تبیان، دستیار زندگی
یقی پنجمین مراسم آوای دوست با تجلیل از مقام هنری " احمد ابراهیمی "، زنده یاد" منوچهر همایون پور "، "منصور نریمان " و" حسین یوسف زمانی " توسط مركز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ( موسسه نغمه شهر ) و با حضور هنر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از پیشکسوتان موسیقی

پنجمین مراسم آوای دوست با تجلیل از مقام هنری " احمد ابراهیمی "، زنده یاد" منوچهر همایون پور "، "منصور نریمان " و" حسین یوسف زمانی " توسط مركز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ( موسسه نغمه شهر ) و با حضور هنرمندان عرصه موسیقی در فرهنگسرای هنر برگزار شد.

" در ابتدای این مراسم " سید علیرضا میر علی نقی " - روزنامه نگار و پژو هشگر موسیقی در تجلیل از مقام هنری اساتید موسیقی ایران گفت : از نظر من حرمت به پیشكسوت ، حرمت به فرهنگ و هنر است ؛ زیرا فرهنگ ما با سالخوردگان است كه می تواند رشد كند .

وی در توصیف شخصیت هنری " احمد ابراهیمی " خواننده پرآوازه موسیقی سنتی ایرانی گفت : استاد ابراهیمی از نظر من كاروان سالار موسیقی ایرانی است كه در طول عمر هنری خود با مناعت زیسته و در هنر ایران نقش به سزایی داشته است ؛ امروز در عرصه آواز ایرانی ، متن و تحریر استاد ابراهیمی عیار سنج هنر آواز است و به نظر من نغمه های زیبا و پر احساس این هنرمند الگویی برای هنرمندان فعال عرصه موسیقی است .

" میر علی نقی " در بخش دیگری از صحبتهای خود و در تجلیل از مقام هنری استاد " حسین یوسف زمانی " هم گفت : یوسف زمانی از معدود آهنگسازانی است كه به خواننده ها اعتبار داده است ؛ وی هنرمندی است كه هنوز در وجودش خلاقیت و استعداد نهفته است.

این پژوهشگر موسیقی در تجلیل از استاد " منصور نریمان " - پدر ساز عود ایران نیز گفت : در دورانی كه ساز عود در ایران در معرض فراموشی سپرده شده بود این " منصور نریمان " بود كه در این سالهای فراموشی به نواختن ساز عود پرداخت آن را از مهجوریت و تنهایی نجات داد .

وی افزود : به بركت وجود نریمان بود كه ساز عود پس از سالها دارای " رپرتوار " شد و محلی برای خلاقیت شد .

" میر علی نقی " در توصیف شخصیت هنری " زنده یاد منوچهر همایون پور " هم گفت : زنده یاد دارای شخصیت چند بعدی بودند كه در این شخصیت رموز اصلی هنر آواز نهفته بود ؛ زنده یاد از پیران موسیقی ما در شناخت ظرایف آواز است .

در ادامه این مراسم تجلیل " استاد منصور نریمان " با تقدیر از كسانیكه این مراسم را برگزار كرده اند و با بیان اینكه من سخنرانی بلد نیستم ، دو قطعه موسیقی را برای حاضران اجرا كرد .

" حسین یوسف زمانی" یكی دیگر از هنرمندانی كه در این مراسم از وی تقدیر شده بود ، نیز گفت : با سندیت و پژوهش های گسترده كه در زمینه موسیقی شده این هنر پدیده‌‏ای است كه در كلیه شئونات موثر بوده است ؛ موسیقی در جنگ ، صلح ، آموزش و پرورش حتی دارو و درمان و به دلیل تاثیر گذاری فراوان به كار گرفته می‌‏شود.

وی ادامه داد: موسیقی های ناب و فاخر به عناصری فرهنگ ساز است كه می توان با استفاده درست از این هنر شریف سطح فرهنگ جامعه را به بالندگی سوق داد . افتخار و سرافرازی دولت ها و مسئولین آنان بستگی به خدمات مثبتی دارد كه در طول زمام داری خود انجام داده اند ؛ در این بین فراهم كردن بستری مناسب برای بروز خلاقیت‌‏های هنری مهم ترین مسئله ای است كه باید به آن توجه كرد .

یوسف زمانی خاطر نشان كرد : آیا با داشتن این هنر شریف و فرهنگ ساز و این مسوولیت بزرگ انسانی به راستی هنرمندان این رشته در جایگاه شایسته خود قرار دارند ؟ اگر جواب منفی است كه حتما هم منفی است ، برای رسیدن به جایگاهی كه شایسته آن هستیم و دست یافتن به حقوق مادی و معنوی خود بسیار ضروری است كه به خود آییم و نظری درست به كنش و واكنش خود بیندازیم تا با امنیت بهتر به مسیر رسالت مند خود ادامه دهیم .

این نوازنده ویولون پس از پایان صحبت های خود دو قطعه موسیقی را برای حاضران اجرا كرد.

در ادامه پنجمین مراسم آوای دوست" سید عباس سجادی "- مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با بیان این مطلب گفت: تجربه‌‏های انسانی و یافته‌‏های بشری نشان می‌‏دهند كه بسیاری از اتفاقات و وقایع كه بعضا با عنوان حوادث غیر مترقبه از آن نام می‌‏بریم با اعمال راهكارها و روش‌‏های ویژه‌‏ای قابل پیشگیری و كنترل است ؛ طبیعت به عنوان مادر بشر، الهام بخش بسیاری از مفاهیم و یافته‌‏های اوست اكتشافات علمی كه حاصل ده ها سال و گاه قرن ها تلاش صاحب نظران و دانشمندان است امروزه برای ما روشن می‌‏كند كه گاه حوادث فاجعه آمیزی چون زلزله و آتشفشان دارای یك منشا مشترك است و آن هم ، چیزی جز حركت مواد مذاب و گداخته‌‏ی زیر زمینی نیست كه اگر مفری بیابد آتشفشان می‌‏شود و اگر نه با شكست لایه‌‏های سخت زیر زمینی ایجاد زلزله می‌‏كند.

وی افزود : تلاش انسان های آگاه امروز عموما در كشورهایی كه زلزله خیزند به واسطه‌‏ی احساس نیاز حیاتی، موجب ایجاد شرایطی شده است كه آمار خرابی‌‏ها و تلفات را به حداقل رسانده است.

سجادی تصریح كرد : با یك تناسب ساده و مقایسه‌‏ی ذهنی در حوزه‌‏های فرهنگی و هنری نیز سیل ، طوفان آتشفشان و زلزله متصور است كه در طول تاریخ همواره موجب اتفاقات بزرگ و گاه فاجعه آمیزی در جامعه بشری بوده است با اندكی تامل و تعمق می‌‏شود دریافت كه علیرغم تلاش‌‏های فراوان در حوزه‌‏های مختلف فرهنگی و هنری در كشور اما مقطعی و سطحی، حوادث غیر مترقبه‌‏ای جامعه شكننده ما را تهدید می‌‏كند ؛ این در حالی است كه بی توجهی جدی و بعضا طولانی به بعضی از حوز‌ه‌‏های فرهنگی و جغرافیای هنری در كشور حوادث تلخی را به بار خواهد آورد و این تداوم آبستن خطرات جدی است .

سجادی با اشاره بی مهری متولیان فرهنگی افزود: بی مهری متولیان فرهنگی و هنری در طول دهه های گذشته به مقوله مهم و تاثیر گذار و بزرگی چون موسیقی و استفاده مقطعی و ابزاری از هنر و هنرمندان موسیقی و گاه ایجاد محدودیت‌‏های غیر كارشناسانه و نسنجیده موجب آن شده است كه در چند سال گذشته حركت ها و فعالیت های زیر زمینی موسیقی قوت و قدرت بگیرد و این حركت های زیر پوستی و زیر زمینی بی هیچ هدایت و هدایتگری سمت و سویی نامعلوم و نامشخص بگیرد كه نگرانی برخورد با لایه‌‏های ترد و سست زیر زمینی و ایجاد زلزله و آتشفشان فرهنگی هنری بسیار جدی است .

