تبیان، دستیار زندگی
فقط و فقط خواستن مهم است، زیرا توانستن همچون سایه ای به دنبال خواستن همیشه می آید. هر گاه که فکر کردی می خواهی، دیر نیست. نگذار روزگاری افسوس این لحظه را بخوری که دیگر توانایی جسمانیت کفاف همراهی دل و اندیشه ات را نداشته باشد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش صحیح مطالعه (1)

مدرسه

با علاقه بخوانید، بهتر درک کنید، به خاطر بسپارید:

فقط و فقط خواستن مهم است، زیرا توانستن همچون سایه‌ای به دنبال خواستن همیشه می آید. هر گاه که فکر کردی می‌خواهی، دیر نیست. نگذار روزگاری افسوس این لحظه را بخوری که دیگر توانایی جسمانیت کفاف همراهی دل و اندیشه ات را نداشته باشد.

فکر کن، به آن چه که داری و نداری و از آن چه که داری به نحو احسن استفاده کن و سعی کن به آن چه که نداری برسی. شاید آن قدر محبوبیت نداشته باشی، شاید آن قدر امکانات مالی نداشته باشی، اما نداشتن هیچ کدام از این ها، به اندازه نداشتن اعتماد به نفس و اراده، سخت و دردناک نیست، با اعتماد به نفس به هر آن چه که نداری، می رسی.

بار‌ها شنیده‌ایم که دانش‌آموز یا دانشجویی می‌گوید «دیگر حال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم» یا «آنقدر از این کتاب خسته شده‌ام که قابل گفتن نیست» و یا «هر چقدر می‌خوانم مثل اینکه کمتر یاد می‌گیریم» و یا «ده بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم» به راستی مشکل چیست؟ آیا برای یادگیری درس واقعا باید ۱۰ بار کتاب را خواند؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرور کرد؟ و آیا باید ده‌ها بار درس را تکرار کرد تا یاد گرفت؟ مطمئنا اگر چنین باشد، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است. اما واقعیت چیزی دیگر است.

واقعیت آن است که این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه را نمی‌دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی‌آموزند. یادگیری و مطالعه، رابطه‌ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می‌توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد، باید قبل از هرچیز مطالعه‌ای فعال و پویا داشت.

مدرسه

شیوه صحیح مطالعه، چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

۱- زمان مطالعه را کاهش می‌دهد.

۲- میزان یادگیری را افزایش می‌دهد.

۳-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی‌تر می‌کند.

۴- به خاطر سپاری اطلاعات را آسان‌تر می‌سازد.

برای مطالعه مطالب، بهتر است در ابتدا به صورت كلی و اجمالی مرور كنید و سپس مطالعه جزئیات را شروع كنید.

برای تصمیمات و كارهای روزمره خود برنامه‌ای را دنبال كنید. برنامه‌ ریزی، همت و پشتكار، پله‌های موفقیت را تشكیل می‌دهند. پس طبق برنامه عمل كنید و از اینكه نتوانستید كل برنامه را در مدت زمان مقرر تمام كنید، مأیوس نشوید. گام نخست و اساسی در مطالعه، نحوه‌ی مطالعه است. هر وقت مطلبی را می‌خوانیم، نخست باید معنای آن را درك كنیم. اكثریت عظیمی از خوانندگان كمتر به این موضوع اهمیت می‌دهند و فقط آن چه را كه واضح است یا فكر می‌كنند فهمیده‌اند، مطالعه می‌نمایند.

مدرسه

مطالعه همانند انجام هر كار یا فعالیت دیگر، نیازمند استفاده از روش درست است. رشد و شكوفایی اندیشه، توانایی‌ها و فرهنگ هر انسان به كمیت و كیفیت مطالعه وابسته است.

اگر به دقت بررسی كنیم می‌بینیم كه یكی از دلایل افت تحصیلی برخی از دانش‌آموزان این است كه شیوه مطالعه آن ها بر طبق اصول صحیح مطالعه نیست و عدم رعایت اصل و بهداشت مطالعه موجب پایین آمدن سطح كارایی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، كاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه می‌شود.

واقعیت در این است كه در دنیای امروز كه عصر اطلاعات و نبرد اندیشه‌ها و مغزهاست و انسان با انبوه فزاینده اطلاعات اعم از كتاب، مجله، روزنامه و … مواجه است، نمی‌توان با همان روش‌های قدیم پیش رفت. در جهان امروز مطالعه ضرورت پیشرفت است.

شما می‌توانید با توجه به اهداف خود، برای مطالعه مطالب گوناگون از روش‌های مختلف استفاده كنید.برای مطالعه یكسری راه کارهایی وجود دارد كه سعی می‌كنیم به طور مختصر در مقاله بعدی برای شما دوستان ذكر كنیم كه رعایت آن ها برای همه افراد مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

ادامه دارد ...


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع:  انتشارات بین المللی گاج

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا