تبیان، دستیار زندگی
در پی یافتن ردپای فلزات سنگین در گوشت مرغ از سوی سازمان دامپزشکی، مرغداران معتقدند: وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ به دلیل خوراک غیراستانداردی است که برخی کارخانه های تولید خوراک مرغ به مرغداران فروختند که البته در سال جاری تعطیل شدند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بفرمایید مرغ با طعم فلزات سنگین!

در پی یافتن ردپای فلزات سنگین در گوشت مرغ از سوی سازمان دامپزشکی، مرغداران معتقدند: وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ به دلیل خوراک غیراستانداردی است که برخی کارخانه‌های تولید خوراک مرغ به مرغداران فروختند که البته در سال جاری تعطیل شدند.

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان

مرغ

این گزارش که در روز شنبه نهم خرداد 1394 هجری خورشیدی انتشار یافت، می افزاید: چندی پیش، رئیس سازمان دامپزشکی از وجود فلزات سنگین حد مجاز در گوشت برخی از مرغ هایی که در برنامه پایش محصولات خام دامی آزمایش شده بودند، خبر داد. این صحبت ها در شرایطی است که به عقیده کارشناسان، فلزات سنگین به اندازه مجاز می تواند در همه مواد غذایی وجود داشته باشد و در مواقعی که وجود این مواد در میزان مجاز باشد، اصولا نیازی به گفتن و هشداردادن نیست!مرغ داران معتقدند: وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ به دلیل خوراک غیراستانداردی است که برخی کارخانه های تولید خوراک مرغ به مرغ داران فروختند و البته در سال جاری تعطیل شدند.

عامل وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ برخی از کارخانه‌های تولید خوراک مرغ هستند که برای غنی‌تر‌کردن محصولشان از مواد غیرمجازی برای افزایش ضریب تبدیل مرغ استفاده کرده‌اند که در این راستا سازمان دامپزشکی حدود شش کارخانه تولید خوراک مرغ را تعدیل کرد و به آنان اعلام کرد که برای ادامه فعالیت باید خط تولید خود را استاندارد‌سازی و سالم‌سازی کنند

یوسفی، رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی، نیز اظهار کرد: مرغ دارانی که در واحد های پرورشی خوراک مورد نیاز خود را تولید می کنند، هیچ مشکلی از این نظر ندارند و ردپای فلزات سنگین در نمونه گیری هایی پیدا شده است که مرغ داران خوراک مورد نیاز گله های مولدشان را از کارخانه های دیگری تأمین می کردند. این مسئله در حالی مطرح می شود که پیش ازاین استفاده نکردن از گوشت قرمز و استفاده کردن از گوشت سفید، مانند مرغ و ماهی توصیه می شد. در کنار بحث هایی چون وجود فلزات سنگین و آنتی بیوتیک در گوشت مرغ، این سوال مطرح می شود که آیا استفاده از گوشت مرغ می تواند مضر باشد.

١٢ درصد مرغ ها آلوده به آنتی بیوتیک

آراسب دباغ مقدم،متخصص بهداشت مواد غذایی  در این باره می گوید درباره فلزات سنگین در گوشت مرغ، باید گفت فلزاتی مانند سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک، که جزء شبه فلزات اند، از دو روش می توانند به گوشت دام و طیور راه پیدا کنند؛ یکی در اثر فعالیت های طبیعی مانند آتشفشان و موارد مشابه که باعث می شوند این مواد به چرخه غذایی راه یابد و دیگری در اثر فعالیت های انسانی، که ممکن است، سبب شوند این موارد در خوراک طیور وارد و در ادامه باعث آلودگی گوشت شود. درصورتی که میزان مصرف مرغ در خانوار بیشتر شود، میزان فلزاتی که با خوردن مرغ به بدن افراد وارد می شود، بیش از حد مجاز می شود. مسئله دیگری که درباره گوشت مرغ عنوان می شود، وجود آنتی بیوتیک در آن است. در مطالعات اخیر انجام شده، گوشت ١٠ تا ١٢ درصدِ مرغ ها بیش ازحد مجاز آنتی بیوتیک داشته اند. این مسئله به دو دلیل بروز می کند؛ یکی اینکه، برخی مرغ داران مدت زمان منع مصرف دارو تا کشتار را رعایت نمی کنند و درحالی که روی دارو مدت منع مصرف قید شده، ممکن است، گاه تا روز قبل از کشتار مرغ این مواد را مصرف کند. مسئله دیگر استفاده برخی مرغ داران از آنتی بیوتیک های غیرمجاز است که متأسفانه به دلیل ورود افراد بدون صلاحیت به حوزه تجویز دارو، این اتفاق بیشتر رخ می دهد. دارو باید توسط دامپزشک تجویز شود، اما افراد دیگری نیز در این حوزه وارد شده اند و دام دار با تهیه این موارد از بازار آزاد باعث می شود، مواد غیرمجازی به چرخه تولید فرآورده دامی وارد شوند. این ذهنیت منفی که در جامعه به وجود آمده است و فکر می کنند از هورمون برای پرورش مرغ استفاده می شود، ناشی از همین مسائل است. در حقیقت استفاده از هورمون در پرورش مرغ توجیه علمی و صرفه اقتصادی ندارد و مسئله همان وجود آنتی بیوتیک است.

دارو باید توسط دامپزشک تجویز شود، اما افراد دیگری نیز در این حوزه وارد شده اند و دام دار با تهیه این موارد از بازار آزاد باعث می شود، مواد غیرمجازی به چرخه تولید فرآورده دامی وارد شوند

در پی یافتن ردپای فلزات سنگین در گوشت مرغ مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی - گفته بود که در طرح پایش محصولات و فرآورده‌های خام دامی که چند سالی است در سازمان دامپزشکی اجرا می‌شود، در برخی از نمونه‌گیری‌های انجام شده گوشت مرغ تولید‌ شده حاوی فلزات سنگین حد مجاز بوده‌ است که البته نگران‌کننده نیست و سازمان دامپزشکی هشدارهای لازم را به تولید‌کنندگان داده است. اما محمد یوسفی - رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی - در این زمینه اظهار کرد: عامل وجود فلزات سنگین در گوشت مرغ برخی از کارخانه‌های تولید خوراک مرغ هستند که برای غنی‌تر‌کردن محصولشان از مواد غیرمجازی برای افزایش ضریب تبدیل مرغ استفاده کرده‌اند که در این راستا سازمان دامپزشکی حدود شش کارخانه تولید خوراک مرغ را تعدیل کرد و به آنان اعلام کرد که برای ادامه فعالیت باید خط تولید خود را استاندارد‌سازی و سالم‌سازی کنند.
یوسفی رییس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اظهار کرد: مرغدارانی که در واحد‌های پرورشی خوراک مورد نیاز خود را تولید می‌کنند هیچ مشکلی از این نظر ندارند و محصولی کاملا سالم و باکیفیت تولید می‌کنند، اما این رد پای فلزات سنگین در نمونه‌گیری‌هایی پیدا شده که مرغداران خوراک مورد نیاز گله‌های مولدشان را از کارخانه‌های دیگری تامین می‌کردند.
وی پیشنهاد کرد مرغدارانی که برای تامین نهاده‌های خود به کارخانه‌های تولید مرغ نیاز دارند بهتر است با اداره کل دامپزشکی منطقه مورد نظر خود تعامل مستمر داشته باشند و از کارخانه‌ای احتیاجات خود را خریداری کنند که به صورت کامل مورد تایید کارشناسان دامپزشکی باشد.


منابع : خبر آنلاین / ایرنا