مدیر موسسه نغمه شهر در بخش دیگری از صحبتها ی خود گفت : جوانان ما كجا ؟ كی و توسط چه كسی نغمه های دل انگیز موسیقی ایران را به روایت زنده یاد استاد همایون پور و یا استاد احمد ابراهیمی شنیده اند كی مجالی بوده است تا صدای دلنشینن عود استاد نریمان پرده‌‏هایی از موسیقی اصیل را برای ایشان حكایت كند و ‌‏آرشه ویلن استاد یوسف زمانی ایشان را ، با موسیقی روز پیوند دهد مسئول و متولی ایجاد این فضاها چه كسانی بوده و هستند ؟

وی اظهار داشت: ما هر وقت به موسیقی نیاز داریم و می‌‏گوییم این موسیقی متعهد است و هر وقت احساس بی نیازی از آن به ما دست می‌‏دهد، موسیقی هم تعهدش را از دست می‌‏دهد با این وضعیت اسفناك باید زنگ خطر را به صدا درآورد و مویه كنان و موی كنان گفت: كه با این توصیف فاتحه موسیقی اصیل و سنتی ما در شكل خوش بینانه‌‏اش تا یك دهه دیگر خوانده خواهد شد ؛ با این همه ادعا در كشور ما هنوز یك موزه به معنای واقعی موزه برای موسیقی نداریم و یك پژوهشگاه جدی در عرصه موسیقی ایجاد نشده است .

سجادی خاطر نشان كرد : با این وضعیت پژوهشگران داخلی و خارجی تكه پاره‌‏های موسیقی ما را از این پس باید در گوشه و كنار موزه‌‏های غیر ایرانی جستجو كنند و بعد با عنوان گنج سوخته منتشر كنند و بر این دریغ ، اشك حسرت بریزند مثل تخته سنگ‌‏ها و تندیس‌‏های تخت جمشید كه انسان حیرت می‌‏كند این تكه سنگ‌‏ها با چه وسیله‌‏ای و كی به موزه‌‏های اروپایی منتقل شده است یا ...

اگر ده سال دیگر با این روند موسیقی برای ما بماند دیگر موسیقی ایرانی نیست.

در پایان مراسم نكوداشت اساتید موسیقی " احمد ابراهیمی " بعد از ذكر خاطراتی از عرصه موسیقی با گروهی به اجرای قطعه‌‏ای در آواز شوشتری اصفهان پرداخت.

در ادامه این مراسم تندیس زرین ، لوح تقدیر و جوایزه ویژه به " حسین علی شاپور" یكی از شاگردان ممتاز " منوچهر همایون پور "، " احمد ابراهیمی"- خواننده ، " منصور نریمان "- نوازنده عود ، " حسین یوسف زمانی "- رهبراركستر ، " علی محمد شاهی" ،" كسری خدیور"- ، " بیاض امیر عطایی "- سازنده ساز ، " ایرح فهیمی "- صدابردار موسیقی ، " حسن مفیدی "- مدیر انتشارات موسیقی پارت، " سید یوسف مناجاتی"- تهیه كننده برنامه‌‏های موسیقی ،" علیرضا میر علینقلی "- نوازنده سنتور، پژوهشگر و روزنامه نگار اهدا شد .

- در حاشیه

- پخش چند نم آهنگ از زنده یاد " منوچهر همایون پور " ، زنده یاد " بابك بیات " ، " استاد " منصور نریمان " ، استاد " حسین یوسف زمانی" ، استاد احمد ابراهیمی " از جمله برنامه های پنجمین برنامه "آوای دوست " بود .

- در طول برگزاری مراسم چند قطعه موسیقی توسط گروه " نریمان " اجرا شد .

هوشنگ ظریف ، صدیق تعریف ، میلاد كیایی ، فرهنگ جولایی ، نصرت الله حدادی ، فاضل جمشیدی ، مصطفی گرگین زاده ، مهدخت مخبر ، هادی آرزم ، شاهرخ شهیدی ، آراسته بیدار بخت ، مصطفی كمال پورتراب از جمله هنرمندانی بودند كه در این مراسم حضور داشتند.

منبع: ایلنا