تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه که نمایندگان مدارس منتخب در سطح تهران حضور داشتند، کلیات طرح هنر و خلاقیت ارائه گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین جلسه هماهنگی مراکز آموزشی هنر و خلاقیت شهر تهران

در موسسه تبیان برگزار گردید

جشنواره هنر و خلاقیت

در این جلسه که نمایندگان مدارس منتخب در سطح تهران حضور داشتند، کلیات طرح هنر و خلاقیت ارائه گردید.

به گزارش روابط عمومی، سلطانی مدیر شبکه کودک تبیان با بیان اینکه کشور نیازمند تربیت نسلی فعال و کارآمد در حوزه تولید است افزود متاسفانه بسیاری از مواد آموزشی و شیوه های ارائه مطلب در مدارس کشور به صورت غیرکاربردی بوده و نهایتا در بهترین حالت تبدیل به دانشی می شود که خروجی محور نیست و در سطح آکادمی و تئوری باقی می ماند.
وی با اشاره به سیستم های آموزشی نوین در سطح جهان و گرایش به سوی مطالب کاربردی و مهارتی ، تغییر نگرش در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان را امری بدیهی و لازم دانست.
در ادامه با بررسی تحقیقات به عمل آمده از سطح مدارس ،عامل وجود چالشها و آسیب های جدی در این حوزه را عدم سوق به سوی حرفه و مهارت اموزی دانست و تربیت فرزندان مصرف گرا را مهمترین ضعف ساختار بر شمرد.
ایشان با بیان این مطلب که موسسه تبیان با هدف ارائه راهکار لازم برای مدارس و با توجه به تجارب عملی این طرح، توسط استاد علیرضا تبریزی به عنوان تامین کننده محتوای طرح، اقدام به طراحی و پیاده سازی فرایند آموزشی مناسب و تولید محصولات مورد نیاز ازجمله سایت، نرم افزار، کتاب و سایر موارد نموده است.
وی افزود جهت افزایش بهره وری طرح، جامعه درگیر شامل سه گروه والدین، مربیان و دانش آموزان در نظر گرفته شده که بر این اساس دوره های آموزشی ویژه تربیت مدرس برای والدین و مربیان و دوره های مهارت آموزی ویژه دانش آموزان تدوین و برگزار می گردد و در پایان هر دوره گواهی نامه مربوطه به فراگیران اعطا خواهد شد.
طرح  هنر و خلاقیت برای رده سنی 6 تا 12 سال به تفکیک مقطع تحصیلی تدوین شده و به صورت یک فرایند مستمر برای 7 سال متوالی دانش آموزان از مقطع پیش دبستان تا ششم دبستان برنامه مجزا و هدفمند دارد.
وی افزود، 4 مهارت پایه ای بر اساس استانداردهای بین المللی همچون نقاشی و رنگ آمیزی ، برش و حجم سازی ، تاکردن و اریگامی و زیبانویسی خط تحریری به فراگیران آموزش داده خواهد شد.
همچنین در راستای آشنایی فراگیران با شاخه ها مختلف هنری و افزایش زمینه های بروز خلاقیت ، منابع گسترده اطلاعاتی از هنرهای مختلف ایرانی و بین المللی درسطوح مختلف به فراگیران انتقال داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه ،این طرح پاسخگوی مناسبی برای والدین و مربیانی است که کما بیش دغدغه برنامه ریزی اوقات فراغت بچه ها را دارند افزود ، با توجه به فرایند تدوین شده و استمرار طرح در طول سال تحصیلی ، شاخص های ارزیابی رشد کودک و نوجوان نیز ارائه خواهد شد تا بر این اساس میزان افزایش مهارت و بروز خلاقیت فرزندان به نسبت قابل اندازه گیری باشد.
در ادامه از کلیه مراکز آموزشی، مدارس، سراهای محلات شهر تهران و مراکز فرهنگی علاقه مند به برگزاری دوره های هنر و خلاقیت دعوت شد که حداکثر تا 10 خرداد ماه درخواست خود را از طریق سایت www.honaremadreseh.ir ثبت و تفاهم نامه لازم را دریافت نمایند.
سلطانی گفت، با توجه به اینکه این مدل آموزشی، خروجی محور بوده و در راستای کارآفرینی فراگیران تدوین شده، کلیه دستاوردهای کودکان و نوجوانان در جشنواره هنر و خلاقیت ، همزمان با هفته کودک در مهرماه امسال در قالب بازارچه محصولات ارائه خواهد و از کلیه شرکت کنندگان تقدیر خواهد شد و به نفرات برتر جوایز ارزشمندی اعطا خواهد شد. همچنین کلیه آثار و محصولات تولید شده در اولین نمایشگاه مجازی ثبت و نمایش داده خواهد شد.
پس از پرسش و پاسخ حاضرین، جناب آقای تبریزی به کیفیت مواد آموزشی و کتب چاپ شده طرح و ثبت در کتابنامه رشد آموزش و پرورش اشاره نمود و ایجاد الگویی ساده و جذاب برای معلمین و والدین را به عنوان یکی از مهمترین ارکان این طرح برشمرد.
تبریزی، به عنوان مدرس هنر وخلاقیت مدارس تهران و نویسنده بیش از 20 عنوان کتاب در زمینه هنر و خلاقیت، کمبود چنین فضایی در آموزش کودکان و نوجوانان را یک نقص دانست و اجرای این طرح در سطح کشور را فرصتی برای شکوفایی استعدادهای نهفته فرزندان و افزایش آگاهی و سطح تعامل والدین و مربیان با فرزندان دانست و به عنوان یکی از ابزارهای موثر جهت افزایش فهم و یادگیری دانش آموزان و جذب آنان به کلاس و درس معرفی نمود.
وی راه حل مشکل مربیان و والدین را به دلیل نداشتن مهارت کافی در این حوزه و باور هنرمند نبودن را کسب آموزشهای اولیه طی 5 جلسه و صرفا به عنوان راهنمای بچه ها ، بیان داشت.
در پایان خانم فطیر با اشاره به اینکه جهت اجرای این طرح ، ضمن دعوت از کلیه مدارس و مراکز آموزشی ، اعلام کرد در فاز اول از مدارسی که قبلا در پروژه های دانش آموزی با تبیان همکاری داشتند استفاده شده و با توجه به محدود بودن زمان ثبت نام ، خواستار تسریع در روند اطلاع رسانی و ثبت نام دانش آموزان با مرکزیت این مدارس در سطح تهران شد.
وی همچنین با توجه به پیش رو بودن فصل تابستان و بحث اوقات فراغت دانش آموزان، این طرح را فرصت مناسبی برای فراگیری مهارت های مورد نیاز فرزندان برشمرد و ایجاد بستر مناسب جهت پیاده سازی طرح در سطح کشور را بسیار مفید ارزیابی نمود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق سایت www.honaremadreseh.ir و یا تلفن 81202203 با دبیرخانه طرح تماس حاصل نمایند.

- تصاویر اولین جلسه هماهنگی مراکز آموزشی هنر و خلاقیت شهر تهران

تنظیم: هومن بهلولی