تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره «دندون طلا» که داوود میرباقری16 سال پیش آن را اجرا کرد و این روزها مشغول ساخت یک مینی سریال بر اساس آن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز درباره «دندون طلا»


یک گزارش درباره «دندون طلا» که داوود میرباقری16   سال پیش آن را اجرا کرد و این روزها مشغول ساخت یک مینی سریال بر اساس آن است.

دندون طلا

بعد از پایان ساخت «مختارنامه»، داوود میرباقری عنوان کرد برنامه بعدی‌اش برای ساخت سریال، قطعا پروژه «سلمان فارسی» است. تا مدتها خبری از به جریان افتادن این پروژه نبود تا اینکه خبر رسید میرباقری تصمیم‌اش را عوض کرده و به خاطر مشکلات مالی تلویزیون، می خواهد فعلا روی یک سریال کمدی در شبکه نمایش خانگی سرمایه‌گذاری کند.
 «شاهگوش» در سطح یک سریال متوسط و استاندارد توانست مخاطبان زیادی را جلب کند و به یکی از پرفروش‌های این شبکه تبدیل شود. گرچه در طول کار ایرادهایی به آن وارد شد و قسمت آخر، با اعتراض فراوان روبه‌رو بود اما نهایتا گلیم خودش را از آب کشید. بعد از «شاهگوش» گفت که میخواهد در همان شبکه نمایش خانگی بماند و این بار کمدی تاریخی «ماه تی‌ تی» را بسازد. تصمیمش برای ساخت جدی بود اما یک مرتبه آن را عوض کرد و قدم بلندتری برداشت. دست روی نمایش‌نامه «دندون طلا» نوشته خودش گذاشت و خواست تا آن را به مینی سریال تبدیل کند؛ اتفاقی که با توجه به سابقه خوبی که «دندون طلا» زمان اجرا از خودش به جا گذاشت، می‌تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. آن هم در شرایطی که شبکه خانگی با شکست سریال «ابله» اوضاع و احوال خوبی ندارد.
ماندگار شدن نمایشنامه‌ها
«دندون طلا» اولین بار سال 78 یعنی 16 سال قبل به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه کنندگی عبدالله اسکندری در تئاتر شهر روی صحنه رفت و با استقبال بی‌نظیری مواجه شد. اینکه چه اتفاقی افتاده که میرباقری یک مرتبه تصمیم می‌گیرد در میان تصمیم جدی‌اش برای ساخت «ماه تی‌تی» به فکر تبدیل این نمایشنامه به فیلنامه سریال بیفتد مسئله‌ای است که مهران برومند، تهیه کننده سریال درباره‌اش می‌گوید:«قرار بود «ماه تی‌تی» را در نیمه دوم سال 93 جلوی دوربین ببریم اما وقفه‌ای در روند تولید آن پیش آمد و در این فاصله تصمیم گرفتیم سراغ ساخت «دندون طلا» برویم.»
آن طور که برومند می گوید تبدیل «دندون طلا» به سریال سرآغاز اتفاقی بلند مدت است:«این مسئله قرار است ادامه پیدا کند. قصد داریم نمایشنامه های میرباقری را با هدف ماندگار کردن آنها در قالب سریال یا فیلم سینمایی جلوی دوربین ببریم.»

در نمایش «دندون طلا»، نقش قنبر دیزل را داریوش ارجمند بازی می کرد. این بار اما میرباقری دست روی مهدی فخیم زاده گذاشته و از او خواسته آن را بازی کند؛ آن هم با یک گریم سنگین و تریپی شبیه لات و لوت های پایین شهر.


ماجرا چیست؟
داستان سریال «دندون طلا» از جایی شروع می‌شود که نیر با پدر علیلش در حلبی آباد زندگی می‌کند و با دوره گردی و دستفروشی روزگار می‌گذراند. تا اینکه یک روز پاسبانی به جرم سد معبر با او درگیر می شود. نیر فرار می کند و برای اینکه از دید او پنهان شود سریع از در یک قهوه‌خانه می‌رود داخل. این قهوه خانه مال کسی به اسم قنبر دیزل است که خیلی‌ها او را «دندون طلا» صدا می‌زنند. قنبر به نیر پناه می‌دهد و بعد از مدتی عاشق هم می‌شوند.  نیر بعد از مدتی باردار می‌شود اما قنبر زیر بار نمی‌رود و می گوید که بچه او نیست. حالا نیر تصمیم میگیرد هر طور شده انتقام بگیرد.

