تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید در زندگی تان به آرامش برسید ،یک راه بیشتر ندارید.باید از همین روزهای جوانی برای به دست آوردن رضایت از زندگی تلاش کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی با طعم رضایت


اگر می خواهید در زندگی تان به آرامش برسید ،یک راه بیشتر ندارید.باید از همین روزهای جوانی برای به دست آوردن رضایت از زندگی تلاش کنید.

لبخند

همه ی ما در زندگی مان افراد مختلفی را دیده ایم، اطرافیان و نحوه ی زندگی شان هر کدام برای ما مثل یک دانشگاه است .آنها که به موفقیت رسیده اند،آنها که زندگی خوبی را برای خود ساخته اند،آنهایی که از زندگی شان راضی هستند و آنهایی که همیشه فکر می کنند یک چیزی کم است و یک جای کار می لنگد.نگاهی به اطرافتان بیاندازید.پای صحبت بزرگ ترها بنشینید ، خیلی از آنها مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته اند اما می گویند آن زمان ها با آنکه زندگی سخت تر بود اما راحت تر بودیم.ماشین لباس شویی ، ظرف شویی ، اینترنت ، تلفن و...وجود نداشت اما دلمان خوش تر بود. زندگی آنها یک نکته ی مثبت داشت، از زندگی خود راضی تر بودند.
حسی که این روزها برخی با آن بیگانه ایم،حس زیبای رضایت از داشته ها و نداشته هاست.هر چند به دست آوردن این حس در سعادت و خوشبختی همه مهم است اما در جوان ها به دلیل حضور در سالهای طلایی زندگی شان وآینده ای که پیش روی دارند،مهم تر خواهد بود. واقعا رضایت از زندگی چگونه به دست می آید؟ هر کس رضایت از زندگی را به گونه ای معنی می کند و طبق تعریفی که دارد،برای زندگی اش برنامه می ریزد.کسی که فکر می کند رضایت از زندگی با داشتن بیشتر به دست می آید ،هر روز به دنبال به دست آوردن است.جمع آوری پول،گرفتن مدارک علمی،رسیدن به شهرت و خلاصه هر چیزی که به داشته هایش اضافه کند. برخی رضایت از زندگی را معلول نداشتن مشکلات می دانند و برخی....
زندگی ما آدم ها کم و بیش با مشکلات مختلفی رو به روست.برخی بیشتر و برخی کمتر.مشکلات مالی،کمبودهای عاطفی ،بیماری وازدست دادن اما چیزی که مهم است نوع نگاهی است که به زندگی و اتفاقات آن داریم.روان شناسان رضایت از زندگی را اینگونه معنا می کنند: نگرش مثبت فرد نسبت به زندگی کنونی، با تمام مشکلات و سختی‌ها، تلخی‌‌ها و ناکامی‌ها و در کنار آن پیروزی‌ها و موفقیت‌ها، شادی‌ها و پرورش استعدادها.

یکبار دیگر تعریف بالارا مرور کنید: نگرش مثبت نسبت به شرایط کنونی با همه ی کاستی ها و خوبی هایش. واقعا چنین چیزی حکم کیمیا را دارد. اگر بتوانید در همین سنین جوانی به آن دست پیدا کنید ،عمر پیش رو را با آرامش سپری خواهید کرد.

رضایت از زندگی یک فوت کوزه گری مهم دارد و آن زندگی کردن در همین لحظه ایست که در حال سپری شدن است.غصه ی گذشته را خوردن و نگران آینده بودن فایده ای ندارد.مانند کسی که مشتی شن را از ترس اینکه به زمین نریزد در دستش فشار می دهد و نتیجه اش این است که دانه های شن از لای انگشتانش لیز می خورد و به زمین می ریزد

برای رسیدن به این نگرش چند اصل را باید رعایت کنید:


دنیا جایی برای عبور،همین
اولین اصلی که نقش زیر بنایی برای رسیدن به رضایت از زندگی دارد ،توجه به زندگی ابدی است.اینکه ما هیچ گاه تمام نمی شویم و خوبی ها و بدی های دنیا گذرا بوده و هر کاری که انجام می دهیم ،نقش مستقیمی در زندگی همیشگی ما دارد ،می تواند بسیاری از بی تابی ها و ناراحتی ها را از بین ببرد. به زندگی ابدی ایمان داشته باشید و توکل را فراموش نکنید.

سپاسگزاری ،گنج بی هزینه
اصل دیگر هم تمرین سپاسگزاری و تشکر از دیگران است .وقتی قدردان دیگران باشید ، حس بهتری خواهید داشت.دیگر گمان نمی کنید اطرافیان وظیفه دارند به شما خدمت کنند. یکی از جنبه های مهم قدر دان بودن ،شکر گزاری نعمت های خداوند است که اثرات روحی مثبتی برای خود شما خواهد داشت. از خدا و بنده های او تشکر کنید و نتیجه اش را در زندگی تان ببینید.


اکنون ،حالا ،اینجا
رضایت از زندگی یک فوت کوزه گری مهم دارد و آن زندگی کردن در همین لحظه ایست که در حال سپری شدن است.غصه ی گذشته را خوردن و نگران آینده بودن فایده ای ندارد.مانند کسی که مشتی شن را از ترس اینکه به زمین نریزد در دستش فشار می دهد و نتیجه اش این است که دانه های شن از لای انگشتانش لیز می خورد و به زمین می ریزد.مراقب باشید برای به دست آوردن آینده ،لحظات اکنون از لای انگشتان تان از دست نرود.


برنامه ریزی با چاشنی عمل
برای زندگی تان برنامه داشته باشید. اهداف بلند مدت و کوتاه مدت را مشخص کنید ،این موضوع هیچ منافاتی با زندگی در اکنون ندارد.سعی کنید طبق برنامه پیش بروید.هم از زمان حال لذت ببرید و هم آینده تان را بسازید. زندگی بدون برنامه ریزی یعنی چوب حراج به وقت خود زدن.قدر این طلای گریز پا را بدانید و نگذارید بی هدف ،هدر برود.


مهربان چون خورشید
باور داشته باشید که مهربانی می تواند اثر مستقیم بر زندگی و احساس تان بگذارد.دیگران را دوست بدارید ،هرکاری که می توانید برای شان انجام دهید .بگذارید حس دوست داشتن مردم در شما موج بزند.محبت کردن و دوست داشتن دیگران ،روح تان را بزرگ می کند.

باور داشته باشید ،آنها که راضی ترند ،الزاما داشته های بیشتری ندارند بلکه از چیزهایی که دارند،استفاده را می کنند و لذت بیشتری می برند و غصه ی نداشته ها را نمی خورند.شاد و راضی باشید.

فرآوری: نداداودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: آستان مهر


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.