تبیان، دستیار زندگی
جت اسکیت وسیله ای است که برای بازی یک فرد تعیین شده است، کنترل این اسکیت برد مانند اسکیت بردهای معمولی است، با این تفاوت که نیروی محرکه ی آن نیروی الکتریکی می باشد و سرعت آن بیشتر است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(9)
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(9) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

جت اسکیت

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام، مارال رییس میرزایی هستم به همراه محدثه مطلوب از مدرسه فرزانگان (9) دردهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: جت اسکیت چیست؟
جت اسکیت وسیله ای است که برای بازی یک فرد تعیین شده است، کنترل این اسکیت برد مانند اسکیت بردهای معمولی است، با این تفاوت که نیروی محرکه ی آن نیروی الکتریکی می باشد و سرعت آن بیشتر است. از این وسیله می توان  در محیط های سربسته و محیط های باز استفاده کرد. برای راه اندازی این وسیله اول باید مانند راه انداختن اسکیت بردهای معمولی هندلی زده شود، سپس بعد از 3 ثانیه دکمه روشن را که برروی دسته قرار دارد را زده تا موتور روشن شود. برای متوقف کردن اسکیت برد هم تنها کافی است دکمه ی خاموش زده شود.


تبیان: هدف شما از انجام این پروژه چیست؟
یکی از معضلات جامعه ی امروزی ما این است که نوجوانان و جوانان ما برای کسب هیجان بسیار به بازی های کامپیوتری روی می آورند که رابطه شان با دوستانشان کم تر و دوستان واقعیشان کم تر می شود و این باعث می شود که در برخورد اجتماعی خود با مشکل مواجه شوند و این جامعه را به سمت جامعه ای نادرست سوق می دهد. از طرف دیگر جوانان ما به اسکیت برد علاقه زیادی نشان می دهند، اما به علت سرعت کم و پازدن متوالی برای حرکت اسکیت برد، پس از مدتی آن ها از اسکیت برد خسته شده و دوباره به سمت بازی های کامپیوتری می روند.
هدف ما از این پروژه این است که با افزایش سرعت اسکیت برد و رفع نواقص ذکر شده جوانان را از پشت کامپیوترها بلند کنیم.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(9) در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: آیا این طرح شما، طرح جدیدی است؟
این طرح، طرح جدیدی نیست و قبلا هم اسکیت بردهایی با نیروی محرکه غیرانسان درست شده است ولی مزایای طرح ما نسبت به طرح های قبل این است که این طرح کاملا با طبیعت دوست است، یعنی با نیروی الکتریکی کار می کند، برخلاف بعضی از نمونه های دیگر که با سوخت های فسیلی کار می کنند. دومین مزیت این طرح این است که برخلاف نمونه های دیگر شکل کلی اسکیت برد در آن حفظ شده است.
البته شرکت های بزرگ هم تاکنون دومورد از اسکیت بردهای برقی را درست کرده اند، اما این اولین باری است که این کار در ایران انجام می شود.


تبیان: وسایلی که در ساخت جت اسکیت استفاده می شود، چیست؟
1- چوب و آهن
2- پلاستیک تفلون
3- موتور دی سی
4- پیچ و مهره
5- چرخ
6- باتری
7- سیم
8- اسپری رنگ
برای ساخت این وسیله با انجام محاسبات و آزمایش وسایل مورد نیاز و مناسب انتخاب و بر روی یک اسکیت برد معمولی نصب می شود.


تبیان: مراحل ساخت جت اسکیت را توضیح دهید؟
اول به تحقیق درباره وجود اسکیت هایی متشابه به جت اسکیت و انواع بردهای برقی و فسیلی پرداخته، سپس با دیدن تصاویر ایده گرفته و شروع به طراحی کرده، پس از طراحی شروع به تحقیق درباره ی انواع موتور و باتری کردیم و بهترین و مناسبترین را انتخاب و خریداری نمودیم، سپس به طراحی شاسی موتور پرداخته و شروع به ساخت آن کردیم و طبق طراحی قطعات را در محل اصلی خود قرار داده و متصل کردیم.
در این مرحله پس از آزمایش میزان بازدهی وسیله مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت و پس از پیدا کردن نواقص کار، سعی در برطرف کردن این نواقص پرداختیم و طرح اصلاح شده را طراحی نمودیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:


برترین غرفه های نمایشگاهی دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان  
برترین های مسابقات دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان  
برترین های سمینارهای علمی دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان 
ورود دانش آموزان بخش بین الملل به جشنواره دهم