تبیان، دستیار زندگی
گیاه شناسی شامل شاخه هایی است از علوم مختلف که هر کدام به نوبه ی خود، بحثی جداگانه و مستقل در زمینه ی خود دارد که شامل موضوع های زیر است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدمه ی بر گیاه شناسی 2

اهداف:

  • آشنایی با شاخه های مختلف مطالعه ی گیاهان
  • آشنایی با اهمیت شناخت گیاهان

طرح درس:

گیاه شناسی شامل شاخه هایی است از علوم مختلف که هر کدام به نوبه ی خود، بحثی جداگانه و مستقل در زمینه ی خود دارد که شامل موضوع های زیر است:


رده بندی گیاهی(Plant Taxonomy):

که سیستماتیک گیاهی نیز نامیده می شود. تاگزونومی گیاهی، علمی است که راجع به شناسایی و نام گذاری طبقه بندی گیاهان بحث می کند. اساسی ترین بخش فعال گیاه شناسی تا حدود یک قرن پیش، همین تاگرونومی بوده که به شناسایی سیستم های گیاهی و رده بندی آن ها پرداخته و هم اکنون نیز با دامنه و فعالیت بیشتری با توجه به کمک علوم جدید دیگر مانند سیتولوژی ،شیمی، تشریح، گرده شناسی، همچنین اکولوژی گیاهی و جغرافیای گیاهی توسعه روز افزونی یافته و به عنوان تاکزونومی جدید و پیشرفته مورد بحث قرار می گیرد.


اکولوژی گیاهی(plant ecology):

از مطالعه رابطه ی گیاهان با محیط زیست آن ها و همجنین تأثیرات این دو بر هم بحث می کند. در واقع اکولوژی معنای وسیعی دارد و همه شرایط محیطی مؤثر بر زندگی گیاهان را مورد ارزیابی قرار می دهد.


جغرافیای گیاهی(plant geography):

از پراکندگی گیاهان در پهنه ی مختلف زمین گفتگو می کند. همان طور که در طبیعت نیز می بینید برخی درختان در مناطق خاص رشد کرده و یا برخی از میوه ها فقط در شرایط خاص جوی می توانند به رشد خود ادامه دهند. این شاخه از علم زیست شناسی در مورد پراکندگی های گیاهان در طبیعت صحبت می کند.


وراثت گیاهی(plant genetic):

که ازچگونگی توارث در گیاهان و تغییرات آن ها بحث می کند. گیاهان نیز مانند جانوران در سلول های خود دارای ژن هایی هستند که ژن ها مسئول انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر هستند. نمونه این علم همان آزمایشات معروف مندل روی گیاه نخود بوده است.


تشریح گیاهی(plant anatomy):

به چگونگی ساختار بافتهای گیاهان و تکامل اندام ها می پردازد. گیاهان نیز مانند بیشتر جانوران دارای بافت هایی هستند که در برخی از این بافت ها خاص یک اندام و شاید خاص یک گونه خاص از اندام باشد.


ریخت شناسی گیاهی(plant morphology):

بخشی از گیاه شناسی است که به مطالعه ی فرم یا شکل گیاهان و اندام های مختلف آن ها از نظر مقایسه ای می پردازد. این علم از گیاه شناسی به مطالعه ی تفاوت های ظاهری گیاهان با هم پرداخته و مقایسه می کند.


یاخته شناسی گیاهی(plant cytology):

که از ساختمان و رفتار یاخته های نباتی (گیاهی) بحث می کند و بستگی نزدیک با ژنتیک گیاهی دارد.


فیزیولوژی گیاهیplant physiology):

( عملی است که از مکانیسم و اعمال حیاتی نباتات و همچنین از چگونگی کار و رفتار گیاه با توجه به اعمال فیزیکی شیمیایی و بیوشیمیایی بحث می کند.


جلبک شناسی(phycology):

به مطالعه تقسیم بندی، تولید مثل و کلیه مسائل مربوط به جلبک ها می پردازد.


قارچ شناسی(mycology):

به مطالعه تقسیم بندی، تولید مثل و کلیه مسائل مربوط به قارچ ها می پردازد.


میکروبیولوژی(microbiology):

عملی است که راجع به کلیه موجودات زنده ذره بینی بحث می کند و آنچه در زمره ی گیاهان ذره بینی است شامل باکتری شناسی(bacteriology)، ویروس شناسی (virology) است که این دو دسته خود قسمتی مهمی از رده بندی سلسله گیاهی را تشکیل می دهند که در چند دهه ی گذشته جزو گروه مستقلی به نام میکرواورگانیسم ها معرفی شده است.


زیست شناسی ملکولی(molecular biology):

موضوعی است که راجع به چگونگی اعمال فیزیکوشیمیایی مواد زنده در سطح مولکولی بحث می کند. یک سری از موضوع های فوق الذکر در گیاهی و جانوری مورد بحث قرار می گیرند، نظیر ژنتیک، اکولوژی و سیتولوژی و همچنین بیولوژی مولکولی.


موضوع های دیگری از گیاه شناسی که از نظر استفاده عملی مستقیماً مورد مطالعه قرار می گیرند عبارتند از:


بیماری شناسی گیاهی(plant pathology):

عبارت است از چگونگی و بررسی بیماری های گیاهی و طرز کنترل آن ها قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها می باشند.


اقتصاد گیاهی(economic botany):

عبارت است از علمی که راجع به انواع گیاهان مفید و چگونگی استفاده آن ها که مستقیماً مورد استفاده بشر قرار می گیرند، بحث می کنند. موضوع های دیگری نظیر باغبانی ،کشاورزی و پرورش گل ها، نگه داری و پرورش جنگل ها و چگونگی تولید و برداشت محصول و یا زراعت و سرانجام مطالعه و چگونگی استخراج مواد دارویی و مخدر گیاهی و طرز استفاده آن ها می باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاضل صحرانشین سامانی
تنظیم: مریم فروزان کیا