تبیان، دستیار زندگی
از همه آحاد ملت و اقشار گوناگون می خواهم که حفظ آمادگی و هشیاری و توجه به توطئه های دشمنان را فریضه انقلابی خود بدانند و نیات پلید دشمنان را از موضع گیریهای سیاسی و تبلیغاتی جهانی آنان و نیز از شایعه پردازیها و ایجاد مضیقه های اقتصادی کشف کنند و بدان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وظیفه ما در قبال  راه امام خمینی (ره) چیست؟


از همه‏ آحاد ملت و اقشار گوناگون می‏خواهم که حفظ آمادگی و هشیاری و توجه به توطئه‏‌های دشمنان را فریضه‏ انقلابی خود بدانند و نیات پلید دشمنان را از موضع‌گیریهای سیاسی و تبلیغاتی جهانی آنان و نیز از شایعه‏‌پردازیها و ایجاد مضیقه‏‌های اقتصادی کشف کنند و بدانند که در صورت آمادگی و هشیاری، همه‏ی توطئه‏‌های دشمن خنثی می‏گردد و پیروزی از آنِ ملت ایران خواهد بود.


وظیفه ما در قبال راه امام

امام خمینی

دشمنان زخم ‏خورده و کمین‏‌ کرده‏ انقلاب، سالها انتظار چنین روزهایی را کشیده‏‌اند و اکنون همچون خفاشانی که غروب خورشید را انتظار می‏‌برند، در صدد تحرکات خبیث و پلید خود می‏‌باشند.

اگرچه طوفان احساسات مقدس ملت، که این روزها همچون آتشفشانی فضای کشور را گداخته، به بدخواهان و فتنه‏‌انگیزان داخلی و نیز به دشمنان کینه‏‌ورز خارجی، مجال هیچ‏گونه شرارت نخواهد داد و هر حرکتی بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی را، که ارزنده‏‌ترین میراث رهبرکبیر و فقید ماست، به آتش خواهد کشید، ولی حفظ آمادگی و هشیاری و حضور در صحنه و حساس بودن در برابر تحرکات مشکوک، امروز از جمله‏ فرایض عمومی است.
استکبار جهانی از لحظه‏ پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، هرگز سودای تضعیف، بلکه محو جمهوری اسلامی را از سر بیرون نکرده؛ همچنان که از هیچ اقدام ممکن و مقرون‏ به‏ صرفه نیز در این راه خودداری نورزیده است، و تا آنگاه که ملت و مسوولان جمهوری اسلامی، پایبند به استقلال و عزت ملی و اصول اسلامی خود می‏‌باشند، این انگیزه را در خود نگاه خواهد داشت؛ منتها به فضل و مدد الهی و بنابر قوانین خلقت و تاریخ، در برابر عزم و اراده و آمادگی ملت، کاری از او ساخته نبوده و کید و مکر او به جایی نرسیده است و به خواست خداوند، همواره نیز همین‏گونه خواهد بود؛ ان‏شاءاللَّه.
لذا این‏جانب، از همه‏ آحاد ملت و اقشار گوناگون می‏خواهم که حفظ آمادگی و هشیاری و توجه به توطئه‏‌های دشمنان را فریضه‏ انقلابی خود بدانند و نیات پلید دشمنان را از موضع‌گیریهای سیاسی و تبلیغاتی جهانی آنان و نیز از شایعه‏‌پردازیها و ایجاد مضیقه‏‌های اقتصادی کشف کنند و بدانند که در صورت آمادگی و هشیاری، همه‏ی توطئه‏‌های دشمن خنثی می‏گردد و پیروزی از آنِ ملت ایران خواهد بود.
همان‏طور که رهبر کبیر و عزیز ما بارها تکرار می‏کردند و در وصیت‏نامه‏ سیاسی، الهی خود نیز بر آن تأکید ورزیده‏‌اند، وحدت کلمه و وحدت صفوف ملت ما که رمز پیروزی انقلاب بود، رمز بقا و سلامت و تداوم آن نیز هست. تقسیم شدن ملت به گروهها و دسته‏‌های متعارض و عمده کردن اختلافات کم‏ اهمیت و احساسات غیرمنطقی و به فراموشی سپردن اصول مهمی که میان همه‏ ملت ما و لااقل میان اکثریت عظیمی از آنان مشترک است، و به فراموشی سپردن حضور دشمن و خطرات جبران‏ ناپذیر ناشی از آن، بزرگترین فاجعه برای ملتی است که می‏خواهد حق تضییع‏ شده‏ خود را احیا کند و خود را از وابستگی به بیگانگان برهاند....
(فرازی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به ملت شریف ایران در تجلیل از امام خمینی(ره) 18 /3 /1368 )

