تبیان، دستیار زندگی
اینجا جایی است که فرقی نمی کند که زن باشید یا مرد،همچنین نه از شما تحصیلات می خواهند، نه سابقه ی کاری و نه هیچ چیز دیگری فقط از شما یک چیز میخواهند آن هم دلی محکم و روحیه ای قوی است اگر مرد میدان هستید کلیک کنید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزبان عروس غسالخانه شوید

اینجا جایی است که فرقی نمی کند که زن باشید یا مرد،همچنین  نه  از شما تحصیلات می خواهند، نه سابقه ی کاری و نه هیچ چیز دیگری فقط از شما یک چیز میخواهند آن هم دلی محکم و روحیه ای قوی است اگر مرد میدان هستید کلیک کنید!

هدی سادات پاکنهاد - بخش اجتماعی تبیان
غسالخانه

اگر عروسی اقوام نزدیکتان باشد حتما تا به حال دیده اید که عروس و داماد به مناسبت بهترین شب زندگیشان به آرایشگاه می روند و یکسری از اقوام نزدیک هم عروس را تا آرایشگاه همراهی می کنند که تنها نباشد .
آخرین ایستگاه توقف انسان که فرا می رسد باز هم مراسمی مثل مراسم عروسی آغاز میشود اما اینبار به جای آرایشگاه به غسالخانه مراجعه و مرده را برای سفر قیامت آرایش و شست و شو می کنند و حالا مرده می شود عروس قبر.فرقی هم نمی کند تازه گذشته پیر باشد یا جوان او را همراهی می کنند تا دیگر برای آخرین بار عزیز از دست رفته شان را ببینند اما گاهی وقت ها ما آدم هایی که تا پای غسالخانه می رویم و اشک و زاری می کنیم حتی حاضر نیستیم که متوفای خود را خودمان بشوییم!، اگر هم از ما سوال کنند که چرا خودتان مرده تان را نمی شویید برای خود دلایل مختلفی را می آوریم ،عده ای می ترسیم!وعده ای دیگری طاقت این را نداریم که عزیزترین کس زندگیمان را برای آخرین بار غسل دهیم اما تا به حال شده با خود فکر کنید که اگر واقعا این خدمتگزارانی که عاقبت همه مان از زیردستشان می گذرد  ،نبودند چه اتفاقی می افتاد؟ چه کسی حاضر بود مرده های ما را غسل دهد؟ برای خیلی از ما حتی تصور اینکه چند دقیقه جای این افراد باشیم هم سخت است چه برسد به اینکه هر روز از خواب بیدار شویم و خودمان را آماده کاری کنیم که سر و کارش با اموات است.انصافا که شغل سختی است، مخصوصا اگر زن باشی و روحیه ات لطیف تر چرا که دیدن برخی صحنه ها برای مردان قابل تحمل است اما زنان به دلیل روحیه ی لطیف زنانه طاقت دیدن برخی صحنه ها را ندارند.

اگر تا به حال سری به غسالخانه ها زده باشید با زنان و مردان و دختران و پسرانی روبرو میشوید که در گروه های سنی مختلف مشغول به کار مرده شوری هستند، حتی اگر با آنها گفت و گو هم داشته باشید در بین آنها زیاد پیدا می شوند کسانی که دارای مدرک لیسانس و حتی فوق لیسانس هستند


اگر تا به حال سری به غسالخانه ها زده باشید با زنان و مردان و دختران و پسرانی روبرو میشوید که در گروه های سنی مختلف مشغول به کار مرده شوری هستند، حتی اگر با آنها گفت و گو هم داشته باشید در بین آنها زیاد پیدا می شوند کسانی که دارای مدرک لیسانس و حتی فوق لیسانس هستند که در بهترین جاها می توانند استخدام شوند اما اینها کسانی هستند که نه مرتبط بودن کارشان با رشته شان برایشان مهم است، نه درآمد و نه حتی با کلاس تر بودن شغلشان، برای اینها فقط یک چیز مهم است و آن به دست آوردن روزی حلال است و البته این شغل ایمان قوی را هم می طلبد چرا که اکثر کسانی که در این شغل هستند با این دید و با این نگاه به سمت این شغل سوق پیدا کردند که «مردن برای همه است» واین افراد بیشتر از دیگران یاد مرگ می افتند و از گناه دوری می کنند چرا که هر روز  با مردگان سرو کار دارند و مدام این را با خود مرور می کنند که سر و کار همه آدم ها به غسالخانه می افتد.

