تبیان، دستیار زندگی
در مقاله قبل اشاره داشتیم که شما می توانید با توجه به اهداف خود، برای مطالعه مطالب گوناگون از روش های مختلف استفاده كنید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش صحیح مطالعه (2)

در مقاله قبل اشاره داشتیم که شما می‌توانید با توجه به اهداف خود، برای مطالعه مطالب گوناگون از روش‌های مختلف استفاده كنید. برای مطالعه یكسری راه کارهایی وجود دارد كه سعی می‌كنیم به طور مختصر در این مقاله برای شما دوستان ذكر كنیم كه رعایت آن ها برای همه افراد مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

* وقتی شما ابتدا مفاهیم كتب درسی را به طور عمیق مورد مطالعه قرار دهید (متن درس – مثال‌ها – تمرین‌ها – ارتباط دادن‌ها) با یك تعداد تست كافی و استاندارد به آمادگی لازمه می‌رسید؛ در غیر اینصورت باید چندین برابر تست بزنید كه تازه با تردید نسبت به یافته‌ها نیز همراه است.

* در مطالعه همیشه تلاطم داشته باشید. (مطالعه فعال) دریا هم اگر ساكت و آرام باشد، به تدریج به مرداب تبدیل می‌شود. یادداشت ‌برداری، حاشیه‌‌نویسی، طبقه‌بندی و خلاصه‌نویسی و سازمان‌ دادن، برجسته و بارز ساختن نكات مهم مطالب مورد نظر، به زبان خود تكرار كردن مطالب و تصویر سازی ذهنی و تجسم عینی ...(مخصوصا برای دروسی که نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارد ) از جمله فنونی هستند كه انسان را در هنگام مطالعه، فعال نگه می‌دارند و نتیجه آن بالا رفتن تمرکز حواس و سرعت عمل است.

* از تصاویر و نمودارهای كتاب‌ها حداكثر استفاده را بكنید و به آن ها خوب دقت نمایید.

* مطالب دشوار را به قسمت‌های ساده و كوچكتر تقسیم كنید.

* تمرین كنید كه مطلب را تند بخوانید، تندخوانی باعث صرفه‌جویی در وقت و تمركز حواس  می‌شود.

مدرسه

* بین میزان یادگیری با مدت زمانی كه صرف آن می‌شود، رابطه نزدیك وجود دارد. توصیه  می‌شود كه برای مطالعه وقت كافی در نظر بگیرید.

* از برخواندن مطلبی كه قبلاً یاد گرفته‌اید، برای شخص دیگری كه بتواند اشتباهات شما را اصلاح و جا افتادگی‌های آن را گوشزد كند، بسیار مفید است.

* یكی از شگردهای یادگیری مطالب، استفاده از برگه نكته‌ها می‌باشد. یعنی نکته‌ای را  که دارای اهمیت خاص می‌باشد را روی برگه نوشت و آن را به زبان خودتان تعریف کنید. این کار برای یادگیری موثر می‌باشد.

* حتی‌الامكان سعی كنید كه مطالب را بفهمید و به خاطر بسپارید، زیرا مطالبی كه طوطی‌وار حفظ شده‌اند، خیلی زود فراموش خواهند شد.

* میزان از دست دادن مطالب و فراموشی حافظه، در خواب به مراتب كمتر از بیداری است. بنابراین بعد از آموختن یك مطلب علمی و مشكل(به خصوص قبل از امتحان) مدتی استراحت مطلق داشته باشید. با توجه به اینكه تحقیقات نشان داده است مطالعه در هنگام شب (قبل از خواب) و صبح زود، كارآمد است، بیشتر در این مواقع مطالعه مطالب جدید را انجام دهید.

* سعی كنید مطالب را به خاطر بسپارید و خلاصه آن را در ذهن خود تكرار كنید که یكی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مرحله در یادگیری درست، تكرار مطالب است.

* بكوشید به مطالب مطالعه شده معنایی مشخص بدهید و از روش‌هایی كه به تجربه دریافته‌اید بیشترین بازدهی را برای شما دارد، حداكثر استفاده را بكنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع:  انتشارات بین المللی گاج

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا