تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه شانزدهم خرداد 1394 هجری خورشیدی، هجدهم شعبان 1436 هجری قمری، ششم ژوئن 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه شانزدهم خرداد 1394 هجری خورشیدی، هجدهم شعبان 1436 هجری قمری، ششم ژوئن 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

16 خرداد 1377

آیت ‏اللَّه شیخ محمد باقر ملکی میانجی فقیه بزرگوار و مفسر قرآن درگذشت. از وی آثاری مانند تفسیر فاتحه الکتاب، بدایع الکلام فی تفسیر آیات الاحکام و تفسیر قرآن کریم در 6 جلد به یادگار مانده است.

16 خرداد 1374

خبرگزاری ها به نقل از جان دویچ رییس جدید سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) اعلام کردند که او خواستار افزایش فعالیت های جاسوسی آمریکا در ایران شده است.

16 خرداد 1368

میلیونها تن از مردم عزادار ایران با حضور در مصلای تهران به امامت آیت الله العظمی گلپایگانی بر پیکر امام خمینی نماز خواندند و پیکر ایشان در یک همایش تاریخی و کم نظیر به خاک سپرده شد.

16 خرداد 1360

6 ماه پس از انعقاد بیانیه الجزایر و آزاد سازی گروگان های آمریکایی، 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران، نزد بانک های آمریکایی در شرایطی آزاد شد که یک میلیارد دلار آن به حساب تضمینی جهت پرداخت احکام دیوان داوری دعاوی علیه ایران اختصاص یافت و بقیه نیز به ایران پرداخت شد.

16 خرداد 1358

به دنبال بمباران روستاهای مرزی ایران به وسیله ی چهار جنگنده ی عراقی 10 تن کشته شدند. ایران در این ارتباط با فراخواندن سفیر عراق مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

16 خرداد 1352

محاکمه ی علنی هفت تن که به توطئه ربودن سفیر آمریکا و سرقت از بانک ایران و انگلیس متهم بودند در دادگاه نظامی آغاز شد.

16 خرداد 1342

امام خمینی از باشگاه افسران به زندان قصر منتقل شد.

16 خرداد 1330

سرکنسولگری های ایران در تل آویو و قدس با دستور محمد مصدق نخست وزیر وقت تعطیل شد.

16 خرداد 1307

امان الله خان پادشاه افغانستان پس از سفری 6 ماهه به چند کشور اروپایی، برای دیدار با رضاخان و بازدید از ایران از راه روسیه وارد بندر انزلی شد.

16 خرداد 1304

قانون نظام وظیفه عمومی و احضار به خدمت زیرپرچم در پی تشکیل اداره کل احصائیه و سجل احوال، به پیشنهاد وزیر جنگ به تصویب مجلس شورای ملی رسید. بر پایه ی این قانون تمامی مردان 21 ساله باید به خدمت سربازی اعزام شوند.

16 خرداد 1305

کابینه مستوفی الممالک به عنوان دومین کابینه دوران پهلوی اول شکل گرفت . وی پس از محمدعلی فروغی ملقب به ذکاء الملک به این مقام انتخاب شد و کابینه ی او در 6 خرداد 1306 هجری خورشیدی به کار خود پایان داد.

16 خرداد 1303

وزارت جنگ به اطلاع وزارت امور خارجه رساند که موافقت خود را با قرارداد 1906 ژنو درباره ی مجروحین جنگ اعلام می کند؛«مقتضی می داند برای تصویب به مجلس مقدس شورای ملی پیشنهاد گردد.»

16 خرداد 1303

وزارت امور خارجه در یادداشتی برای سفارت کبرای ایران در مسکو، ضمن تشریح فعالیت های سوء دوبسون کنسول شوروی در ارومیه از مشاورالممالک سفیر کبیر ایران در مسکو خواست مراتب اعتراض ایران را به اطلاع دولت شوروی برساند.

16 خرداد 1300

سفارت آمریکا در تهران در گزارشی تصریح کرد: با آنکه نرمن وزیر مختار انگلیس در تهران، مردی توانا و با فرهنگ می باشد، نتوانسته است نزد ایرانیان محبوبیت پیدا کند. وی بیزاری اش را از ایرانی و هرچه ایرانی است آشکارا ابراز می کند و کارمندان خوبی ندارد. بیشتر آنها افسران پیشین ارتش هند با درجه ی نایب سرهنگی هستند و ایرانیان به تمسخر آنها را کلنل کمپانی هند می خوانند.

16 خرداد 1300

سفارت انگلیس مانی پنی را به عنوان جانشین موقت کنسول انگلیس در همدان به وزارت امور خارجه معرفی و اعلام کرد وی 2 روز پیش راهی محل ماموریت خود شده است.

16 خرداد 1299

میرزا کوچک خان و نیروهای جنگل با انتشار بیانیه ای تشکیل حکومت جمهوری و الغای اصول سلطنت را در رشت اعلام کردند. این جمهوری به دنبال درگیری های شدید و مداوم با حکومت مرکزی و با شهادت میرزا پایان یافت.

16 خرداد 1294

نیروهای روسیه از قزوین به طرف تهران حرکت کردند. نظامیان روس در طول مسیر شهر کرج را اشغال کردند و به طرف تهران به راه افتادند. با نزدیک شدن این نیروها به تهران، احمد شاه تصمیم گرفت پایتخت را به اصفهان انتقال دهد.

16 خرداد 1293

جان لارنس کالدول وزیر مختار جدید آمریکا در ایران وارد تهران شد. وی پس از چارلز راسل به این مقام رسید. جان کالدول هفتمین نماینده ی سیاسی آمریکا در ایران بود.

16 خرداد 1289

آیت ‏اللَّه سید ریحان اللَّه بروجردی عالم دینی در 60 سالگی درگذشت. وی علاوه بر علوم فقه و اصول و حدیث، در ادبیات و رجال و تراجم نیز احاطه ی کامل داشت و آثاری مانند ریحان القلوب در اخلاق، فواکِه الفقها در فقه و شموس الطالعه در شرح زیارت جامعه، از وی به یادگار مانده است.

تنظیم: هومن بهلولی