تبیان، دستیار زندگی
گسترش ارتباطات اجتماعی و کسب استقلال مالی، بسیاری از زنان را راهی بازار کار می کند آن ها نه از سر نیاز، بلکه به این تصور که نباید از مردان عقب بمانند و با داشتن حقوق، سرمایه و پس انداز می توان به استقلال رسید، به دنبال مشاغل گوناگون می روند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی زنان مردانه می شوند

گسترش ارتباطات اجتماعی و کسب استقلال مالی، بسیاری از زنان را راهی بازار کار می‌کند آن‌ها نه از سر نیاز، بلکه به این تصور که نباید از مردان عقب بمانند و با داشتن حقوق، سرمایه و پس انداز می‌توان به استقلال رسید، به دنبال مشاغل گوناگون می‌روند.

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
کار زنان

زنان امروز با زنان دیروز که صرفا همراه شوهرانشان به کار کشاورزی و دامداری میپرداختند فرق دارند و دیگر بیشتر زنان مایل نیستند برای رفع نیاز های مالی شان که این روزها بسیار حیاتی است دایم از شوهرانشان تقاضای پول کنند و آنها میل دارند خود بخشی از احتیاجات خانواده را تامین کنند.
زنی که در خارج از خانه کار میکند و با انجام کار احساس رضایت میکند مقدار زیادی از وابستگی افراطی اش به شوهر کاسته میشود به طوری که قادر است از نظر روانی نیز خود را اداره کند و زنان نیاز دارند از تحصیلات و تخصصی که برای گرفتن آن زحمت کشیده اند سود بجویند که این کار به آنها احساس امنیت و رضایت خاطر میدهد . عصر فن آوری جدید همه چیز را در هم ریخته و طبعا نوع کارها هم عوض شده است.
گسترش ارتباطات اجتماعی و کسب استقلال مالی، بسیاری از زنان را راهی بازار کار می‌کند آن‌ها نه از سر نیاز، بلکه به این تصور که نباید از مردان عقب بمانند و با داشتن حقوق، سرمایه و پس انداز می‌توان به استقلال رسید، به دنبال مشاغل گوناگون می‌روند و از طرفی دیگر در جامعه کنونی برای زنان جوان اینطور به نظر می‌رسد که خانه‌داری برایشان کاری تکراری، خسته‌ کننده و کسالت‌بار است و زنانی که خانه‌داری را معادل با محصور بودن در خانه می‌دانند شاید برایشان فرقی نداشته باشد که سراغ چه کاری می‌روند . عده‌ای در تلاشند که راهی برای خروج از این حصار و فرار به فضای بیرون از منزل را پیدا کنند تا نام زن خانه‌دار به رویشان ننشیند .

در چند سال اخیر شاهد حضور بیش از پیش زنان در فعالیت‌های گوناگون در جامعه هستیم، حتی کارهایی مانند مشاور املاک هم به تازگی به فهرست شغل‌های زنانه افزوده شده است

خیلی سال ها پیش، شاید پانزده یا بیست سال پیش، خیلی از شغل ها اصلا وجود نداشت! اما با تغییر شیوه زندگی ها، برخی شغل ها پای در زندگی ما گذاشت. مثلا شما به خاطر می آورید که ده سال پیش در محله تان آژانس بانوان بوده است! تا جایی که من به خاطر دارم آن زمان حتی راننده خانم هم انگشت شمار بود چه رسد به آژانس بانوان! یا همین سوپرمارکت های تلفنی! پدیده ای است نو ظهور که باتوجه به مشغله های کوچک و بزرگ خانواده ها به وجود آمده است و... با نگاهی به روند رشد شغل ها؛ این نکته به ذهن می رسد که انگار در بعضی از مواقع افراد تنها به دلیل داشتن شغل و درآمد، دست به کاری زده اند و برای شان خیلی چیزها، حتی خودشان هم مهم نبوده است!
می گویند هر شغلی مناسب هر فردی نیست. مثلا پیرمردی پنجاه ساله نمی تواند کار ساختمانی کند و یا این که فردی که تنگی نفس دارد نمی تواند در معدن مشغول به کار شود! بعضی کارها مناسب مردهاست و برخی کارها را فقط باید زن ها انجام دهند. مثلا تا به حال تصور کرده اید که پرستاری خانم وقتی به بالین بیماری می آید تا چه اندازه اثرگذارتر از پرستاری در جنس مرد است! با این اوصاف می توان گفت که برخی از شغل ها مناسب مردهاست و برخی مناسب زن ها. اما چگونه است که برخی می روند سراغ شغل هایی که حداقل در ظاهر تناسبی با آن ها ندارد.
در چند سال اخیر شاهد حضور بیش از پیش زنان در فعالیت‌های گوناگون در جامعه هستیم، حتی کارهایی مانند مشاور املاک هم به تازگی به فهرست شغل‌های زنانه افزوده شده است.

