تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر این گروه با یک سلسله ضوابط و مقررات، تحت مدیریت یکی از چهره های خدوم و جوان قرآنی کشور اداره می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاتوق نخبه‌های قرآنی در تلگرام

توی این آشفته بازار فضای مجازی که هر کسی متاعی داشته چه واقعی چه تقلبی، به حراج گذاشته، عده‌ای هم هستند که تفریح معنویشان، شده است تنفس در فضای عطرانگیز قرآن و همه علایق مشترکشان حول محور این همیشه‌ترین کتاب آسمانی می‌چرخد.

شکوری- شبکه تخصصی قرآن تبیان

تالار قران

حالا دیگر ابزارهای فناورانه جای خودشان را در سبد زندگی مردم باز کرده‌اند. تلفن‌های هوشمند و گجت‌های نرم‌افزاری روز، بازرترین نمونه‌های فناوری‌های مدرنند که با تسهیل تعاملات انسانی، فرایند زندگی را تغییر داده‌اند. جوری که تصور یک روز زندگی بدون تلفن هوشمند برای خیلی‌ها سخت و دلهره‌‌آور است. 
پیرامون آسیب‌های این تکنولوژی‌های نوپدید، تحلیل‌گران اجتماعی، به اندازه کافی و وافی، داد سخن سر داده‌اند آنقدر که دیگر مجالی برای گفتن حرف تازه نمانده است. لیک، انصاف اگر به خرج دهیم این ابزارها، در کنار آسیب‌ها و تهدیداتشان، فرصت‌هایی هم به دست داده‌اند که بسی کارگشا بوده است در تسهیل‌سازی و سرعت‌بخشی به فرآیندهای زندگی.
توی این آشفته‌‌بازار فضای مجازی، هر کسی متاعی(خواه واقعی خواه تقلبی) برای عرضه آورده است، یکی، در کار انتشار دانایی است، دیگری، چوب حراج زده‌ است به آبروی دیگران. عده‌ای نیز، دروازه‌های حریم خصوصیشان را به روی دوست و بیگانه باز گذاشته‌اند و همینطور...،
با این همه، فضای مجازی مطلقا مایوس‌کننده نیست، و هنوز هستند صفحاتی که عطر می‌پراکنند و افرادی که در کار انتشار نورند، نوری از جنس وحی.
دامنه فعالیت‌های قرآنی اگر چه روی بستر وب گسترده تر است اما این گزارش تلاش دارد تا به معرفی نمونه‌ای از فعالیت‌های قرآنی شکل گرفته در بستر تلفن‌های هوشمند، بخصوص نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام، بپردازد.
با جرات می‌توان گفت در همه برنامه‌هایی که با رویکرد اشتراک محتوا تولید شده‌اند، نرم‌افزارهایی مثل واتس‌آپ، وایبر، لاین، تانگو و اخیرا تلگرام، عده‌ای بادغدغه‌های دینی، درحوزه قرآن و متون معارف مکتوب فعالیت می‌کنند. به طور کلی، ضریب نفوذ این نرم‌افزارها در میان مخاطبان ایرانی بسیار زیاد است. و حتی بنا بر نتیجه یک پژوهش، ایرانی‌ها در رده رتبه‌بندی میزان استفاده از این نرم‌افزارها، در جایگاه نخست ایستاده‌اند.
در این میان، نرم‌افزار تلگرام، به دلیل امنیت بالاتر، سرعت مبادله اطلاعات و همینطور وجود نسخه تحت ویندوز، موقعیتی ممتاز یافته و اقبال کثیری از مخاطبان را به دنبال داشته است. به همین دلیل، در این مجال اندک، تنها نیز به معرفی یک نمونه از فعالیت‌های خودجوش قرآنی در بستر این برنامه پیام رسان، می‌پردازیم. در صورت استقبال عزیزان، این نوشتار به صورت دنباله‌دار، در شماره‌های دیگر ادامه می یابد.

تخصصی‌ترین تالار قرآنی با نام قاریان قرآن کشور

این گروه توسط عده ای از دوست‌داران موسیقی آئینی شامل هنر تلاوت و تنغیم(نغمه پردازی) قرآن، موشحات و ابتهالات، راه اندازی شده است. اکثر کاربران فعال در این تالار، نخبه‌های قرانی کشورند که یا در مسابقات ملی یا بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر گردیده‌اند و یا به نوعی، علاقه و حرفه‌ تخصصی‌شان بلکه بعضا شغلشان مرتبط است با هنر تلاوت و تلحین.
در حال حاضر این گروه با یک سلسله ضوابط و مقررات، تحت مدیریت یکی از چهره‌های خدوم و جوان قرآنی کشور اداره می‌شود. هر چند با توجه به محدودیت‌های پذیرش اعضا(حداکثر 200 نفر)، امکان پیوستن به گروه، کمتر وجود دارد اما مدیر گروه، تدابیری اندیشه نمودند که کاربران جدید در صورت احراز صلاحیت، می توانند در همین گروه یا گروه‌های مرتبط، عضو شوند. علاقمندان می توانند جهت عضویت، شماره تلفن 09357277917 را در تلفن همراه خود ذخیره کنند. پس از نصب نرم افزار تلگرام وارسال پیام مبنی بر درخواست عضویت در گروه، شروع به فعالیت کنند.