تبیان، دستیار زندگی
کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مشایخی در هفته گذشته در دو شب گذشته به طور مستقیم از رادیو پخش شد که این اقدام علی رغم مزایا و آثار مثبت آن مشکلاتی را نیز در پی داشت . به گزارش خبرنگار مهر، درنخستین شب پخش مستقیم کن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات پخش زنده ارکستر سمفونیک از رادیو

کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مشایخی در هفته گذشته در دو شب گذشته به طور مستقیم از رادیو پخش شد که این اقدام علی رغم مزایا و آثار مثبت آن مشکلاتی را نیز در پی داشت .

به گزارش خبرنگار مهر، درنخستین شب پخش مستقیم کنسرت از رادیو بخش اول این کنسرت، قطعه پاساکالیا اثر باخ و پس از آن قطعه فیه ما فیه از نادر مشایخی به اجرا در آمد . قطعه فیه ما فیه از جمله آثار موسیقی تلفیقی نادر مشایخی است که موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک به صورت تلفیقی کنار یکدیگر قرار می گیرند.

در شب دوم ابتدا بخش دوم کنسرت اجرا شد تا از طریق رادیو سراسری به طور مستقیم پخش شود؛ این قسمت شامل سمفونی در سل مینور اثر موتسارت اورتور 1812 از چایکوفسکی بود .

علی رغم تلاش متصدیان رادیو ایران در پخش مطلوب این برنامه و فعالیت آنها در معرفی قطعات و ارائه توضیحات لازم ، به دلیل تازه بودن این تجربه ، کاستی هایی نیز در پخش مستقیم آن به چشم می خورد .

در مقایسه صدای زنده ارکستر سمفونیک در سالن و صدای موجود در رادیو ، پائین آمدن چشم گیر حجم صدا ( و نه بلندی و ارتفاع آن ) و خطی بودن صدای ارکستر در رادیو ، از اولین و ملموس ترین مشکلات این پخش در شب اول بود .

این مسئله در مورد صدای خواننده اثر فیه ما فیه ، سالار عقیلی نیز محسوس بود . در این بین ، تنها صدابرداری از ساز دف در قطعه فیه ما فیه که توسط حریر شریعت زاده ، به گوش می رسید .

علاوه بر کاهش شدید حجم صدای ارکستر سمفونیک در رادیو ، نسبت به آنچه که در سالن شنیده می شد ، پخش صدای سازهای بادی در رادیو فوق العاده ضعیف بود و به سختی شنیده می شد .

درسومین شب اجرا (شب دوم پخش مستقیم) ، کنسرت با کیفیت بهتری اجرا شد و استقبال حضار نیز بیشتر بود .در این شب شاهین فرهت در پایان اجرای بخش دوم و از طریق رادیو در مورد این اجرا صحبت کرد.

با توجه به اینکه تمامی ارزش یک کنسرت به ویژگی های صوتی آن است ،پخش کنسرت ارکستر سمفونیک با این کیفیت نمی تواند مورد قبول اهالی فن واقع شودهرچند که این حرکت می تواند مسیری رو به تکامل را در پیش رو داشته باشد .

نادر مشایخی ، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در مورد پخش اجرای زنده ارکستر سمفونیک از رادیوبا اشاره به نو بودن این اقدام گفت : تحقق این امر ، قدم مثبتی در جهت پرداختن بیشتر به موسیقی علمی است؛: متاسفانه بسیاری از مردم کشورها ، از وجود چنین ارکستری بی اطلاع هستند . این عمل می تواند ارکستر سمفونیک را بیشتر به میان مردم ببرد .

رهبر ارکستر سمفونیک تهران ، دومین نتیجه مثبت این حرکت را ایجاد انگیزه بیشتر دربین نوازندگان ارکستر سمفونیک معرفی کرد و گفت : هریک از نوازندگان ارکستر ، خود به تنهایی یک سولیست ( تکنواز) هستند و قطعا رادیو می تواند در ارائه توانایی های آنان و بالا بردن انگیزه نوازندگان نقش به سزایی داشته باشد .

وی در خصوص کیفیت کار ارکستر در این کنسرت ها گفت : اجرای ارکستر بهترازاین هم می توانست باشد ولی اعتقاد دارم ، اعضای گروه هنوزاز لحاظ فکری منسجم نیستند ، درحقیقت این ارکستر ، نمونه کوچکی از یک اجتماع است، با افکار و اخلاق های متفاوت که البته این مشکل کم وبیش در همه ارکسترهای بزرگ جهان به نحوی وجود دارد.

او درادامه گفت: اصولا مشکل تکنیکی دررابطه با موسیقی قابل حل است اما مشکلات روحی وفکری به راحتی قابل حل نیستند ، زمانی می توان به حل این مشکلات امیدوار بود که اعضای ارکستربه این نتیجه برسند که نفع شخصی در گرونفع جمعی است و همه اختلافات را به خاطرنفع ارکسترکناربگذارند.

مشایخی با اشاره به ارزشمند بودن این حرکت،ابرازامیدواری کردکه پخش مستقیم ازاجرای کنسرتها در رادیو تداوم یابد .

منبع : خبرگزاری مهر


لینک :

گفت و گو با رهبر ارکستر سمفونیک تهران

نادرمشایخی : افكار عمومی آلمان را نسبت به جنایات اسرائیل آگاه میکنیم

سفر اركستر سمفونیك تهران به آلمان