غسالخانه داوطلب میگیرد

با وجود اینکه غسال ها شریک غم مردم هستند و سخت ترین شغل است اما متاسفانه برخی از مردم جامعه ما نسبت به این شغل و حتی این افراد برخورد های نامناسبی دارند که فشار روحی شغل غسال ها را دو برابر می کند .هستند کسانی که از غسال ها می ترسند و حتی گاهی خجالت می کشند از اینکه به دیگران بگویند که در اقوام خود زن یا مرد غسال دارند اما لازم به ذکر است که بدانیم با تمام این اوصاف هنور هم هستند کسانی که با وجود تحصیلات عالی و نه حتی از روی اجبار و بیکاری بلکه تنها برای اجر اخروی  به شست و شوی اموات می پردازندچنانچه روایات فراوانی هم در این رابطه وجود دارد :
رسول خدا(ص) فرمودند: «هیچ مومنی نیست که میّتی را غسل دهد، مگر این‌که حرارت آتش از او دور شود و خداوند مسیر عبور او از پُل صراط به مقداری که صدایش می‌رسد را وسعت بخشد و نوری به او می‌دهند که با آن به بهشت رسد.»(1)
امام محمّد باقر(ع) فرمودند: «مومنى نیست که جنازه مومنى را غسل دهد، و به هنگام پهلو به پهلو کردن او بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا بَدَنُ عَبْدِکَ الْمُوْمِنِ قَدْ أَخْرَجْتَ رُوحَهُ مِنْهُ وَ فَرَّقْتَ بَیْنَهُمَا فَعَفْوَکَ عَفْوَکَ‏؛ بار الها! این بدن بنده تو است که روح را از آن جدا کردى و در میان آن دو جدایى انداختى، پس او را بیامرز، او را بیامرز مگر این‌که خداوند گناهان یک سال او را –غیر از گناهان کبیره- مى‏آمرزد.»(2)
امام صادق(ع) فرمودند: «کسى که جنازه مومنى را غسل دهد و حقّ امانت را درباره او ادا کند، خداوند او را می‌آمرزد». راوى پرسید: چگونه حق امانت را ادا کند؟! آن‌حضرت فرمودند: «آنچه را که می‌بیند، فاش نکند.»(3)
به همین منظور دومین دوره تکمیلی ویژه تطهیرکنندگان داوطلب با هدف بهره مندی از فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه شهروندان تهرانی به ویژه در مواقع بحرانی در حسینیه عطر یاس مجتمع عروجیان سازمان بهشت زهرا با حضور 120 نفر از داوطلبین برگزار شد.
 تطهیرکنندگان داوطلب بدون چشم داشتی و با حضور در دوره‌های آموزشی در کلاس‌های پیش‌بینی شده از احکام،مسائل شرعی و تطهیر متوفی آشنا می‌شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت سازمان بهشت‌زهرا و یا با مراجعه به پژوهشکده و کتابخانه تخصصی سازمان و همچنین تماس با شماره تلفن 51633408 از نحوه ثبت‌نام مطلع شوند و با ارائه دو قطعه عکس و کپی مدارک مراحل مقدماتی ثبت‌نام را انجام دهند

سازمان بهشت‌زهرا با ثبت‌نام از علاقه‌مندان برای حضور داوطلبانه جهت تطهیر اموات تمهیدات لازم را اتخاذ کرده است به همین منظور اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و در نهایت کادرسازی نموده است.
علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت سازمان بهشت‌زهرا و یا با مراجعه به پژوهشکده و کتابخانه تخصصی سازمان و همچنین تماس با شماره تلفن 51633408 از نحوه ثبت‌نام مطلع شوند و با ارائه دو قطعه عکس و کپی مدارک مراحل مقدماتی ثبت‌نام را انجام دهند.

حاضرید داوطلب شوید؟
شغل غسالی مختص ایران نیست بلکه هنوز هم در بسیاری از کشورهای دنیا شغل غسالی وجود دارد و از جمله مشاغل سخت و پرمشقت است و البته در تمام کشور ها این افراد تحت حمایت های مالی و معنوی  قرار میگیرند. در کشور ما حقوق و مزایای غسالان بر اساس قانون کار داده می شود که حقوق کارکنان روزمزد هم با کارکنان رسمی متفاوت است . به هر حال حقوق این افراد هر چقدر هم که باشد با وجود سختی کارشان رقم بالایی نخواهد بود اما این شغل از چنان اجر معنویی بالایی برخوردار است که حقوقشان چندان به چشم نمی آید تا جویای آن باشیم حالا با تمام این اوصاف  آیا شما حاضرید به منظور تغییر باور مردم درباره شغل طاقت فرسای غسالی و برای شناخت بیشتر خود و همچنین اجر بردن دنیوی و اخروی داوطلبانه به انجام اینکار بپردازید و این پیشنهاد را خواهید پذیرفت؟


پی نوشت: 1- شیخ مفید، الاختصاص، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 40، الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید.
2- شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 195، دار الشریف الرضی للنشر
3- همان، ص 196



آرامگاه پرخرج و استرس ابدی
مرده شورخانه یا سالن تطهیر؟!
بحران تهران برای مرده ها