تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه نهم خرداد 1394 هجری خورشیدی، یازدهم شعبان 1436 هجری قمری و سی ام می 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز شنبه نهم خرداد 1394 هجری خورشیدی، یازدهم شعبان 1436 هجری قمری و سی ام می 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

9 خرداد 1358

نخستین شماره روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد.

9 خرداد 1351

«ریچارد نیکسون» سی و هفتمین رییس جمهوری آمریکا و همسرش برای یک دیدار رسمی وارد تهران شدند. این سفر در شرایط خاصی صورت گرفت؛ از یک طرف خروج انگلیس از خلیج فارس و نبود قدرت در منطقه از دید حکومت وقت و از طرف دیگر پیمان دوستی عراق و شوروی، محمدرضا پهلوی را بیش از گذشته به واردات سلاح ها و جنگ افزارهای آمریکایی تشویق می کرد.

9 خرداد 1313

نام اداره های سیاسی وزارت امور خارجه و حدود فعالیت آن ها تغییر کرد. در این سند، مکاتبه ی وزارت امور خارجه با محمدعلی فروغی نخست وزیر رژِیم پهلوی برای تغییر نام چهار اداره ی این وزارتخانه و محدوده ی فعالیت آنها بیان شده است.

9 خرداد 1306

پس از کناره گیری حسن مستوفی از مقام نخست وزیری، کابینه ی مهدی قلی هدایت مخبرالسلطنه تشکیل شد، وی 6 سال و نیم نخست وزیر رضا پهلوی بود که در دوران نخست وزیری او پایه های دیکتاتوری محکم شد.

9 خرداد 1303

میرزا علی اکبر خان نفیسی مشهور به ناظم الاطباء کرمانی پزشک، واژه شناس و صاحب اثر ارزنده ی پنج جلدی فرهنگ نفیسی در 77 سالگی، درگذشت.

9 خرداد 1302

مستوفی الممالک رییس الوزرا راهی سفارت خانه انگلیس شد تا با سرپرسی لورن وزیر مختار انگلیس دیدار و گفت و گو کند.

9 خرداد 1300

احمد قوام السلطنه یک روز پس از دریافت حکم نخست وزیری، تشکیل کابینه داد. این کابینه تنها تا نخستین روز بهمن همان سال دوام یافت. او پس از برکناری سید ضیاء الدین طباطبایی رییس الوزرا برای نخستین بار از طرف احمد شاه قاجار به این مقام منصوب و تا 1331 هجری خورشیدی، پنج دوره نخست وزیر ایران شد.

9 خرداد 1300

روسای وزارتخانه ها با قوام السلطنه نخست وزیر وقت دیدار و درباره ی فعالیت های وزارتخانه ها گفتگو کردند.

9 خرداد 1300

وستد اهل رییس تشکیلات نظمیه برای گفت و گو درباره ی حفظ امنیت کشور با قوام السلطنه نخست وزیر وقت دیدار کرد.

9 خرداد 1286

نیروهای عثمانی به سرکردگی اسماعیل سمیتقو مرزهای ایران را مورد تجاوز قرار دادند و علاوه بر قتل و غارت، منطقه ی ساوجبلاغ (مکری) را تصرف و در جریان این حمله با مداخله انگلیس و روس، نیروهای عثمانی عقب نشینی کردند.

تنظیم: هومن بهلولی