای مبتذلِ عادی شده!