تبیان، دستیار زندگی
«برکینگ بد» تازه ترین سریال خارجی است که بعد از محبوبیت جهانی بزودی وارد شبکه نمایش خانگی می شود. آیا تجربه شکست سریال هایی مثل 24 ، گمشدگان و ... تکرار خواهد شد یا این بار همه چیز با نگاه کارشناسی جلو می رود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب پخش سریال خارجی


«برکینگ بد»(Breaking Bad) تازه ترین سریال خارجی است که بعد از محبوبیت جهانی بزودی وارد شبکه نمایش خانگی می شود. آیا تجربه شکست سریال هایی مثل 24 ، گمشدگان و ... تکرار خواهد شد یا این بار همه چیز با نگاه کارشناسی جلو می رود؟ و سوال مهمتر این که آیا «برکینگ بد» مناسب خانواده ایرانی است؟

آداب پخش سریال خارجی

چندی پیش موسسه تصویرگستر پاسارگاد اعلام کرد قصد دارد سریال «برکینگ بد» را از طریق شبکه نمایش خانگی به دست علاقمندان برساند. این در حالی است که خیلی ها همزمان با پخش سریال از شبکه ای ام سی نسخه قاچاق آن را با زیرنویس فارسی تماشا کرده اند.  از آن سو تجربه ناموفق پخش سریال های خارجی تحلیل گران را نسبت به این قضیه بدبین کرده است. نکته قابل توجه این که موسسه پخش کننده از فرجام بد دیگر سریال ها مطلع است و برای همین تصمیم دارد کل سریال را در قالب یک مجموعه روانه بازار کند. علی اسدزاده رئیس هیات مدیره تصویر گستر پاسارگاد می گوید: « توزیع سریال های خارجی در ایران مشكلاتی داشته. عمده مشكل هم به خاطر پخش قسمت به قسمت بوده؛ ما می خواهیم برای رفع این مشكل «بركینگ بد» را در قالب یک بسته بندی توزیع كنیم.»
نکته دیگر این که تا وقتی پخش یک سریال به طور کامل تمام نشده نباید سراغ دوبله آن رفت. شاید قسمت های نخست با فرهنگ کشور ما همخوانی داشته باشد اما ممکن است در آینده مسیر داستان عوض شود و دیگر نتوان ادامه آن را برای بازار داخلی تهیه کرد. این اتفاق برای سریال 24 رخ داد و موسسه پخش کننده نتوانست با ممیزی به داد نسخه قانونی سریال برسد، برای همین نصفه و نیمه رها شد.

سریالی که باید قید گروه سنی بخورد

مشکل «برکینگ بد» از این منظر کمتر از 24  است. روابط غیر اخلاقی آن را می توان حذف کرد به گونه ای که  به اصل داستان لطمه نخورد. با این حال احتمالا برخی از خانواده های ایرانی دوست ندارند سرگذشت قهرمان داستان را پی گیری کنند. داستان سریال درباره والتر وایت (بریان کرانستون) معلمی شیمی در آمریكا است که متوجه می‌شود دارای سرطان ریه است. او پیش از فرارسیدن مرگش، برای تامین مالی خانواده‌اش به همراه دانش‌آموز پیشین خود، جسی پینکمن (آرون پاول) شروع به تولید و پخش شیشه می‌کند. در این راه ثروت هنفگتی نصیبش می شود و تجربه ای عجیب از سر می گذراند... . «برکینگ بد» خط روایی جذابی دارد که اتفاقا مورد توجه منتقدان و مخاطبان زیادی در سراسر جهان واقع شده ولی چون بستر داستان ساخت و مصرف شیشه است ، حتما باید قید گروه سنی برایش درنظر گرفته شود.ضمن این که سریال دارای صحنه های خشن بسیاری است و پیش از پخش باید درباره آن به طور کامل اطلاع رسانی شود.بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و موسسه توزیع کننده «برکینگ بد» لازم  است اطلاعات کافی را روی بسته بندی «برکینگ بد» توضیح دهند تا خانواده ها بدانند با چه محصولی مواجه هستند.

اگر نظر ما را می خواهید ، «برکینگ بد» مناسب گروه سنی 16 سال به بالا است. این سریال بخوبی نشان می دهد که اگر آدم وارد مسیر بد شود چه سرنوشت تلخی انتظارش را می کشد اما ممکن است «همه» پیام اصلی را دریافت نکنند و فقط مبهوت ثروت هفنگقتی شوند که قهرمان داستان از راه تولید مواد مخدر کسب می کند.

مرور سرنوشت سریال های خارجی در بازار ایران
در ادامه این گزارش سرنوشت سریال های خارجی که همزمان با محبوبیت جهانی سر از بازار ایران درآوردند را مرور می کنیم. نتیجه آن که موسسات پخش نباید به صرف فراگیر شدن موج یک سریال بسرعت سراغ آن بروند. شرط اول رعایت آداب پخش سریال خارجی است آن هم در شرایطی که بازار شبکه نمایش خانگی به دلایل متعدد مشتری لازم ندارد و فعالیت در آن ریسک است.

