تبیان، دستیار زندگی
کارت سوخت ها دیگر برای سهمیه بنزین 700 تومانی شارژ نخواهند و ماجرای ٨ ساله بنزین سهمیه ای به پایان رسید و این آغاز سناریوی بنزین تک نرخی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنزین آزاد شد


کارت سوخت‌ها دیگر برای سهمیه بنزین 700 تومانی شارژ نخواهند و ماجرای ٨ ساله بنزین سهمیه ای به پایان رسید و این آغاز  سناریوی بنزین تک نرخی است.

شب گذشته(یکشنبه شب) از سوی مسوولان دولتی اعلام شد که سهمیه‌بندی بنزین برای خودروهای شخصی حذف شد و از این به بعد بنزین به صورت تک نرخی عرضه می‌شود. عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بعد از چند روز بی‌خبری از سهمیه خرداد ماه اعلام کرد که کارت سوخت‌ها دیگر برای سهمیه بنزین 700 تومانی شارژ نخواهند شد.  در زیر اخبار، تحلیل‌ها و اظهارات کوتاه در مورد تصمیمات جدید دولت را برای آگاهی مخاطبان تبیان منتشر می‌کنیم:

بنزین 400 تومانی فعلا نمی سوزد

1. طبق تصمیمات جدید نرخ بنزین 1000 تومان و به صورت تک نرخی عرضه می‌شود و دیگر خبری از بنزین 700 تومانی و شارژ کارت‌های سوخت برای بنزین سهمیه‌ای نخواهد بود.
2. کسانی که در کارت سوخت آنها بنزین 700 تومانی وجود دارد تا شهریور فرصت خواهند داشت تا از بنزین سهمیه‌ای استفاده کنند وگرنه سهمیه آنها از بین خواهد رفت.
3. بنزین سوپر آزاد که قبلا 1100 تومان بود طبق تصمیمات جدید 100 تومان گران شد و به 1200 تومان رسید.
4. گازوئیل از لیتری 250 تومان به لیتری 300 تومان رسید.
5. تصمیمات جدید دولت از فردا 5 خرداد ماه اعمال خواهد شد.
6. دولت 3 روز بعد از آنکه سهمیه خردادماه را واریز نکرده بود اقدام به اطلاع‌رسانی کرد. این اقدام موجب سرگردانی مردم و جایگاه‌داران شده بود.
7. با توجه به اختلاف 300 تومانی نرخ بنزین 700 تومانی و 1000 تومانی و 60 لیتر سهمیه، به هر خودرو 18 تومان یارانه بابت سهمیه بنزین تعلق می‌گرفت و دولت با حذف آن حدود 4 هزار میلیارد تومان درآمد سالیانه کسب خواهد کرد. مسوولان معتقدند که کاهش درآمدهای نفتی موجب کسری بودجه کشور می‌شود و با اقداماتی مانند حذف سهمیه بنزین و حذف یارانه نقدی پردرآمدها قصد جبران این کسری بودجه را دارند.
8. در حال حاضر نزدیک به ٢,٥ میلیارد لیتر سهمیه بنزین٧٠٠ تومانی درکارتهای سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها باقی مانده است.  براساس این آمارکه در ١٢ اردیبهشت ماه امسال از سامانه هوشمند سوخت استخراج شده است، بیش از دو میلیارد و ٧٧ میلیون لیتر از سهمیه باقیمانده در کارتهای سوخت به خودروهای سواری اختصاص دارد. مجموع سهمیه بنزین ٧٠٠ تومانی باقیمانده موجود در کارت سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت ها را دو میلیارد و ٤٦٨ میلیون و ٥١٩ هزار و ٢٦٢ لیتر است.
9. میانگین مصرف بنزین کشور در هفته منتهی به یکم خرداد ماه امسال، به بیش از ٦٨,٨ میلیون لیتر رسید.  میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در بازه زمانی ٢٦ اردیبهشت ماه تا اول خرداد ماه امسال با دو میلیون و ٨٥٧ هزار لیتر کاهش نسبت به هفته پیش، به ٦٨ میلیون و ٨٨٥ هزار لیتر رسید.

مجموع سهمیه بنزین ٧٠٠ تومانی باقیمانده موجود در کارت سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت ها را دو میلیارد و ٤٦٨ میلیون و ٥١٩ هزار و ٢٦٢ لیتر است


10. ناصر رئیسی‌فر، رئیس کانون جایگاه‌داران  در این تک نرخی شدن بنزین گفت: جایگاه‌داران با هرگونه حرکت به سمت تک نرخی کردن موافق هستند، به شرطی که این حرکت به صورت جدی صورت بگیرد و اینطور نباشد که سهمیه خودروهای عمومی باقی بماند و سهمیه دیگر خودروها را بردارند. باید سهمیه‌بندی یکجا برداشته شود تا فساد و قاچاقی که تاکنون به کشور تحمیل می‌کرد را از میان بردارد.
11.  دولت با عدم اطلاع‌رسانی به موقع موجب سرگردانی مردم و جایگاه‌داران شد. تصمیم به حذف سهمیه‌بندی بنزین از مدت‌ها قبل گرفته شده بود و مسوولان تصمیم گرفتند چند روز بعد از موعد واریز سهمیه اعلام کنند. این کج‌سلیقگی که هیچ فایده‌ای برای دولت نداشت مردمی که منتظر واریز سهمیه بنزین ماهیانه خود بودند و برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند را کلافه کرد. دولت می‌توانست از همان ساعات ابتدایی روز اول خرداد این موضوع را رسانه‌ای کند تا مردم و جایگاه‌داران سرگردان نشوند.
12. رفتار اخیر دولت شباهت زیادی به موضوع حذف یارانه نقدی پردرآمدها دارد. همه می‌دانیم که مشکلات اقتصادی فراوانی در کشور وجود دارد که منشا آن هم دولت فعلی نیست و برای حل این مشکلات دولت نیاز به همکاری مردم و همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها دارد. قطعا حذف یارانه نقدی پردرآمدها نیز خواسته اکثر جامعه است اما دولت در اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اصلا خوب عمل نمی‌کند. مسوولان از قطع یارانه نقدی اخبار متفاوت می‌دهند و تکذیب‌ها و تاییدها همه را کلافه می‌کند. مثلا دولت هیچ‌گاه اعلام نمی‌کند با چه معیاری افراد از یارانه نقدی محروم می‌شوند و به عبارت بهتر به چه کسانی پردرآمد گفته می‌شود؟ دولت در موضوع یارانه نقدی کمترین اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهد و موضوع سهمیه‌بندی بنزین نیز این را ثابت کرد که مسوولان از ضعف تیم اطلاع‌رسانی رنج می‌برند. این خلاء می‌تواند با هوشیاری سخنگوی دولت پر شود اما خود سخنگوی دولت نیز از عدم شفاف‌سازی استقبال می‌کند. مسوولان باید بدانند که مردم قطعا با آنها همکاری خواهند کرد و با شفاف‌سازی و دانستن تصمیمات دولتی به اجرای طرح‌های دولتی کمک خواهند کرد اما فضای غبارآلود و پرابهام به جای رفع مشکلات بر مشکلات می‌افزاید

محسن جندقی
بخش اقتصادی تبیان

مطالب مرتبط:

نگاهی به قیمت بنزین در کشورها

آمریكا و تحریم فروش بنزین به ایران!

خودکفایی بنزین رویا یا واقعیت؟