دندون طلا

رابطه قدیمی اسکندری با نقش نیر
نقش نیر را در نمایش «دندون طلا» ستاره اسکندری و بهناز جعفری به صورت یک شب درمیان بازی می کردند. اینجا اما نقش در اختیار اسکندری است. او درباره حال و هوای زمان اجرای این نمایش می گوید:«سال 78 کار را ابتدا به صورت یک شب در میان اجرا می کردیم، اما بعد از مدتی بهناز جعفری رفت سر یک کار دیگر و اگر اشتباه نکنم نزدیک به 97 اجرا من خودم به تنهایی نقش نیر را بازی کردم. یادم می آید روزهایی که دو اجرا داشتیم به خاطر سنگین بودن نقش و این که اولین تجربه حرفه ای‌ام بود خیلی نگران بودم.»
فخیم‌زاده به جای ارجمند
در نمایش «دندون طلا»، نقش قنبر دیزل را داریوش ارجمند بازی می کرد. این بار اما میرباقری دست روی مهدی فخیم زاده گذاشته و از او خواسته آن را بازی کند؛ آن هم با یک گریم سنگین و تریپی شبیه لات و لوت های پایین شهر. فخیم‌زاده درباره انتخاب این نقش می‌گوید:«سر کار آخرم بودم که میرباقری تماس گرفت و گفت می خواهد «دندون طلا» را بسازد. من از همان زمان، این نمایشنامه را دوست داشتم و از اجرایش هم خوشم آمده بود. پرسیدم کدام نقش را برایم کنار گذاشته‌ای؟ گفت: قنبر دیزل. بلافاصله قبول کردم.» به گفته فخیم زاده، قنبر دیزل یک لات و لوت معمولی مثل سایر لمپن‌های فیلمها نیست. از حد تیپ فراتر رفته و کاراکتر پیچیده‌ای دارد.

دندون طلا

دغدغه بازسازی دهه چهل
داستان «دندون طلا» در دو برهه زمانی اصلی می گذرد؛ دهه چهل تا دوران پس از جنگ تحمیلی واوایل دهه هفتاد؛اتفاقی که به گفته تهیه کننده، یکی از چالش های عوامل از ابتدای ساخت سریال بوده:«دو فضای خاص تاریخی در سریال وجود دارد که با یک برش بیست ساله از یکدیگر جدا می شوند. نزدیک شدن به فضای آن سال ها و بازسازی فضای تاریخی دهه چهل یکی از دغدغه های مهم ما در ساخت این سریال بود. شاید بشود گفت بازسازی این دو برهه، حتی از بعضی دوره های تاریخی گذشته که چیزی از آن ها در ذهن مردم نیست سخت تر است. بررسی های زیادی انجام دادیم برای آن که تصمیم بگیریم این نمایشنامه را در قالب تله تئاتر تولید کنیم یا آن را در قالب یک درام تصویری نمایش دهیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم تا آن جا که امکان بازسازی وجود دارد، قصه را در قالب سریال و به شکلی باورپذیرتر به تصویر بکشیم.»
جمعیت گسترده مخاطبان جدید
جدای از تجربه خوبی که میرباقری زمان اجرای نمایش «دندون طلا» با آن روبه‌رو بوده، برای این سریال دست  روی بازیگران خوبی هم گذاشته. علاوه بر مهدی فخیم زاده و ستاره اسکندری، حامد بهداد، باران کوثری، حمیدرضا آذرنگ، و بهناز جعفری و ... هم در آن حضور دارند. با تمام این اوصاف قطعا مخاطبان وسیع‌تری برای خودش دست و پا می‌کند. بتازگی هم سیامک صفری به جمع بازیگران اضافه شده است.

فرآوری:منیژه خسروی

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح/ همشهری جوان/ روابط عمومی سریال