تبیان، دستیار زندگی
وی» طراح صحنه سریال «كلاه پهلوی» با اشاره به دشواری‌هایی كه در طراحی صحنه‌ سریال‌های تاریخ معاصر وجود دارد، اظهار كرد: سریال «كلاه پهلوی» یك دوره تاریخی 16 ساله را به تصویر می‌كشد. در این سریال ما یكسری مشكلات برای انت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك دوره تاریخی 16ساله در سریال «كلاه پهلوی»

طراح صحنه سریال «كلاه پهلوی» با اشاره به دشواری‌هایی كه در طراحی صحنه‌ سریال‌های تاریخ معاصر وجود دارد، اظهار كرد: سریال «كلاه پهلوی» یك دوره تاریخی 16 ساله را به تصویر می‌كشد. در این سریال ما یكسری مشكلات برای انتخاب لوكیشن داریم. چرا كه باید ویژگی‌های معماری آن دوره را كاملا در نظر بگیریم.

نسیم سیگارودی با بیان این كه سریال‌های تاریخ معاصر مشكلات گروه صحنه را دو چندان می‌كند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: در سال‌های 1305 تا 1320 معماری بناها خیلی متفاوت با امروز بوده و بسیاری از چیزهایی كه این روزها در كوچه و خیابان و حتی خانه‌ها دیده می‌شود، وجود نداشته است. در حال حاضر اطراف اكثر خانه‌های قدیمی تهران را ساخته‌اند و اگر هم خانه‌ای حفظ شده است. در آن تغییرات اساسی داده‌اند كه آن را اوایل سده 1300 جدا می‌كند.

وی افزود: در چنین شرایطی باید از نمای خانه گرفته تا داخل و كف آن را در نظر بگیریم و سعی كنیم تا آن جا كه زمان به ما اجازه می‌دهد،در ساختمان‌ها تغییرات عمده بدهیم.

طراح صحنه سریال «كلاه پهلوی» با بیان این مطلب كه طراحی صحنه سریال‌های تاریخی به تحقیقات بسیاری نیاز دارد گفت: این روند در این سریال محقق نشد.

سیگارودی درباره دلایل این مساله گفت: من دو هفته قبل از آغاز كار به ایران آمدم. البته ظاهرا پیش تولیدی قبل از كلید خوردن این سریال در بخش صحنه وجود داشته و گروه‌های صحنه‌ای از قبل حضور داشته‌اند، اما من نتوانستم از هیچ كدام از آن‌ها استفاده كنم.

وی با بیان این كه به رغم پیش تولید طولانی مدت این سریال گروه صحنه، پیش تولید مناسبی نداشت گفت: در حقیقت ما فرصت بسیار اندكی در اختیار داشتیم.

سیگارودی ادامه داد: فرصت ما بسیار اندك وعوامل صحنه مجبورند كمی بیشتر دوندگی كنند. البته درمواردی كوتاهی‌هایی هم از جانب ما می‌شود كه سعی می‌كنیم تا جای ممكن این كوتاهی‌ها را حذف كنیم.

نسیم سیگارودی در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره‌ی دكورهای سریال كلاه پهلوی و بخشی كه در شهرك سینمایی غزالی ساخته می‌شود، گفت: ‌در شهرك سینمایی غزالی یكسری خرابی دكور داریم. چرا كه شهری قدیمی به نام سامان در سریال وجود دارد كه یك بار خراب و مجددا تحت عنوان شهر جدید سامان ساخته می‌شود.

البته این شهر را دكوراتور قبلی ساخته، اما از آن جا كه زمان زیادی از ساخت این بنا گذشته، تقریبا می‌توان گفت خراب شده است. این دكور مجددا بازسازی می‌شود و طی یكسری سكانس‌ها باید تخریب این شهر را داشته باشیم.

وی با بیان این كه دكور دیگر «كلاه پهلوی» در شهرك سینمایی غزالی، فرمانداری جدید و قدیم شهر است.گفت: فرمانداری جدید ساخته شده اما دكور آن كامل نیست. در این فرمانداری سه ماه كار خواهیم داشت.

به گفته طراح صحنه سریال « كلاه پهلوی»، گروه سازنده این سریال 5 الی 6 ماه در شهرك غزالی كار خواهند داشت. اما دائم در شهرك مستقر نمی‌شوند، بلكه یكسری پلان را گرفته، به لوكیشن‌های دیگر می‌روند و مجددا به شهرك سینمایی باز می‌گردند.

وی به این پرسش كه آیا ساخت همزمان سریال‌های دیگر در شهرك سینمایی غزالی به پروژه «كلاه پهلوی» لطمه وارد نمی‌كند، پاسخ منفی داد و افزود: صحنه‌های سریال «در چشم باد» در شهرك سینمایی غزالی به پایان رسیده است. ضمن این كه پروژه‌ی «كلاه پهلوی» بخش‌هایی كه برای ساخت دكورها احتیاج دارد،‌در شهرك سینمایی غزالی مشخص و جدا كرده است.

نسیم سیگارودی تیم صحنه سریال « كلاه پهلوی» را متشكل از افرادی جوان و تحصیلكرده خواند و افزود: افراد حاضر در گروه صحنه بسیار جوان و پر كار هستند. آن‌ها نشان می‌دهند كه جوانانی كه تحصیلات این رشته را داشته باشند، قابلیت انجام كارهای بزرگ را دارند.

وی در پایان با بیان این كه موفقیت ما با راهنمایی‌های استادانمان در این حرفه از جمله خود آقای ضیاالدین دری امكان‌پذیر است. افزود: من اوایل در مواقعی كه آقای دری خیلی در كار صحنه نظر می‌دادند كمی ناراحت می‌شدم اما الان دوست دارم نظرات ایشان را گوش دهم، چرا كه همه چیز را با یك دید كامل به من انتقال می‌دهند. ضمن این كه ایشان مرا آزاد می‌گذارند كه نظرات خودم را پیاده كنم.

منبع : ایسنا