تبیان، دستیار زندگی
پدیده پل آبی زمانی رخ می دهد که دو بشر پر از آب مقطر به روی صفحه ای نارسانا قرار بگیرند و شارژ الکتریکی مثبت با ولتاژ بالا به یک لیوان و شارژ الکتریکی منفی با ولتاژ بالا به لیوان دیگر منتقل شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پل آبی معلق

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(4) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


پل آبی معلق
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
باسلام، مائده باشی زاده هستم به همراه نیلوفر جعفری، یاسمن عبداللهی و شکیلا ناطم پور از مدرسه فرزانگان(4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: در مورد پروژه خود توضیح دهید؟
آب بی شک مهم ترین ترکیب شیمیایی در جهان است. المار فاچر و همکارانش در دانشگاه صنعتی گریز در استرالیا این مطلب را در توضیح مطالعات جدید خود عنوان کرده اند. آن ها هم چنین افزوده اند: واکنش آب در میدان های الکتریکی در سال های اخیر به میزان زیادی کشف و مطالعه شده است. در واقع ما اثر غیرمعمول دیگری از آب مایع را در معرض میدان های الکتریکی گزارش کرده ایم. اثری که ما تحت عنوان پل آبی شناخته ایم.


تبیان: پدیده پل آبی چه زمانی رخ می دهد؟
پدیده پل آبی زمانی رخ می دهد که دو بشر پر از آب مقطر به روی صفحه ای نارسانا قرار بگیرند و شارژ الکتریکی مثبت با ولتاژ بالا به یک لیوان و شارژ الکتریکی منفی با ولتاژ بالا به لیوان دیگر منتقل شود.
هنگامی که آب تحت تاثیر میدان الکتریکی با ولتاژ بالا قرار می گیرد آب به صورت هیجان انگیزی از انتهای بشر به بشر مقابل می جهد و علی رغم جاذبه زمین در روبه روی دیدگان بشر ظاهر می شود. فاچز گفته است:

“ این که چرا آب این گونه عمل می کند یک پدیده شگفت انگیز است”


تجزیه و تحلیل این گروه نشان می دهد که توضیح این پدیده باید در طبیعت ساختار آب نهفته باشد. در ابتدا این پل در نتیجه ی بارهای الکتروستاتیک روی سطح آب تشکیل می شود. سپس میدان الکتریکی درون آب متمرکز می شود و مولکول های آب منظم شده تا یک میکروساختار منظم را تشکیل دهند.
این پدیده برای اولین بار در سال 1893 در یک سخنرانی عمومی از سوی یک مهندس بریتانیایی به نام ویلیام آرمسترانگ گزارش شد. پل آبی آرمسترانگ در کنفرانس، قطری به اندازه ی 3 میلی متر داشت و در طی آزمایش دمای سطح آب به 20 تا 60 درجه سانتی گراد رسید.
ویلیام در سخنرانی خود نشان داد که 2 لیوان پر از 100 میلی لیتر آب مقطر می تواند با 5 کیلووات برق مستقیم، آبی را از یک بشر با بار منفی به بشری دیگر با بار مثبت منتقل کند.


تبیان: ساخت پل آبی چه نتایجی را در بردارد؟
پژوهشگران به نتایج تازه ای در مورد پل های آبی دست یافته اند، به گونه ای که تنش الکتریکی و تنش سطحی، هریک با تحمل نیمی از وزن این پل، مانع از فروریزش آن می شوند.
دانشمندان توضیح داده اند که اثر غیر معمول پل آبی معلق و نیز میکروساختاری را که آن ها در طی برهم کنش آب و میدان الکتریکی مشاهده کرده اند می تواند قطعه ی دیگری از پازل ساختار حقیقی آب باشد.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری


مطالب مرتبط:
برترین غرفه های نمایشگاهی دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان  
برترین های مسابقات دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان  
برترین های سمینارهای علمی دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان 
ورود دانش آموزان بخش بین الملل به جشنواره دهم