«برکینگ بد» خط روایی جذابی دارد که اتفاقا مورد توجه منتقدان و مخاطبان زیادی در سراسر جهان واقع شده ولی چون بستر داستانش ساخت و مصرف شیشه است ، حتما باید قید گروه سنی برایش درنظر گرفته شود.ضمن این که سریال دارای صحنه های خشن بسیاری است .


سریال  خارجی

گمشدگان
با فراگیر شدن تب «لاست»،‌سال 88 این سریال دوبله شد و با عنوان «گمشدگان» به بازار آمد. پخش «لاست» علیرغم تغییر موسسه توزیع كننده، به طور منظم ادامه داشت اما در ادامه تیراژ آن به طرز محسوسی پایین آمد و حتی در برخی مناطق اصلا خبری از آن نبود. به خاطر این كه دوبله«لاست» جزو تجربیات اولیه بود استقبال نسبتا خوبی از آن شد اما به خاطر كیفیت نامنساب توزیع در ادامه به كما رفت و تبش خوابید. خیلی ها هم به خاطر تغییرات فراوان سریال ترجیح دادند سراغ نسخه ارجینال بروند. «لاست» به خاطر پوشش بازیگران و نیز جهان بینی آن کار را برای موسسه پخش کننده سخت می کرد. سه فصل سریال به طور كامل منتشر شد اما مدتی بعد به محاق رفت. 

سریال  خارجی

فرار از زندان
منظم ترین سریالی كه تا الان وارد شبكه نمایش خانگی شده «فرار از زندان» است.استارت توزیع این سریال همزمان با «لاست» كلید خورد اما شانس خوب موسسه قرن 21 این بود كه «فرار از زندان» به لحظه ها پوشش و نیز صحنه های منشوری مشكلات «لاست» را نداشت. این سریال به طور كامل عرضه شد و در نهایت در قالب یك پك به دست مخاطبان رسید. توزیع خوب باعث شد مشتریانی ثابت پیدا كند.

سریال  خارجی

24
سال 89 موسسه تصویر دنیای هنر، حقوق پخش ویدئویی این سریال را خرید و آن را روانه بازار كرد. نیاز بازار و عدم دسترسی خیلی ها به نسخه ارجینال  باعث شد 24 شروعی خوب و آبرومند داشته باشد اما خیلی زود نسخه با كیفیت آن روی یكی از شبكه های ماهواره ای رفت و موسسه پخش كننده را با افت شدید مخاطب روبرو كرد.  از آن سو بخشی قسمت های سریال به لحاظ تماتیك ارتباط پیوسته ای دارند و همین كار پخش كننده را سخت می كرد. آن ها نتوانستند ممیزی های لازم را ایجاد كنند برای همین كلا قیدش را زدند . 

سریال  خارجی

ترمیناتور
تب ترمیناتور به اندازه سریال هایی  مثل لاست و فرار از زندان در كشورما فراگیر نشد. این مجموعه علمی-تخیلی در سال های09-2008 روی آنتن شبکه فاکس رفت و  سال 93 بی سر و صدا به بازار آمد. فصل اول آن توزیعی منظم داشت اما به یك باره به كما رفت و فعلا از ادامه سریال خبری نیست.
لیست سیاه
سریال «لیست سیاه» از تازه ترین تولیدات شبکه امریکایی ان بی سی است . پخش آن سال 2013 شروع شد و خیلی زود طرفداران زیادی به دست آورد. شرکت هنر اول چندی پیش قسمت این سریال را بدون تبلیغ خاصی روانه بازار كرد تا مخاطبان داخلی خیلی زود به نسخه قانونی این سریال دسترسی داشته باشند.  تا الان كه لیست سیاه توزیعی خوب داشته و بدقولی نكرده. با این حال باید منتظر ادامه ماجرا باشیم. هنوز برای قضاوت زود است.
پاندای کونگ‌فوکار / اژدها سواران
پاندای کونگ‌فوکار و اژدها سواران دو كارتون سریالی محبوب هستند كه اولی سال 91 و دومی دو سال پیش سر از شبكه نمایش خانگی درآوردند.پاندای کونگ‌فوکار برغم توزیع نامنظم ، بالاخره به دست علاقمندان رسیده اما اژدها سواران در میانه راه دچار بدقولی شد و از سرنوشت ادامه آن خبری نیست. در شرایطی كه خیلی از بچه ها خوراك شان را از تلویزیون جور می كنند ؛‌عدم نظم درانتشار كارتون بالاخره دامن موسسات توزیع كننده را می گیرد. همین الان و به خاطر گران شدن قیمت دی وی دی خیلی از خانواده قید انیمشین های شبكه خانگی را زده اند و سراغ جایگزین آن یعنی شبكه پویا و  دیگر شبكه های موجود رفته اند.


منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان