تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه هفدهم خرداد 1394 هجری خورشیدی، نوزدهم شعبان 1436 هجری قمری، هفتم ژوئن 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یکشنبه هفدهم خرداد 1394 هجری خورشیدی، نوزدهم شعبان 1436 هجری قمری، هفتم ژوئن 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

17 خرداد 1365

مسعود رجوی سرکرده ی گروهک منافقین با دعوت مقام های رژیم بعث عراق به بغداد رفت. از چند ماه قبل گفتگوهایی میان رهبران حزب بعث (استخبارات) با رهبری این سازمان انجام شده بود.

17 خرداد 1361

به دنبال تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، امام خمینی با صدور پیامی به ملت ایران، لبنان و مسلمانان جهان، ناراحتی و تاثر شدید خود را از بی تفاوتی و سکوت دولت های اسلامی ابراز داشتند. ایشان در این پیام که آن را با آیه ی شریفه ی «انا للّه و انا الیه راجعون» آغاز کرده بودند، فرمودند: «من کلمه مبارکه استرجاع (انا للّه و انا الیه راجعون) را نه برای جنایات اسراییل و آسیب مردم مسلمان جنوب لبنان و نه برای آواره شدن هزاران فلسطینی و نه برای شهادت جمعی از هموطنان در جریان بمباران رژیم بعث عراق می گویم گرچه این موارد استرجاع هم دارد، بلکه برای بی تفاوتی کشورهای اسلامی یعنی حکومت های آنها استرجاع می کنم و ای کاش فقط بی تفاوتی بود...»

17 خرداد 1360

با دستور دادستان انقلاب اسلامی مرکز، روزنامه ی انقلاب اسلامی به مدیریت ابوالحسن بنی صدر پس از 557 شماره توقیف شد.

17 خرداد 1358

تمامی بانک های ایران ضمن قبول اصل مالکیت مشروع و مشروط برای حفظ حقوق و سرمایه های ملی، به کارانداختن چرخ های تولیدی کشور، تضمین سپرده ها و پس اندازهای مردم در بانک ها و جلوگیری از انتقال غیر مشروع سرمایه ها به خارج، ملی اعلام شد. ملی کردن بانک ها که به وسیله ی دولت موقت اعلام شد، در حقیقت نخستین اقدام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ی ملی کردن بخش های اقتصادی کشور به شمار می رفت.

17 خرداد 1354

سومین یورش نظامی حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم صورت گرفت، مطبوعات خارجی تعداد شهدا را 45 تن و مجروحان را بسیار زیاد و دستگیرشدگان را 500 تن عنوان کردند.

17 خرداد 1351

ذوالفقار علی بوتو رییس جمهوری پاکستان و همسرش وارد تهران شدند.

17 خرداد 1346

پس از آغاز جنگ 6 روزه رژیم صهیونیستی، امام خمینی با صدور بیانیه ای هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کرد.

17 خرداد 1342

پس از حوادث پانزدهم خرداد، امیر اسدالله علم نخست وزیر در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد: 15 تن از بزرگترین پیشوایان مذهبی به زودی تسلیم دادگاه نظامی می شوند و این دادگاه ممکن است با مجازات اعدام پایان یابد.

17 خرداد 1302

آیت الله سید حسن مدرس متن استیضاح خود را از دولت مستوفی الممالک به مجلس شورای ملی تسلیم کرد.

17 خرداد 1300

معتمد السلطنه که به دستور قوام السلطنه به مقام وزارت مالیه منصوب شده بود، در وزارتخانه حاضر شد و کار خود را آغاز کرد.

17 خرداد 1300

وزیران مختار و نمایندگان سیاسی دولت های خارجی در ایران، در محل وزارت امور خارجه حضور یافتند و انتصاب محتشم السلطنه را به مقام وزیر امور خارجه به وی تبریک گفتند.

17 خرداد 1299

میرزا کوچک خان جنگلی یک روز پس از اعلام حکومت جمهوری و لغو سلطنت، کمیته ی مرکزی انقلاب سرخ را در رشت تشکیل داد.

17 خرداد 1287

محمد علی شاه در پی استقرار در باغشاه و بازداشت گروهی از سران کشور و تبعید پاره ای از آنان به خراسان و اشغال نظامی سازمان های پست و تلگراف، حفظ نظم تهران را به «پالکونیک» ژنرال روسی و نیروی قزاق سپرد.

تنظیم: هومن بهلولی