تبیان، دستیار زندگی
به کار گرفتن نادرست کولر خودرو موجب ایجاد دردسر برای راننده و سرنشینان خودور در این روزهایی می شود که هوا به شدت گرم است و رانندگان از کولر خودروهایشان زیاد استفاده می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از کولر ماشین درست استفاده کنید


به کار گرفتن نادرست کولر خودرو موجب ایجاد دردسر برای راننده و سرنشینان خودور در این روزهایی می‌شود که هوا به شدت گرم است و رانندگان از کولر خودروهایشان زیاد استفاده می کنند.

کولر خودور

فصل گرما به اوج خود رسیده است و برای آن‌ها که در خانه، محل کار یا خودروی خود نشسته‌اند، تقریبا هیچ گریزی مگر پناه بردن به کولر، از نوع آبی یا گازی‌اش، وجود ندارد.


استفاده از کولر در ساختمان‌ها سال‌های سال است که به امری بدیهی تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد در مورد استفاده از کولر خودرو، حتی با وجود وسعت مناطق گرمسیر کشور و طولانی بودن فصل تابستان در این مناطق، هنوز محل تردید وجود دارد.


کابین خودرو در هوای گرم به شدت گرم می‌شود، به طوری که در برخی ساعات روز واقعا نمی‌توان بیش از چند دقیقه در آن تاب آورد.


عدم استفاده از کولر ماشین در چنین شرایطی خطر «گرمازدگی» را در پی دارد و به خصوص کودکان، سالخوردگان و آن‌ها که بنا به شغلشان ساعاتی طولانی را در خودرو به سر می‌برند، بیشتر در معرض چنین عارضه‌ای قرار دارند.


همچنین گرمای شدید، خیلی زود راننده و دیگر سرنشینان خودرو را عصبی می‌کند و این مسئله ممکن است بر کیفیت رانندگی و احتمال بروز تصادف تاثیر منفی بگذارد.


گرمای شدید همچنین به بخش‌های داخلی خودرو مانند روکش داشبورد، یا وسایلی مانند تلفن همراه آسیب می‌رساند.


در برابر این شرایط دشوار و عوارض منفی آن، توجیه اصلی برای عدم استفاده از کولر خودرو، افزایش مصرف سوخت است.

شکی نیست که کولر خودرو هنگام کار کردن مانند هر بخش دیگری از خودرو مانند چراغ‌ها و سیستم رادیو پخش، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، اما در مورد میزان این افزایش گاهی مبالغه شده است؛ مثلا اگر شما در شرایط عادی، هفته‌ای یک بار باک بنزین خودرویتان را پر می‌کنید، استفاده از کولر شما را مجبور نمی‌کند که هر سه یا چهار روز یک بار این کار را انجام کنید.


از سوی دیگر، بهتر آن است که هنگام استفاده از کولر خودرو، آرام‌تر رانندگی کنید و فشار کمتری به خودرو وارد کنید، به جای اینکه در این روزهای گرم کولر را خاموش کنید و ماشین را تند برانید.

هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌هایی بهتر است کولر را چند دقیقه‌ای خاموش کنید و یا از درجات کمتر آن استفاده کنید

شهرام جباری‏زادگان ، معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که کولر خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به سرویس سالانه دارد، اظهار می دارد:


«گاز کولر خودرو موسوم به «فرئون» هر دو سال یک بار باید شارژ شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد، به جای هوای خنک و مطبوع، هوای گرم و مرطوب از آن خارج می‏شود.


به منظور جلوگیری از انتشار بوی بد، پس از روشن کردن کولر خودرو باید دستگاه تصفیه هر چند وقت یک بار تعویض شود. البته برای پیشگیری از این مشکل می‏توان یکی دو دقیقه پیش از روشن کردن کولر، تنها فن آن را فعال نمود.


وقتی کولر خودرو روشن است، مصرف سوخت افزایش پیدا می‏کند و استفاده نادرست و غیر اصولی از کولر خودرو می‌تواند مصرف سوخت را تا 30 درصد افزایش دهد.


در سر بالایی‌ها‌ که موتور خودرو فشار زیادی را تحمل می‌کند، نباید با روشن کردن کولر فشار بیشتری را به خودرو تحمیل نمود.


بر خلاف این موضوع، استفاده از کولر خودرو در سراشیبی‌ ها علاوه بر این‏ که داخل خودرو را خنک می‌کند، سوخت زیادی مصرف نکرده و از سرعت اضافی خودرو نیز جلوگیری می‏کند.»

توصیه هایی برای استفاده مناسب از کولر خودرو
1- در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید.


کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌های و قارچ‌هاست. بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، هم برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و هم برای بیشترین بهره‌گیری از سرمای کولر ضروری است.


استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و آلودگی‌ها هوا را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.

2- تا آنجا که ممکن است خودرو خود را زیر نور شدید آفتاب پارک نکنید. اگر هم مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه شیشه‌های ماشین را پایین بکشید و فن (بدون کولر) را روشن و حتی کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای شدید داخل خودرو کمی تعدیل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید، فشار کمتری به آن وارد خواهید کرد.

3- هنگامی که کولر مشغول کار است -به خصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر- به هر حال قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا به خصوص در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید.


در غیر این صورت نه تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهید.

4- هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌هایی بهتر است کولر را چند دقیقه‌ای خاموش کنید و یا از درجات کمتر آن استفاده کنید.


در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است و استفاده طولانی از کولر، به هر دو آسیب می‌رساند و بر افزایش تصاعدی مصرف سوخت هم موثر است.


این مشکل البته در خودروهای شش سیلندر به بالا به دلیل قدرت بالای موتور و نیز خودروهای جدید به دلیل طراحی پیشرفته آن‌ها تقریبا بروز نمی‌کند.

5- هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌های باز توصیه نمی‌شود. بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌شود. ضمن آنکه هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به راحتی و به سرعت از دست می‌رود.


اگر باد کولر شما را آزار می‌دهد یا حساسیتی ایجاد می‌کند، یکی از پنجره‌ها، ترجیحا نزدیک به خودتان را کمی پایین بکشید یا دریچه‌های کولر را به سمت دیگری تنظیم کنید.

6- گاز کولر خودرو‌‌ همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است و ماده‌ای کاملا سمی است. بنابراین هرگز خودتان اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید.


اگر کولر خودرویتان بلافاصله پس از روشن شدن خنک می‌کند و به تدریج هوایش گرم و مرطوب می‌شود، ایراد از ترموستات کولر است و نیاز به رگلاژ دوباره دارد.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
دنیای اقتصاد
ایسنا


مطالب مرتبط:
10 راه رفع بوی نامطبوع خودرو (1)
10 راه رفع بوی نامطبوع خودرو (2)
کولر ماشین فقط خنک نمی‌ کند
توصیه‌هایی برای رانندگان در تابستان
عینک آفتابی قهوه‌ای هنگام رانندگی
16توصیه برای رانندگی در شب
رانندگی هنگام خواب آلودگی!
کدام سالمندان نباید رانندگی کنند؟
توصیه‌های پزشکی به رانندگان
چه خطراتی سلامت راننده‌ها را تهدید می‌کند؟
اثر صداها بر شنوایی راننده
رانندگی در حاملگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.