تبیان، دستیار زندگی
را فرو ریخت دنیای وزنه برداری ، نامداران بسیاری به خود دیده است كه سالها درخشیده وافتخار كسب كرده اند درمیان آنها، واسیلی الكسیف ، ازبرجسته ترین چهره ها بوده است كه درفوق سنگین بارها ركورد شكنی كرد وبه مدالهای طلای زیادی در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردی كه 80 بار ركوردهای جهان را فرو ریخت

دنیای وزنه برداری ، نامداران بسیاری به خود دیده است كه سالها درخشیده وافتخار كسب كرده اند درمیان آنها، واسیلی الكسیف ، ازبرجسته ترین چهره ها بوده است كه درفوق سنگین بارها ركورد شكنی كرد وبه مدالهای طلای زیادی در المپیك و رقابت های جهانی دست یافت .

الكسیف درسالها یی كه وزنه می زد، بیشتر بی رقیب بود و با اختلاف زیاد نسبت به رقیبانش قهرمان می شد.

8 سال قهرمانی بی وقفه

الكسیف 8 سال متوالی قهرمان دسته فوق سنگین ( به اضافه 110 كیلوگرم ) جهان شد . كمتر وزنه برداری را می توان شناخت كه دوام و استمرار قهرمانی های او را به دست آورده باشد. نقطه شروع قهرمانی های الكسیف ، سال 1970 و نقطه پایانش سال 1977 بود. دراین فاصله او برنده 2 مدل طلای مجموع المپیك در مونیخ و مونترال شد . درالمپیك 1972 مونیخ الكسیف كه هم قدرت وهم نشاط داشت، در مجموع 3 حركت 640 كیلو وزنه برداشت و با این مجموع نفر دوم ، رودولف مانگ آلمانی را با 5/27 كیلو جا گذاشت.

در المپیك 1976، الكسیف نشاط چهار سال پیش را نداشت ، اما همچنان پر قدرت و بی رقیب بود. باهمین عامل قدرت ، ركوردهای جهان و المپیك را شكست و باز بر سكوی اول ایستاد. این بار او در مجموع 2 حركت حد نصاب 5/442 كیلو را به ثبت رساند و باز هم رقیبانش را با اختلاف زیاد شكست داد. درالمپیك مونترال اولین بار بود كه حركت پرس وجود نداشت و وزنه برداران در 2حركت یك و دو ضرب وزنه می زدند. در سالها دهه 1970 پلا چكوف بلغاری و بونگ آلمانی ، رقیبان جدی الكسیف بودند، اما همواره در سایه قدرت این اعجوبه وزنه برداری قرار داشتند.

عبور از مرز 600 كیلو

الكسیف ، نخستین مردی بود كه در مجموع 3 حركت به حد نصاب 600 كیلو رسید و سپس زمانی كه حركت پرس حذف شد، در مجموع 2 حركت به ركورد بالا ی 400 كیلو دست یافت. ركوردهای 256 كیلو در 2 ضرب و 445 كیلو مجموع او در سالهای  1976 تا 1980 از ركودهای  دست نیافتنی به شمار می آمدند.

الكسیف جمعا بیش از 80 بار ركودهای جهان را بهتر كرد كه این بیشترین میزانی است كه نام یك وزنه بردار در دوران معاصر در دفتر ركورد شكنان به ثبت رسیده است. نقطه ضعف الكسیف حركت یك ضرب بود . اواز سال 1975، به بعد نتوانست ركورد جهانی این حركت را بشكند و معمولا درمسابقه های جهانی دریك ضرب كمتر از پلاچكوف وزنه برمی داشت؛ اما این عقب افتادگی را، در دو ضرب به بهترین شكل جبران می كرد.

شكست مقابل یك جوان

سالهای متمادی قهرمانی الكسیف این باور را نزد خیلی ها تقویت كرده بود كه او وزنه برداری شكست ناپذیر است. علاقه مندان دوست داشتند او همچنان قهرمان شود ووقتی از دنیای وزنه برداری خداحافظی می كند ، در اوج قرار داشته باشد وبا مدال طلایی كه به گردن دارد، كناربرود، اما این رویا عملی نشد. درسال 1987 یك جوان پرقدرت از آلمان شرقی به نام "یورگن هویز " بر او غلبه كرد . از آن پس واسیلی بزرگ كه به پاپا الكسیف معروف بود، قدرت وشكست ناپذیری خود را نشان نداد . او دیگرآن واسیلی قدرتمند نبود واحساس می كرد دیگر نمی تواند دراوج رقابت كند. تصمیم به كناره گیری گرفت و به زندگی آرام روی آورد، اما از آن جا كه المپیك 1980 در شهر مسكو برگزار می شد، به اصرار علاقه مندان و مسوولان وزنه برداری كشورش به دنیای وزنه برداری بازگشت . البته نتوانست توفیقی كسب كند و وداعی غم انگیز ازصحنه داشت.

او درحركت یك ضرب 3 بار مقابل وزنه 180 كیلویی ناكام شد و به این ترتیب، حذف شد وشاهد قهرمانی وزنه برداری شایسته به نام" سلطان راخمانف" شد.

فقط یك انسانم

واسیلی وزنه برداری كم حرف وبه ظاهر اخمو بود.  خیلی ها فكر می كردند احساس ندارد و مثل كوهی برابر وزنه های آهنین است كه با آنها نبرد می كند. حتی در لحظه های ركورد شكنی شادی زیادی از خود نشان نمی داد. به اطراف می نگریست و نهایتا دستهایش را به نشانه پیروزی وقدردانی از تماشا گران بالا می برد وسپس آرام از سكوی وزنه برداری پایین می آمد، اما او مردی صمیمی و مهربان و زنده دل بود كه ظاهرش این را نشان نمی داد. درتابستان 1987 درجمع خبرنگارانی كه او را احاطه وسوال پیچ كرده بودند، گفت : دوست ندارم كه مردم مرا به چشم یك انسان غیرعادی نگاه كنند. من فقط  یك انسانم، نه بالاتر و نه تعجب آورتر از آن .

وقتی ازاو پرسیدند برنامه غذایی ات چیست ، گفت طوری است كه اگر كامل بگویم ، به این فكر می كنید كه با آدمی غیر عادی مواجه هستید و با این طرز تلقی موافق نیستم ؛ به هر حال فهرست آن راقبلا هم چاپ كرده اید.

واسیلی  رشته مهندسی معدن و پدر3 فرزند است.

تماشای قدرت نمایی رضازاده

واسیلی الكسیف ، با این كه از سال 1980 به بعد عملا از دنیای قهرمانی خداحافظی كرد، همواره رویدادهای این ورزش را با دقت دنبال می كند و به ویژه توجهی خاص به رقابت وزنه برداران دسته سنگین وزن جهان داشته است .

اوپس ازالمپیك 2000 سیدنی ، شیفته تكنیك و قدرت حسین رضازاده شد ودهان به تحسین از تكنیك فوق العاده رضا زاده در حركت یك ضرب گشود. اوكه خود در حركت یك ضرب ضعف داشت ، وقتی می دید رضازاده با تكنیك و قدرت مثال زدنی وزنه های 210 و 5/212 كیلو را یك ضرب می زد، با شگفتی او را تحسین كرد.

الكسیف چنان شیفته رضا زاده شده بود كه تنها برای تماشای قدرت نمایی این جوان اردبیلی به ورشوی لهستان سفر كرد تا رقابت های دسته سنگین وزن را تماشا كند و وقتی رضا زاده  ركورد دو ضرب جهان را به 263 كیلو گرم افزایش داد ، گفت : رضا زاده وزنه برداری استثنایی است.