تدبر در درسهای آن بزرگوار، خواهد توانست ما را با ابعاد شخصیت آن راحل عظیم‏‌الشأن آشنا کند و راه را بر ما بنمایاند. این درسها را نمی‏شود در چند جمله خلاصه کرد. در هر بخشی از زمان و در هر حادثه‏‌ای از حوادث، یکی از آن درسها می‏تواند به عنوان رهنمود راهگشای ما باشد

وفاداری به امام
اگر ما امام را دوست داریم - که واقعاً همین‏گونه است و هیچ‏کس نمی‏تواند تردید کند که ملت ایران در عشق و محبت به امام صادق نیست - باید راه و درس او را زنده نگهداریم و هدفهایش را، هدفهای حقیقی و اصلی انقلاب به حساب آوریم و به سمت آنها حرکت کنیم و هدف دیگری از خودمان درست نکنیم. هدفهای امام(ره) مشخص و روشن است و احتیاج به کار زیاد ندارد.
حال که خدای متعال این‏طور مقدر کرد که بنده‏ صالحش در نیمه ‏ی این راه بار را به دیگران بسپارد و به ملکوت اعلی‏ بپیوندد و در جوار او آرام بگیرد، ما نخواهیم گذاشت این بار روی زمین بماند. باید همه‏ آحاد ملت - کوچک و بزرگ - مسوولان در سطوح مختلف و هرکس که کاری در دستش است، این نکته را حدیث نفس خود کند و پیمان ببندد که راه امام را ادامه دهد و به سمت هدفهای او حرکت کند. در این صورت، عشق و محبت و ارادت و شاگردی ما نسبت به او صادق خواهد بود؛ والّا اگر در فراق او گریه کنیم و بر سر و سینه‏ خود بزنیم، ولی راه او را از سمت دیگر ادامه دهیم، محبت و احترام و وفاداری ما صادقانه نخواهد بود. وفاداری این است که عیناً در همان خط و هدف او حرکت کنیم و به بیراهه نرویم.
( از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت با فرماندهان و اعضای کمیته‌های انقلاب اسلامی 18 /3 /1368 )
پیمان ما با راه امام
ما با خدا پیمان بسته‏‌ایم راه امام خمینی(اعلی‏‌اللَّه‏‌قدره) را که راه اسلام و قرآن و راه عزت مسلمین است، دنبال کنیم. سیاست «نه شرقی و نه غربی»، حمایت از مستضعفان و مظلومان، دفاع از وحدت و حرکت امت بزرگ اسلامی و فایق آمدن بر عوامل اختلاف و دوگانگی مسلمین در سطح جهان، و مجاهدت برای ایجاد مدینه‏ فاضله‏ اسلامی، و تکیه بر جانبداری از قشرهای محروم و کوخ‏‌نشین، و به کار گرفتن همه‏ عوامل و امکانات برای بازسازی کشور در سطح داخلی کشور، خطوط اصلی برنامه‏‌های ماست. هدف اصلی از این‏همه، زنده کردن دوباره‏ اسلام و بازگشت به ارزش‌های قرآن است و ما یک سر مو از این هدف عقب نخواهیم نشست.
(فرازی از پیام مقام معظم رهبری به حجاج بیت‌الله الحرام 14 /4 /1368 )
درس امام به امت
جمله‏‌ای در وصیت‏نامه‏ امام عزیزمان هست که هرگز نباید آن را فراموش کنیم. ایشان فرمودند: آن عاملی که انقلاب را به پیروزی رساند، همان عامل، انقلاب را تداوم خواهد داد. یعنی اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام وظیفه‏ الهی و اسلامی و وحدت کلمه، رمز پیروزی و تداوم انقلاب است. این، یک درس همیشگی برای همه‏ ماست.
امروز شاهدیم که بر کشور ما، وحدت و صمیمیت و صفای همگانی حاکم است. این، حادثه‏‌ای بسیار عظیم و از برکات روح مطهر امام بزرگوار ماست. اخلاص آن مرد بزرگ الهی، بعد از رحلت او هم در فضای این جامعه اثر گذاشت و دل‌ها را به هم انس داد و پیوندها را محکم کرد. اتحاد کلمه و همراهی شما مردم با هم و پیوند محکمی که بین شما و مسوولان ابراز شد، همه‏ دنیا آن را دیدند و باعث یأس دشمنان گردید.

امام خمینی و زنان

با ورود امام به صحنه‏ داخلی کشور در سال 57، انقلاب طراوت دیگری یافت و برگ و باری پیدا کرد و ثمربخش شد. لطف خدا بر امام بود که در وجودش این برکات را قرار داد. روح مطهر او در هنگام وفات و عروج ملکوتیش نیز مشمول برکات و لطف الهی شد و موجب گردید تا انقلاب در ایام رحلت آن بزرگوار هم مثل روزهای اول پیروزی، برگ و بار تازه‏‌تر پیدا کند و از هیمنه و هیبت برخوردار بشود و دشمنان را مأیوس کند.

ما امروز به برکت امام(ره) می‏توانیم از موضع قدرت و قوّت با دنیا حرف بزنیم. هیچ‏کس در دنیا نباید تصور کند که جمهوری اسلامی اندکی در خود احساس ضعف می‏کند. به فضل پروردگار، ما امور داخلی خودمان را با قوّت و اعتماد به‏ نفسِ کامل پیش خواهیم برد و ارتباطات خارجی را تا آن‏جا که با اصول ما منطبق باشد و برای اسلام و مسلمین و ملت ایران و انقلاب و جمهوری اسلامی مقرون به صلاح و صرفه باشد، با قوّت و قدرت و از موضع بالا گسترش خواهیم داد.
این جمله را که امام بزرگوارمان بارها و بارها روی آن تاکید می‏ کردند، به یاد داشته باشید که: رمز همه‏ پیروزی ها، وحدت کلمه و حضور در صحنه است. اگر وحدت کلمه و حضور مردم در صحنه نباشد، ملت ایران نخواهد توانست گامی به جلو بگذارد؛ ولی اگر همه‏ مردم این رمز را شناختند و حفظ کردند، البته خداوند به آنها کمک خواهد کرد. این وعده‏ الهی است که: «والّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا»، «من‏کان للَّه‏کان‏اللَّه له». اینها وعده‏ حق و صدق و قطعی الهی است.
بحمداللَّه خدا با ملت ایران است و وجود بزرگوار آن رهبر عالی‏قدر و انسان والا و بی‏نظیر، واقعاً بزرگترین نعمتها برای ما بوده است. امروز هم کلمات و نصایح او که برای ما باقی مانده، بزرگترین نعمت برای ماست؛ چون کلمات خدا و انبیاست و باید قدرشان را بدانیم و ان‏ شاءاللَّه به آنها عمل کنیم.
( فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت روحانیون، مسئولان و مردم استان خوزستان 21 /4 /1368 )

جمله‏‌ای در وصیت‏نامه‏ امام عزیزمان هست که هرگز نباید آن را فراموش کنیم. ایشان فرمودند: آن عاملی که انقلاب را به پیروزی رساند، همان عامل، انقلاب را تداوم خواهد داد. یعنی اتکال به خدا و ایمان مردم به اسلام و تصمیم قاطع بر انجام وظیفه‏ الهی و اسلامی و وحدت کلمه، رمز پیروزی و تداوم انقلاب است. این، یک درس همیشگی برای همه‏ ماست


لزوم تدبر درسهای امام
امروز بزرگترین وظیفه‏ ما ملت ایران که مریدان قدیم و اولین یاران امام‏ خمینی(ره) بودیم، این است که درس های آن امام بزرگوار را مرور کنیم. شخصیت عظیم رهبر کبیر انقلاب و جوهر درخشانی که همه‏ دنیا را تحت تأثیر قرار داد، در درس ها و بیانات و رهنمودهای او آشکار شده است. البته همه‏ ما با شناخت کامل آن شخصیت عظیم خیلی فاصله داریم و بدون مبالغه و اغراق باید گفت که هنوز ابعاد بسیاری ازشخصیت آن روح ملکوتی و انسان بزرگ و والا برای ما شناخته‏ شده نیست.
ما از نزدیک قضایا را می‏دیدیم و همه‏ کسانی که از چنین فاصله‏‌ای در کنار وقایع قرار می‏گیرند، به آسانی قدرت جمع‏بندی ندارند. جمع‏بندی آن شخصیت و تحلیل ابعاد گوناگون آن انسان بزرگ و والا، قدری تدبر و تأمل لازم دارد، که به این زودی‌ها برای ما که در عصر امام و نزدیک به او بودیم، میسر نخواهد شد؛ ولی بیانات آن بزرگوار برای ما درس است، و درس چیزی است که در دسترس و اختیار ماست.
تدبر در درسهای آن بزرگوار، خواهد توانست ما را با ابعاد شخصیت آن راحل عظیم‏‌الشأن آشنا کند و راه را بر ما بنمایاند. این درسها را نمی‏شود در چند جمله خلاصه کرد. در هر بخشی از زمان و در هر حادثه‏‌ای از حوادث، یکی از آن درسها می‏تواند به عنوان رهنمود راهگشای ما باشد.
با توجه به شرایطی که امروز در جهان برای کشور ما و موقعیت عظیم ملت ایران در اذهان عالم بوجود آمده است، درس بزرگ امام عزیزمان عبارت است از قدردانی از وحدت و انسجامی که به اراده‏ الهی برای ما پیش آمد. امروز دلهای ملت ایران از غالب اوقاتِ دوران ده‌ساله‏ انقلاب به هم نزدیکتر است؛ این هم از برکات روح ملکوتی امام بزرگوارمان بود.
( از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیعت با روحانیون، مسئولان و مردم استان زنجان و نهاوند و کاشمر و ... 15 /4 /1368 )

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

منبع : ایسنا ( با تلخیص)