شغل، وابسته به مهارت‌های فردی است

در میان شلوغی خیابان ستارخان، آژانس معاملات ملکی همیشه پر است از افرادی که به‌دلایل مختلف خرید، فروش،‌رهن یا اجاره به این مرکز می‌آیند تا بتوانند معامله‌ای انجام دهند. فرشته 30 ساله لباس فرم به تن کرده و به‌عنوان مشاور مشغول فعالیت است. او که در مقطع کارشناسی رشته مدیریت آموزش فارغ‌التحصیل شده است، درباره فعالیتش در این آژانس می‌گوید: بعد از فارغ‌التحصیلی به مدارس و آموزشگاه‌های فراوانی برای کار مراجعه کردم و اغلب یا کاری مهیا نمی‌شد یا فعالیت در مراکز آموزشی به شکل حق‌التدریس بود که حقوق چندانی نداشت. این خانم جوان می‌افزاید: بعد از سه‌ماه کارورزی در این آژانس مشغول به کار شدیم که البته حقوقش بر مبنای پورسانت و تعداد معاملات است و دیگر مزایا از جمله بیمه هم ندارد اما درآمدم در مقایسه با گذشته بیشتر شده است. به گفته او موفقیت در این شغل به فن بیان و توانایی افراد بستگی دارد وگرنه مهارت خاصی را  نمی‌خواهد.

استقبال از فعالیت زنان در اجتماع

یک فعال حوزه زنان می‌گوید: فعالیت شغلی چنانچه با پوشش و رفتار منطبق با ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد اشکالی ندارد. فاطمه راکعی می‌افزاید: فعالیت زنان در آژانس‌های املاک همچون مساله حضور زنان در شیفت شب‌کاری یا فعالیت آنها در سفره‌خانه‌ها و رستوران‌هاست.

فعالیت زنان در آژانس‌های املاک همچون مساله حضور زنان در شیفت شب‌کاری یا فعالیت آنها در سفره‌خانه‌ها و رستوران‌هاست. باید به این نکته توجه داشت اگر محیط‌های کاری سلامت لازم را داشته باشد، زنان و مردان می‌توانند به راحتی فعالیت کنند و در چنین جامعه‌ای نیاز اشتغال افراد برآورده می‌شود

باید به این نکته توجه داشت اگر محیط‌های کاری سلامت لازم را داشته باشد، زنان و مردان می‌توانند به راحتی فعالیت کنند و در چنین جامعه‌ای نیاز اشتغال افراد برآورده می‌شود. به گفته او نارسایی در اشتغال زمانی ایجاد می‌شود که افراد براین باور باشند که فعالیت در آژانس‌های معاملاتی اصولا شغل مناسبی نیست یا شغل‌هایی که برای آنها سرمایه‌گذاری می‌شود شغل محسوب نمی‌شود، در این شرایط اگر شغل مورد نظر مطلوب و موجه اما برای زنان مناسب نباشد این مساله دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد. این فعال حوزه زنان تاکید می‌کند: باید به این نکته توجه داشت که اگر شغلی مناسب نیست برای هیچ‌کس مناسب نیست و اگر محیط سالم نیست به‌تبع برای هیچ‌کسی سالم نیست و این امر دیگر به جنسیت ربطی ندارد. در نظام جمهوری اسلامی هر جا که برای هر زن و مردی شغلی مهیا شود اگر محیط سالم و خود این افراد هم موجه و متین باشند می‌توانند کار کنند و نباید افراد را برای فعالیت‌ها محدود کرد. 

نارسایی در زمینه اشتغال وجود دارد

راکعی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود برخی شغل‌ها در شأن خانم‌ها نیست، تصریح کرد: درباره این موضوع نمی‌توان صحبت کلی کرد. ممکن است ما برخی شغل‌ها را دوست نداشته باشیم یا در شأن خود ندانیم. این مسائل فردی و سلیقه‌ای است اما به دلیل اینکه بیکاری از آمار و ارقام بالایی برخوردار است و خیلی از خانواده‌ها حقوقشان کفاف زندگی را نمی‌دهد و با وجود مشکل اشتغال، افراد باید از ظرفیت کاری برای به حرکت در آوردن چرخه زندگی خود برخوردار شوند.

او می‌افزاید: اگر زنی حاضراست برای معیشت، فرزندان و خانواده یا بنابرعلاقه به کار و خدمت به جامعه بپردازد دیگر چه اشکالی دارد. او باید بتواند از این حق انسانی استفاده کند. برای مثال در سال‌های گذشته سفری به چین داشتم و دیدم یک پیرزن ناتوان برای نظافت وارد یک چاه شد. با دیدن این صحنه خیلی ناراحت شدم اما آنها به من گفتند زن و مرد باید تا حد نیازشان کار کنند. به گفته او وقتی افراد جوان توانایی فعالیت دارند و خواستار فعالیت سازنده و سالم هستند باید بتوانند کار کنند و اگر محیط شرایط فرهنگی لازم را نداشت و یک زن در آنجا احساس امنیت نمی‌کرد برای اینکه بتواند کار سالم انجام دهد یا خدایی‌ناکرده کسانی بخواهند استفاده ابزاری از آنها کنند باید ارگان‌های ذی‌ربط وارد عمل شوند و جلوی فعالیت آنان گرفته شود نه‌اینکه با پاک‌کردن صورت‌مساله فقط حق کار را از زنان گرفت.


منابع : فرارو / تریبون/ شجر