تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه یا خوشبختانه ما خواب نمی بینیم و دنبال رمال و جن گیر هم نیستیم، گفت: مردم از مجلس و قوه قضاییه انتقاد نمی کنند و می گویند بگذارید زندگی کنیم اما برای انتقاد به دولت و رئیس جمهور زبان ها باز می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی: به فال‌ و جن‌گیر اعتقاد ندارم


رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه یا خوشبختانه ما خواب نمی‌بینیم و دنبال رمال و جن‌گیر هم نیستیم، گفت: مردم از مجلس و قوه قضاییه انتقاد نمی‌کنند و می‌گویند بگذارید زندگی کنیم اما برای انتقاد به دولت و رئیس جمهور زبان‌ها باز می‌شود.

به گزارش جهان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در همایش سراسری فرمانداران که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه فرمانداران نمایندگان عالی نظام در سراسر ایران اسلامی هستند و از مسئولان رده بالای اجرایی کشور محسوب می‌شوند، گفت: اعمال و رفتار همه ما به عنوان اعمال و رفتار نظام تلقی می‌شود.

روحانی

وی افزود: مردم تفاوت زیادی بین این و آن قائل نیستند. هر کس در هر سمتی، مخصوصا در سمت مجری عالی در کشور حضور دارد، عمل، رفتار، نگاه، برخورد و تعامل او به عنوان نمونه‌ای از برخورد و تعامل نظام، مردم تلقی می‌کنند. به همین دلیل اعمال و رفتار ما اهمیت خاص دارد. هم پای خودمان، هم پای شهرستان‌مان، هم پای کشورمان و هم پای نظام اسلامی حساب می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت به عنوان نماینده مردم و به عنوان منتخب مردم در یک انتخابات رقابتی پرشور در خرداد ۹۲ در دو سال قبل در ۲۴ خرداد ۹۲ این بار مسئولیت را بر دوش گرفت، اضافه کرد: قدرتی که در اختیار دستگاه اجرایی است یک امانت است. مردم این قدرت را با صندوق آراء به عنوان امانت ۴ ساله در اختیار ما گذاشته است.

روحانی افزود: آن زمانی که این امانت را در اختیار ما می‌گذارند همه حرف‌های خودشان را زدند و گفتند ما این قدرت را به شما می‌دهیم به شرط عدالت، به شرط اجرای قانون و تحقق قانون اساسی. مردم به ما در انتخابات گفتند انتظار ما از شما یک دولت متعادل و تعامل‌گرا؛ انتظار ما از شما آن است که اخلاق، راستگویی و امانت‌داری مدنظرتان باشد.

وی خطاب به فرمانداران و استانداران حاضر در مراسم، گفت: همه شما این صدا را از مردم در انتخابات شنیدید. گفتند از اختلافات، دعواها خسته شدیم، از شعارهای بی‌محتوا خسته شدیم، ما ملت صلح، آشتی هستیم و می‌خواهیم با جهان تعامل سازنده داشته باشیم. در جامعه ما خواستار وحدت هستیم. اقوام و اقلیت‌ها باید احترام خود را داشته باشند. ما خواهان یک امنیت پایدار در ایران و منطقه هستیم و هیچ ندایی نبود که مخفی باشد. همه آشکار و با صدای بلند شنیدیم و در تمام سخنرانی‌ها آنگاه که من سخن از آشتی صلح و تعامل، رونق اقتصادی، نجات اقتصادی، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان مطرح می‌شد، مردم با فریاد بلند آن را تایید می‌کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما امانت‌دار هستیم، اظهار داشت: ممکن است یک استاندار، فرماندار و وزیر نظرات فردی و شخصی داشته باشد، اما ما به این سمت نیامده‌ایم تا نظرات شخصی و فردی‌مان را اعمال کنیم، در این جایگاه قرار نگرفته‌ایم که تمایلات جناحی‌مان را اعمال کنیم. ممکن است هر فردی به یک حزب و جناح و سمت و سویی تمایل داشته باشد اشکالی هم ندارد. این دولت شعارش دولت فراجناحی است، اما وقتی بر روی صندلی استانداری، صندلی فرمانداری، صندلی وزارت، صندلی ریاست قرار گرفتیم باید حزب، جناح، تمایل شخصی، قومی و قومیتی را فراموش کنیم. خودمان هستیم و خدای خودمان و مسئولیت سنگین قانونی‌مان برای کشورمان و این عهد با مردم بود.

روحانی افزود: مردم با ما خویشاوندی نداشتند، مردم به دلایل واهی به ما رای ندادند، بلکه با دقت رای دادند، انتخاباتی شگفت‌انگیز که آراء را ما در تهران، مرکز استان، شهر، روستا و حتی روستای کوچک پشت کوه همه را مشابه می‌دیدیم و این یک پیام عمومی از سوی کل ملت ایران بود.

به گفته رئیس‌جمهور، مردم به برنامه و وعده‌ها رای دادند و اگر امروز رئیس‌جمهور، وزراء، استانداران، فرمانداران و همه مسئولان به آن وعده‌ها عمل نکنند به نوعی خلف وعده و خیانت در امانت مردم است. مردم قدرت مشروط در اختیار دولت گذاشته و این قدرت را بی‌قید و شرط به دولت نداده است.

وی با بیان اینکه امضایی که امروز به عنوان استاندار و فرماندار تاثیرگذار است، قدرت این امضا را مردم داده‌اند، تصریح کرد: این قدرت و قانون در اختیار شما گذاشته و مشروط است. قدرتی را در اختیار گذاشتن که با شرایطی که امروز با مردم داشته‌ایم به آن شرط و شرایط پایبند باشیم و عمل کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: تلاش دولت در طول ۲۱ ماه گذشته بر این بوده که ما نسبت به وعده‌های‌مان به مردم عامل باشیم و به آنها عمل کنیم. ما به مردم وعده داده بودیم که در زمینه زندگی و اقتصاد آرامش و ثباتی را حاکم کنیم. به مردم گفتیم دولتی خواهیم بود که اگر برای خرید جنسی به مغازه‌ای مراجعه کردی ۸ صبح آن با ۹ صبح تفاوتی نداشته باشد، صبح و عصرش فرقی نکند، بین امروز و فردایش فرقی نباشد. به مردم وعده دادیم که اقتصادی را بسازیم که نوسانش هم‌پای نوسان معقول اقتصاد جهانی باشد.

این قدرت و قانون در اختیار شما گذاشته و مشروط است. قدرتی را در اختیار گذاشتن که با شرایطی که امروز با مردم داشته‌ایم به آن شرط و شرایط پایبند باشیم و عمل کنیم

«به مردم وعده داده بودیم که ثباتی را در اقتصاد حاکم کنیم که صفی برای سکه، طلا و ارز نباشد. این وعده‌های خود من به صراحت در سخنرانی‌های انتخاباتی است. ما به مردم وعده آرامش داده بودیم.»

روحانی با بیان اینکه همه نهادها عین دولت در برابر رای مردم مسئول هستند، گفت: این رای مردم تنها برای دستگاه‌های اجرایی نبوده، یک انتخابات ملی بوده که همه مردم پای صندوق آراء در همه جای کشور آمدند و به یک نفر به عنوان رئیس‌جمهور رای دادند. در واقع به برنامه او برای یک بار در طول ۴ سال رای دادند.

وی تصریح کرد: مردم مطالبات‌شان و رویکردشان در آن زمان که نزدیک‌تر با یک کاندیدا ببینند به آن کاندیدا رای می‌دهند. حالا وقتی بود که بین نفر اول و دوم در حد ۱۰۰ هزار رای بود که می‌گفتیم حالا خیلی زیاد نیست، اما در این انتخابات(ریاست‌جمهوری) بین نفر اول و دوم ۱۳ میلیون اختلاف رای بوده است. این به معنای آن است که مردم دقیق، حساب شده و آگاهانه مسیری را برگزیدند و انتخاب کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در برابر ۲۴ خرداد ۹۲ بار مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد، اظهار داشت: باید به تمام وعده‌هایی که دادیم عامل باشیم و عمل کنیم. احساس من این است که دولت تمام توان خود را برای اجرای آن وعده‌ها به کار گرفته است، البته طبیعی است که نقص داشته باشیم و موفقیت صد در صدی کسب نکنیم، اما جهت‌گیری دولت صحیح و درست بوده است.

«اینکه امروز بخش خصوصی سرمایه خود را آماده و روی زمین مستقر کرده، به معنای آن است که راه دولت درست بوده و غلط نبوده است. اینکه مردم امروز حرص و ولع ندارند و جنس را در پستو و اتاق خانه انبار نمی‌کنند به معنای آن است که راه دولت درست بوده، اینکه مردم امروز صف‌های طولانی تحقیرکننده ملی در تهران و شهرستان‌ها نداریم به معنای آن است که راه دولت درست بوده است.»

روحانی با اشاره به استقبال دولت از نقد و اینکه در دولت یازدهم انتقاد از مسئولان دولتی آزادتر شده است، اظهار داشت: اگر عده‌ای آزادانه و به راحتی بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می‌کنند به معنای راه صحیح دولت است. به دولت اعتماد کرده‌اند که این دولت به وعده اش عمل کرده که انتقادپذیر است.

«هیچ قوه‌ای امروز در کشور نیست که مردم بدون دغدغه و لکنت زبان نقد کنند، جز دولت. شما به یکی بگو که بیاید و از مجلس انتقاد کند، مجلس؟ چه جوری؟ از کجای مجلس؟ از کدام قسمت مجلس؟ از قانون مجلس؟ از نطق‌های مجلس؟ نه آقا! ما را ول کنید. بگذارید زندگی کنیم. از قوه قضائیه انتقاد کنیم؟ تو را خدا بگذارید ما زندگی کنیم! از دولت و رئیس‌جمهور انتقاد کنیم؟ بله! زبان‌ها باز می‌شود. گل از گل شکفته می‌شود. این به معنای آن است که مسیر انتخاب شده دولت مسیر درستی است و باید نقد شویم و باید از ما انتقاد کنند.»

روحانی

وی با بیان اینکه ما دارای عصمت نیستیم، گفت: متاسفانه یا خوشبختانه خواب هم نمی‌بینیم. به فالگیر و جن‌گیر هم از اول معتقد نبودیم. مبنای ما مشورت با صاحب‌نظران بود. انجمن‌های تخصصی، جمع‌های تخصصی مورد مشورت ما بودند و قرار ما نیز بر همین بود. جمع اقتصادی که با من کار می‌کنند می‌دانند در بسیاری از مسائل اقتصادی چون نظر من با اکثریت جلسه مخالف بود کنار گذاشتم. همین الان هم معتقدم که نظرم درست بوده و حتی برخی می‌‌گویند که نظر شما در آن جلسه درست بوده، اما نظر من اکثریت است و درست همان نظر اکثریت است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب از حق‌الناس بودن رای مردم، افزود: این بحث مختص انتخابات نیست. هر تصمیمی که ما اتخاذ می‌کنیم که به زندگی مردم مربوط می‌شود، حق‌الناس است. بنده اگر تصمیمی می‌گیرم، جمع وزیران تصمیم می‌گیرند که یک واحد در سطح تورم را بالا می‌برد، یعنی حق‌الناس. اگر تصمیمی اتخاذ کنیم که مسیر اقتصادی ما مسیر رشد منفی باشد حق‌الناس است.

به گفته وی، دولت گذشته در سال ۹۱ و ۹۲ مجموعا چیزی در حدود ۹ درصد رشد منفی داشته، ۶.۸ درصد در سال ۹۱ و ۱.۹ در سال ۹۲، یعنی هر کس که در جیب مبارکش ۱۰۰ تومان بوده ما ۹ تومان آن را برداشتیم. رشد منفی اقتصادی یعنی کاستن از سرمایه مردم.

روحانی با بیان اینکه وظیفه تک تک اعضای دولت در سراسر کشور این است که مسیر ثبات اقتصادی و تشویق مردم به سرمایه‌گذاری را ترویج دهند، اظهار داشت: اگر گروه و دسته‌ای بخواهند به امید مردم نسبت به آینده لطمه بزنند قابل گذشت نیست. خالق امید و نشاط خود مردم هستند. خالق لبخندها خود مردم هستند. چه نعمتی بالاتر از اینکه شمای استاندار، فرماندار که در خیابان راه می‌روید چهره مردم را بشاش ببینید و این بالاترین مزد الهی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وظیفه ما این است که مردم را خوشحال کنیم. وظیفه ما این است که بار را از دوش مردم برداریم. البته راه طولانی و درازی در پیش داریم.

روحانی به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره کرد و گفت: چرا در زمینه هسته‌ای دولت با وجود اینکه به شدت تلاش می‌کند گاهی زخم زبان‌های بسیار زشت را تحمل می‌کند؟ این برای چیست؟ برای اینکه در مذاکرات هسته‌ای زندگی مردم در توفیق و عدم توفیق، اقتصاد، بازار، پول و ارزش پول ملی مردم همه چیز باید مدنظر باشد.

وی اضافه کرد: یک عامل ثبات امروز کشور آن است که تصور مردم بر این است که انشاءالله درست هم باشد و خداوند توفیق دهد که همان هم شود که در دولت و دستگاه اجرایی یک مشت افراد صاحب‌نظر، راستگو و متدین نشسته‌اند و عاقلانه برای آینده کشور تصمیم می‌گیرند. تمام امید مردم نیز بر همین اساس است.

به مردم وعده داده بودیم که ثباتی را در اقتصاد حاکم کنیم که صفی برای سکه، طلا و ارز نباشد. این وعده‌های خود من به صراحت در سخنرانی‌های انتخاباتی است. ما به مردم وعده آرامش داده بودیم

«حالا طبیعی است که در این ایام خداوند نعمت نازل کرده و همه جا و همه متخصص حقوق و امنیت ملی شده‌اند، همه سخنور و سخنران شده‌اند، همه مباحث ملی را مطرح می‌کنند. این خوب است الحمدلله، جای خوشبختی است که جامعه ما همیشه سیاسی بوده و سیاسی‌تر شده است.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید به مردم دروغ گفته شود چرا که این دروغ آشکار می‌شود، امروز نشود فردا خواهد شد، تصریح کرد: در امانت مردم خیانت نکنید که امروز آشکار نشود، فردا آشکار می‌شود. باید با راستگویی با مردم سخن بگویید.

روحانی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به تیم هسته‌ای ایران، گفت: چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار مقدم جبهه دیپلماتیک حرف بزند؟ از کجا این بی‌ادبی نازل شده؟ این زبان زشت و بد. تند حرف زدن، بی‌احترامی کردن، همه ما همه مومنین و ایرانی‌ها همه عزیزند، همه باید محترم باشند مخصوصا آنهایی که خدمت بیشتری امروز به کشور انجام می‌دهند. بگذارید این مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به لطف خدا به پایان برسد بعد به مردم شرح می‌دهیم که اینها چه کشیدند، چه سختی‌هایی بود؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی از لبخند مردم می‌ترسند و نمی‌دانم که این چه سری است، گفت: در این روزها باید نشاط در جامعه باشد. درست است که به پیروزی نهایی نرسیدیم، اما قدم‌های بلندی را برداشته‌ایم و همزمان مردم باید شاد باشند و آثار آن را در فرهنگ و اقتصاد و همه عرصه‌ها ببینیم. نمی‌دانم چرا عده‌ای نمی‌خواهند کام مردم شیرین باشند و از لبخند مردم می‌ترسند.

روحانی اضافه کرد: بگذاریم کام مردم شیرین باشد. مسئله هسته‌ای، مسئله این جناح و آن جناح نیست، مسئله این قوه و آن قوه نیست، مسئله هسته‌ای یک مسئله ملی است و بارش بر دوش نظام است و این نظام است که قدم به قدم این راه را به جلو می‌برد تا به این هدف برسد.

«می‌گویند اسرار کشور باید محفوظ بماند. مگر کسی به این چیزها شک دارد؟ حالا یک وقتی یک نصیحتی رهبری معظم انقلاب که رهبر هستند و باید نصیحت و ارشاد کنند، نصیحت می‌کنند. حالا همه راه می‌افتند و توصیه دارند و می‌گویند ای دولت وقتی تشنه‌ای باید آب بخوری. والا ما خودمان می‌دانیم وقتی تشنه شدیم باید آب بخوریم. همه توصیه می‌کنند دولت اکسیژن لازم است و چند دقیقه بیشتر نمی‌شود تحمل کرد. والا ما خود می‌دانیم.»

وی با بیان اینکه مسئولان سیاست خارجی امروز در سطح بالای تخصص قرار دارند، اظهار داشت: نقد و انتقاد اشکالی ندارد. هر کسی اشکالی دارد آن نقد را مطرح کند، ایرادی ندارد، اما باید بدانیم مردم در این انتخابات به این امر مهم رای دادند که اقتصاد و زندگی مردم همراه با سانتریفیوژ بچرخد و این رای مردم است و ما بر مبنای آراء و نظرات مردم و خطوط قرمز ترسیم شده حرکت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تیم هسته‌ای امیدش بعد از خداوند به ملت است، گفت: ملت پشتیبان تیم هسته‌ای هستند، حتی آنها که گاهی به گونه‌ای دیگر حرف می‌زنند نیز ته دل‌شان پشتیبان هستند. همه ما پشتیبانیم تا به دنیا ثابت کنیم که ایران فعالیت هسته‌ای‌اش برخلاف ادعای بدخواهان صلح‌آمیز است و آنچه در ایران به عنوان فناوری هسته‌ای به دست می‌آید به نفع ملت ایران و منطقه خواهد بود و به ضرر کسی نخواهد بود.

روحانی افزود: ما باید در این راه متحد و منسجم حرکت کنیم. گفتند امسال سال سیاست داخلی است، اما همزمان سال سیاست خارجی هم هست. همزمان سال رونق اقتصادی هم هست، همزمان سال همدلی، اتحاد و همزبانی و انسجام در ملت ایران است.

وی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: امروز در برابر یک امتحان بزرگی قرار گرفته‌ایم. اگر این جناح در انتخابات پیروز شود، اما آن انتخابات در چارچوب قانون و سالم نباشد، ما شکست خورده‌ایم، یا اگر آن یکی جناح پیروز شد و انتخابات قانونی نبود آن جناح پیروز شده، اما ما شکست خورده‌ایم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر برگزاری انتخابات سالم و قانونی در دولت یازدهم، تصریح کرد: انتخابات پرشور، رقابتی و سالم خواهد بود. حالا هر جناحی که می‌خواهد بیاید. هیچ جناحی هم در کشور قابل حذفی نیست. نه این‌وری‌ها خواب ببینند و نه آن‌وری‌ها و نه وسطی‌ها همه هستند. این جناح‌ها ریشه فکری، تاریخی، عقیدتی، دینی و علمی دارد. جناح از بین نمی‌رود آن افکار می‌ماند ممکن است اسم حزب عوض شود اما افکار می‌ماند. ایران ملت متکثر و متنوعی است و مثل فلان کشور شرق دور نیست که همه پادگانی زندگی کنند. مردم آزادند، نظر می‌دهند. جامعه متکثر و آزادی داریم.

روحانی اضافه کرد: انتخابات بدون رقابت امکان‌پذیر نیست و در ماجرای انتخابات که اسفند هم برای انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان به عنوان مجری قانون اساسی وارد عمل خواهد شد. رئیس‌جمهور دو حیثیت دارد، یکی آنکه رئیس دستگاه اجرایی است و دیگری که یک حیثیت مهمی است آن که است که پاسدار حقوق مردم و آزادی مردم است.

انشاءالله یک انتخابات شفاف، سالم، رقابتی و مایه آبروی نظام برگزار شود و همان‌گونه که رهبری فرمودند این صندوق‌ها را حق‌الناس و امانت بدانیم که متوجه باشیم روزی پاسخ این اعمال‌مان را در دنیا و آخرت می‌دهیم و انشاءالله امانتدار خوبی باشیم

وی گفت: چه جور می‌خواهیم دنیای اسلام را به الگوی جمهوری اسلامی دعوت کنیم، مگر قرار نیست این الگو را الگوی مستضعفان جهان قرار دهیم؟ در درون خودمان و جامعه‌مان همه‌مان انقلابی و امام و رهبری را قبول داریم هر گروه و جناحی که قانونی است اجازه فعالیت قانونی بدهیم. در انتخابات دولت وارد انتخابات به این معنا که حامی جمع خاصی شود به هیچ عنوان وارد نخواهد شد. دولت حزب و جناحی نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی، پاسدار حقوق ملت، اخلاق و دیانت است، اظهار داشت: کنار کشیدن دولت از رقابت‌های سیاسی به این معنا نیست که شبه‌دولتی‌ها یا شبه‌دولت‌ها وارد میدان شوند، معنایش آن نیست که قوای دیگر وارد شوند، معنایش آن نیست که جمع‌های دیگر قدرتمند وارد شوند، نکند به خاطر انتخابات دین و آخرت‌مان را بفروشیم تا اینکه یک آقایی وکیل شود و یا کاره‌ای شود.

روحانی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی جایگاه بسیار مهم و مجلس خبرگان رهبری جایگاه بسیار رفیعی دارند و مهم است که مردم در میان افراد صاحب صلاحیت اصلح را برگزینند. مباد در شهرستانی به سمع و گوش کسی این حرف برسد که دولت طرفدار این و آن است، سپاه طرفدار این و آن است، ارتش، صدا و سیما، استاندار و فرماندار طرفدار جناحی هستند، دفتر امام جمعه حامی جناحی است که اگر این‌گونه باشد سم برای انتخابات درست کرده‌ایم. همه مسئولان رده بالای کشور و همه قدرت‌های مسلح و غیرمسلح مسئولیت‌شان فرای حزب و جناح است. نباید کاری کنند که حتی این تهمت طرفداری هم به آنها زده شود.

وی خطاب به فرمانداران گفت: بگذاریم یک انتخابات شفاف، رقابتی و مردمی برگزار شود. رای مردم حق‌الناس است و وزارت کشور این آراء را به امانت می‌برد که آن را به کرسی بنشاند. هیئت‌های اجرایی و نظارتی همه وظیفه سنگینی بر دوش دارند. معیار صلاحیت و عدم صلاحیت در چارچوب قانون براساس گزارش مراجع قانونی است نه چیز دیگر. به شایعات توجه نکنید به هیچ وجه ما در انتخابات به شایعات نمی‌توانیم توجه کنیم به اتهامات نیز نمی‌توانیم توجه کنیم اتهامات باید در یک دادگاه صالح بحث شود و رای داده شود. ما که قاضی نیستیم.

«ما صلاحیت‌سنج هم همراهمان نیست که صلاحیت‌سنجی کنیم. معیار باید قانون باشد و فراتر از آن چیزی مورد قبول نیست. فرمانداران و استانداران در برابر هیچ فشاری مرعوب واقع نشوند. در برابر هیچ جریانی هم مفتون هم واقع نشوند. آنچه حق، عدل است اجرا شود. در انتخابات بایدعدالت و فرصت برابر فراهم باشد. امکانات دولتی و پول دولت یا باید به هیچ کس تعلق نگیرد و یا باید برای همه باشد.»

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه یکی از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی ایران حضور مردم در پای صندوق‌های رای است، خاطرنشان کرد: امام یکی از نعمت‌هایی که با خود آورد صندوق بود البته قبلا هم صندوق بود منتها صندوق نمایشی بود و بیشتر تشریفاتی و تزئینی بود و انتخاباتی برگزار می‌شد، اما ما انتخابات واقعی می‌خواهیم که انتخابات به نوعی مبنای مشروعیت است. نه تنها مشروعیت سیاسی بلکه مشروعیت دینی هم می‌دهد که بخشی از این مشروعیت دینی را رای و نظر مردم است.

روحانی ادامه داد: خیلی مهم است رای مردم. قبل از اینکه غرب به سمت صندوق رای برود قرآن به ما گفته است که «وامر شورا بینهم.» مبنای ما نظرات مردم است، بنابراین کاری بکنیم که در این انتخابات عدالت اجرا شود. هیچ جا هم سوءظن به وجود نیاید. اگر صندوق می‌گذارید یک صندوق پلاستیکی شفاف که همه رای را از دور ببینند. دور آن را با مقوا و و چسب و دوختن همراه نباشد. صندوقی باشد که همه بیینند. من رای خود را ببینم که داخل صندوق افتاد یا نه. بگذارید از اول رای صندوق‌ها دیده شود. من که نفر اول رای دادم ببینم که این صندوق خالی بوده است که فردا به دروغ به من نگویند که یک سوم این صندوق پر بوده است. اصلا برای چه دور آن را با پارچه پیچیده و اتهامات زده شود. نگذاریم تهمت زده شود. دولت مهم نیست گاهی به نظام تهمت زده می‌شود همه چیز شفاف باشد حتی اگر جایی لازم است دوربین گذاشته شود و همه مشاهده کنند. کاری کنید که یک انتخابات شفاف برگزار شود.

رئیس‌جمهور گفت: انشاءالله یک انتخابات شفاف، سالم، رقابتی و مایه آبروی نظام برگزار شود و همان‌گونه که رهبری فرمودند این صندوق‌ها را حق‌الناس و امانت بدانیم که متوجه باشیم روزی پاسخ این اعمال‌مان را در دنیا و آخرت می‌دهیم و انشاءالله امانتدار خوبی باشیم.

بخش سیاست تبیان

منبع : جهان نیوز
منبع: تسنیم