تبیان، دستیار زندگی
26 سال ازعروج ملکوتی امام خمینی(ره) می گذرد،ایامی که در نبود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی توصیه هایش همواره سرلوحه کار مسوولان بوده است تا بر پایه آن انقلاب اسلامی را به سر منزل مقصود برسانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باهنر در گفت و گو با تبیان تببین کرد؛

آیا توصیه های امام(ره) به مسئولان عملیاتی شده است؟


26 سال ازعروج ملکوتی امام خمینی(ره) می گذرد،ایامی که در نبود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی توصیه هایش همواره سرلوحه کار مسئولان بوده است تا بر پایه آن انقلاب اسلامی را به سر منزل مقصود برسانند.
محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت که تاکنون تلاش های خوبی برای تحقق آرمان های امام(ره) در کشور صورت می گیرد که کافی و بسنده نیست ؛ باید تمامی تلاش ها به کار گرفته شود تا خط مشی وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام(ره) حاکم بر همه رفتارهای کارگزاران نظام شود.
محمدرضا باهنر

رییس جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری همچنین گفت که در کنار ریزش ها و رویش ها در طول 26 سال گذشته از زمان بنیانگذار انقلاب اسلامی، نسل جوان با صلاب تر، قوی و اراده بیشتر در میدان کار هستند.
برادر شهید محمد جواد باهنر نخست وزیر وقت تاکید کرد که مهمترین کار امام(ره) تاسیس نظام جمهوری اسلامی بود.

مشروح گفت و گوی اختصاصی تبیان با محمدرضا باهنر را در زیر می  خوانید:

1.به نظر شما بعد از گذشت 26 سال از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، چه قدر از آرمان های مدنظر امام(ره) در بخش های مختلف پاسداری شده است؟
بلندترین جمله ای که می توان برای استمرار خط امام(ره) گفت را مقام معظم رهبری در همان سال های اول بعد از رحلت ایشان فرمودند مبنی بر اینکه نام انقلاب اسلامی ایران در هیچ جای دنیا بدون نام امام خمینی(ره) قابل شناسایی نیست؛ نام انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی همواره مترادف و همراه با نام حضرت امام(ره) است.
رهبر معظم انقلاب بیشترین تاکیدات، مساعی و تلاش را در طول 26 سال گذشته برای حفظ خط و آرمان های امام(ره) و تبیین خط ایشان داشتند. شاید هیچ کسی در جهان امروز پیدا نشود که به اندازه مقام معظم رهبری تببین کننده عملی و روشی خط امام(ره) باشد.

اگر کسی بخواهد عملا خط امام(ره) را دنبال کند باید برای خالص کردن خود تلاش کند و خالص بودن برایش تبدیل به یک باور شود؛خالص بودن به معنای حضور در محضر خداست و در محضر خدا نباید معصیت کرد

چند روز قبل که توفیق حضور در محضر مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد تاسیس مجلس را داشتیم، ایشان به مضمونی فرمودند که برای حفظ جمهوری اسلامی باید اصول طراحی شده توسط حضر ت امام(ره) پاسداری شود و مطلق هم بر پاسداری خط ، راه ، مشی، اصول و وصیت نامه سیاسی الهی امام(ره) تاکید کردند.
2.با توجه به این سخنان چه قدر از آرمان های امام در کشور محقق شده است؟
رهبر معظم انقلاب همواره بیشترین تاکید و تلاش را بر نگه داری و پویا بودن خط امام(ره) دارند و در موارد متعدد هم مفصل خط امام(ره) و مواردی که با نظام جمهوری اسلامی عجین شده است را تببین کردند.
با توجه به عنایت و تاکیدات ایشان در طول 26 سال بعد از رحلت امام(ره)، مسئولان در مقاطع گوناگون تلاش های بسیاری برای تحقق آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشته اند که باید ادامه پیدا کند.
3.به نظر شما مسئولان چه قدر توصیه ها و رهنمودهای امام(ره) را سرلوحه کار خود قرار داده و عملیاتی کرده اند؟
میزان تحقق توصیه ها، رهنمودها و آرمان ها امام (ره) در کشور نسبی است؛ بنا بر تعبیر مقام معظم رهبری در طول 26 سال گذشته ریزش ها و رویش ها داشتیم؛ افرادی بودند که خود را مسمی به خط امام(ره) می دانستند اما اولین ظلم ها را همان افراد به خط امام(ره) روا داشتند؛ از طرف دیگر جوانانی هستند که حتی در زمان حیات ایشان نبودند اما اکنون عاشق خط امام(ره) هستند و دنبال اینند که وظایفشان را بر مبنای مواضع امام(ره) انجام دهند.
4.با توجه به این سخنان، به نظر شما میزان شناخت جوانان از خط امام(ره) چه قدر است؟
همان طور که گفتم در کنار ریزش ها و رویش ها در طول 26 سال گذشته جوانانی هم هستند که آشنایی کامل به نظرات و آرمان های امام(ره) دارند،رویش هایی که بیشتر از ریزش هاست و سهم جوانان از آن بیشتر است به گونه ای که نسل جوان با صلاب تر، قوی و اراده بیشتر در میدان کار هستند.

