تبیان، دستیار زندگی
اگر شرایط تولید لواشک و آلوچه غیرمجاز را بدانید، هرگز به آن لب نمی زنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه‌های کپک‌زده در لواشک دست‌ساز


اگر شرایط تولید لواشک و آلوچه غیرمجاز را بدانید، هرگز به آن لب نمی‌زنید.

لواشک

طعم ترش و دل‌چسب لواشک و آلوچه ذائقه هر فردی را برمی‌انگیزد، اما اگر از شرایط تولید این محصولات غیرمجاز اطلاع داشته باشیم هرگز به آن لب نمی‌زدیم.

مجید عرب عامری، کارشناس مسئول مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی شاهرود گفت: امروزه در برخی فروشگاه‌ها، مغازه‌ها یا در دست بیشتر دست‌فروشان لواشک‌هایی می‌بینیم که در بسته‌بندی‌های متنوع با طعم‌های مختلف عرضه می‌شود. در میان انواع این محصولات، لواشک‌های بی‌نام و نشانی هم هستند که تنها به صِرف تعریف و تبلیغ فروشنده از طعم ترش، مزه به یاد ماندنی یا محصول فلان شهر بودن به فروش می‌رسد.

وی افزود: این محصولات اغلب در شرایط کاملاً غیر بهداشتی تهیه، تولید و بسته بندی می‌شود؛ از جمله این موارد، عدم رعایت بهداشت محیط و فردی، استفاده از مواد غیربهداشتی و غیرمجاز همچون رنگ صنعتی غیر مجاز و اسانس، میوه ضایعاتی کپک‌زده، تهیه مواد خوراکی در فضایی آلوده و غیر بهداشتی است.

آیا لواشک بی نام و نشان بیماری زاست؟

این کارشناس مواد غذایی افزود: لواشک‌های فله‌ای و فاقد نام یا نامعتبری که طعم‌های غیرواقعی و رنگ‌های جذاب دارند، به این دلیل است ‌که مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن‌ها میوه نیست، طعم و رنگ طبیعی ندارند و حاوی طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز با دوز مصرف بالا هستند. بیشتر حجم این محصولات را آرد، نشاسته، اسیدسیتریک، مواد رنگی یا در صورت استفاده، میوه‌های له‌شده و کپک‌زده تشکیل می‌دهد.

لواشک می‌بایست به رنگ طبیعی میوه به کار رود یا کمی تیره‌تر از آن باشد و بو و مزه طبیعی میوه را بدهد. بر این اساس، از خرید لواشک‌های نامعتبر خودداری کنید. یکی از راه‌های شناخت لواشک‌های تقلبی عطر و طعم قوی و رنگ غیرطبیعی آن‌هاست

متأسفانه افزودنی‌های غیرمجاز این نوع محصولات، شیمیایی و سمی است و مقدار اندکی از آن می‌تواند به بروز مسمومیت‌ها و حساسیت‌های شدید بخصوص در کودکان در حال رشد منجر شود.

نکاتی که هنگام خرید لواشک باید به آن توجه شود

عرب عامری گفت: هنگام خرید این فرآورده به تاریخ مصرف، شماره پروانه بهداشت (ساخت)، نام و نشان سازنده و مواد به کار رفته در آن توجه کنید.
لواشک‌هایی که از لفاف نایلونی خود جدا نمی‌شود و طعم و مزه ترکیبات موجود در نایلون را به خود گرفته‌اند، سالم و بهداشتی نیست.
لواشک می‌بایست به رنگ طبیعی میوه به کار رود یا کمی تیره‌تر از آن باشد و بو و مزه طبیعی میوه را بدهد. بر این اساس، از خرید لواشک‌های نامعتبر خودداری کنید. یکی از راه‌های شناخت لواشک‌های تقلبی عطر و طعم قوی و رنگ غیرطبیعی آن‌هاست.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: سازمان غذا و دارو

مطالب مرتبط:
منافع و مضرات لواشک و آلوچه
لواشک هم ‌خاصیت دارد
خوراکی‌های جذاب و آلوده در تابستان
آیا لواشک لاغر می‌کند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.