تبیان، دستیار زندگی
حمید رضا کفاش در نشست خبری که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش در مورد برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان برگزار شد، اظهار داشت: مسئول تأمین اوقات فراغت، وزارت کشور و در استان ها، استانداری است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوقات فراغت دانش‌آموزان

با 20 هزار پایگاه تابستانی رایگان

حمید رضا کفاش در نشست خبری که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان برگزار شد، اظهار داشت: مسئول تأمین اوقات فراغت، وزارت کشور و در استان‌ها، استانداری است و مدیران کل آموزش و پرورش یکی از اعضای شورای اوقات فراغت استان هستند.

تابستان و فراغت

وی با بیان اینکه مسئول تأمین اوقات فراغت فرزندان در طول تابستان، والدین هستند، افزود: خانواده‌ها باید برای اوقات فراغت فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند و هیچ دستگاهی به صورت وظیفه‌ای و اجباری نمی‌تواند در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشد؛ تنها NGOها و دستگاه‌ها به عرضه برنامه‌ها می‌پردازند و خانواده‌ها براساس شرایط، ذوق و سلیقه انتخاب می‌کنند.
کفاش با بیان اینکه آموزش و پرورش در ایام تابستان جشنواره‌ها، یادواره‌ها و فینال مسابقات را برگزار می‌کند، افزود: در کنار این برنامه پایگاه‌های تابستانی را نیز برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه شعار تابستان امسال «تابستان با نشاط با کسب یک مهارت» برنامه‌ریزی شده است، اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم تا در طول تابستان، دانش‌آموزان حداقل یک مهارت را یاد بگیرند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به آمار مقایسه‌ای فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد پایگاه‌های تابستانی در سال 92، 15 هزار و 39 مرکز بود که این تعداد در سال 93 به 16 هزار و 135 پایگاه افزایش یافت و در سال 94 ، 20 هزار پایگاه تابستانی را برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کردیم.
وی ادامه داد: تعداد دانش‌آموزانی که در سال 92 تحت پوشش فعالیت‌های تابستانی بودند 2 میلیون و 933 هزار و 722 نفر بود که در سال 93 به 3 میلیون و 543 هزار و 784 نفر رسید و پیش‌بینی می‌کنیم که در تابستان امسال دانش‌آموزان بیشتری در پایگاه‌های تابستانی آموزش و پرورش جذب شوند.


کفاش به انواع پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بخشی از پایگاه‌های تابستانی، مدارس هستند که البته باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند به عنوان مثال دارای وسایل خنک کننده، امکانات ورزشی، فضای مجازی و کلاس جذاب باشند و این موارد باید مورد تأیید ستاد تابستانی قرار گیرد.

بازی و اهمیت آن در اردوها

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار کانون فرهنگی و تربیتی در سطح کشور اظهار داشت: ۴ اردوگاه ملی نیز داریم که شامل اردوگاه شهید باهنر تهران، شهید رجایی نیشابور، میرزا کوچک خان رامسر و شهید بهشتی اصفهان است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ۶۵۰ دارالقرآن در سطح کشور گفت: این دارالقرآن‌ها نیز در تابستان جزء پایگاه‌های تابستانی هستند؛ ضمن اینکه کانون‌های پرورشی فکری کودکان و نوجوانان نیز جزء پایگاه‌های تابستانی محسوب می‌شوند.


وی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزان و باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که زیر مجموعه معاونت تربیت‌بدنی و سلامت هستند را جزء پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان اعلام کرد و ادامه داد: تشکل‌های دانش‌آموزی شامل بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان جوانان هلال‌احمر و تشکیلات فرزانگان و پیشتازان نیز برای دانش‌آموزان برنامه‌های ویژه‌ای در تابستان دارند که این آمار جزء آمارهایی که اعلام کردم، مطرح نشده است.


کفاش تصریح کرد: به جز این پایگاه‌های تابستانی که اشاره شد، با موزه‌ها، کتابخانه و مراکز فرهنگی نیز برای حضور دانش‌آموز در تابستان رایزنی می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه فعالیت پایگاه‌های تابستانی بدون دریافت وجه است، افزود: فعالیت در پایگاه‌های تابستانی دولتی به صورت رایگان است و خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند وجوهی را پرداخت کنند تنها هزینه اردوها آن هم با قیمت تمام شده و رضایت خانواده‌ها اخذ می‌شود.

برگزاری اردوی زیارت اولی‌ها در دهه کرامت


معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اردوی زیارت اولی‌ها در دهه کرامت برگزار خواهد شد، اظهار داشت: امسال 5 هزار نفر از دانش‌آموزان دختر زیارت اولی به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.
وی افزود: در تابستان، اردوها منجر به جشنواره‌های فرهنگی هنری می‌شود که جشنواره فرهنگی دانش‌آموزان دختر و پسر امسال در استان اصفهان برگزار خواهد شد.
کفاش ادامه داد: جشنواره هنری دانش‌آموزان دختر و پسر نیز در تابستان و به میزبانی نیشابور خواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در تابستان اردوی دانش‌آموزان مناطق مرزی در نیشابور سی و یک آرزو

برگزار خواهد شد، خاطر نشان کرد: این اردو در سال گذشته فقط ویژه دانش‌آموزان پسر بود که امسال هر دو گروه دانش‌آموزان دختر و پسر در اردو به صورت مجزا شرکت خواهند داشت.


وی تصریح کرد: اردوی تشکل‌های دانش‌آموزی نیز در تابستان برگزار خواهد شد.
 دهه کرامت با میلاد حضرت معصومه (س) آغاز و با میلاد حضرت امام رضا (ع) به پایان می‌رسد که امسال دهه کرامت از 25 مرداد تا چهارم شهریور ماه خواهد بود.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: خبرگزاری پانا