رهبر معظم انقلاب همواره بیشترین تاکید و تلاش را بر نگه داری و پویا بودن خط امام(ره) دارند و در موارد متعدد هم مفصل خط امام(ره) و مواردی که با نظام جمهوری اسلامی عجین شده است را تببین کردند

اگر کسی بخواهد عملا خط امام(ره) را دنبال کند باید برای خالص کردن خود تلاش کند و خالص بودن برایش تبدیل به یک باور شود؛خالص بودن به معنای حضور در محضر خداست و در محضر خدا نباید معصیت کرد.
مثلا اینکه حضرت امام(ره) فرمود "خرمشهر را خدا آزاد کرد"،  این پیام را به همه دست اندکاران و آن ها که برای آزادی خرمشهر تلاش کردند و جان های ارزشمندشان در طبق اخلاص گذاشته شد و جانبازانی که در بین ما هستند، داد که آزاد سازی خرمشهر مشیت الهی بود و بقیه وسیله بودند.
به طور کلی، تلاش های خوبی برای تحقق آر مان های امام(ره) در کشور صورت می گیرد که کافی و بسنده نیست ؛ باید تمامی تلاش ها به کار گرفته شود تا خط مشی وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام(ره) حاکم بر همه رفتارهای کارگزاران نظام شود.

محمدرضا باهنر

5.به نظر شما مهمترین کاری که امام(ره) در دوران 10 ساله زمامداری جمهوری اسلامی داشتند، چیست؟
امام(ره) از سال 42  تا 57 تلاش کردند از مسلمانان، مسلمان ناب بسازند؛ پیش از آن همه به اسم و شناسنامه، مسلمان بودند و اسلام بیش از هزار سال در ایران بود اما این اسلام، اسلام ناب نبود.
امام در طول این 15 سال ضمن مبارزه بی چون و چرا با رژیم طاغوت، آمریکا و صهیونیست برای تببین اسلام ناب محمدی تلاش کردند و سربازان و یارانی را پرورش دادند که توان تاسیس و اداره حکومت جمهوری اسلامی داشته باشند.
امام(ره) بعد از آن نظام جمهوری اسلامی را بنا نهادند که این مهمترین کار ایشان در طول 10 سال عمر پربرکتشان بعد از پیروزی انقلاب است.
مدیریت امام در تصویب قانون اساسی، تاسیس مجلس شورای اسلامی، تاسیس ریاست جمهوری، قوای سه گانه، تعیین خط حرکت انقلاب و پالایش خط انقلاب از لیبرال ها، چپی و راستی ها ، کمونیست ها و سلطنت طلبان از دیگر کارهای مهم و ماندگار امام راحل است.
یکی از اساتید در کتابی دوران زندگی پیامبر اعظم(ص) را به دو بخش تکوین امت و تاسیس دولت تقسیم کردند.پیامبر قبل از هجرت دنبال تکوین ملت و ساختار امت اسلامی بودند و بعد از هجرت تاسیس دولت را پایه گذاری کردند؛ حرکت امام(ره) قبل و بعد از انقلاب تقریبا مشابه این کار بود، ایشان قبل از پیروزی انقلاب 15 سال برای تکوین ملت تلاش کردند و 10 سال بعد از پیروزی انقلاب برای تاسیس دولت اسلامی تلاش کردند؛ این اصلی ترین و ماندگارترین یادگار حضرت امام(ره) است.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان

مطالب مرتبط:

امام خمینی (ره) و بیداری اسلامی

" وحدت " دراندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره )

مصاحبه خواندنی دختر امام(ره) با مادرش