تبیان، دستیار زندگی
رنگ، سلیقه و شخصیت انسانهاست، شما از روی رنگ لباس و رنگ مورد علاقه آدم ها می توانید پی به شخصیت شان ببرید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنده باد سفید و سبز


رنگ، سلیقه و شخصیت انسانهاست، شما از روی رنگ لباس و رنگ مورد علاقه آدم ها می توانید پی به شخصیت شان ببرید، همه می دانند انسان هایی که رنگ قرمز را دوست دارند، پرهیجان و سرشار از انرژی هستند و کسانی که رنگ های آبی و سبز را دوست دارند، انسانهای آرامی هستند.

رنگ

سفید پوشان صلح طلب و می گویند رنگ سیاه ، یعنی جدایی و مرز.
انتخاب رنگ لباس تا حدود زیادی تابع شرایط و محل زندگی است، مثلا زنان عرب در کشور عربستان، ناگزیر از رنگ سیاه هستند و مردان خطه جنوب، به دلیل شرایط آب و هوایی سفید پوش هستند. اما خیلی ها دوست دارند بدانند آیا قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام ، توصیه به پوشیدن و یا نهی از رنگ خاصی داشته اند؟ و ائمه معصومین که سلام و درود خدا بر آنها باد، چه رنگ هایی دوست داشتند و بیشتر لباس های چه رنگی بر تن می کردند؟


رنگ در قرآن
در قرآن مجید بیشتر از کلمه رنگ به منظور پی بردن انسان ها به قدرت خدا استفاده شده و از جمله قدرت های خدا خلق گیاهان، موجودات، انسان ها و خاک های گوناگون با رنگ های مختلف است و در این نشانه ای است برای خردمندان.
«الم تر ان الله انزل من السماء ماءً فاخرجنا به ثمرات مختلفاً الوانها ... و من الناس و الدواب و الانعام مختلف الوانه» سوره فاطر آیه 27 و 28. آیا ندیدی خداوند از آسمان آبی فرستاد که از آن میوه های رنگارنگ برآوردیم ...؟ و از انسان و جنبندگان و چهارپایان انواعی با رنگ های مختلف آفریدیم.


همچنین در قرآن ، ضمن چند آیه به بسیاری از رنگ های موجود در طبیعت اشاره شده است:
رنگ زرد، مانند رنگ گاو قوم بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی. رنگ سبز، در خواب فرعون(خوشه های گندم) و لباس بهشتیان. رنگ سفید، معجزه موسی(ید بیضاء) و رنگ رخسار بهشتیان. رنگ قرمز، رنگ برخی خاک ها و آسمان در روز قیامت. رنگ سیاه، رنگ برخی خاک ها و رنگ رخسار اهل جهنم و گناهکاران.

در اسلام از رنگ سبز تعریف و تمجید شده است. برخی از فقیهان در ترتیب درجه رنگ لباس از نظر خوبی گفته اند: بهترین رنگ ها در لباس، سفید و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملایم و کبود و عدسی است. امّا سرخ تیره مکروه است ـ به ویژه ـ در نماز و پوشیدن لباس سیاه کراهت شدید دارد

رنگ مورد علاقه ائمه معصومین
رسول خدا، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و سلم، لباس سبز رنگ را دوست داشتند، ولی بیشتر لباس هایشان سفید بود و می فرمودند: "بپوشید جامعه سفید که آن نیکوتر و پاکیزه ترین رنگ ها است و مرده های خود را در آن کفن کنید." و همینطور «به زندگان و مردگان خود سفید بپوشانید». وسائل الشیعة، ج 3، ص 356  و قبای سبز رنگی داشتند که چون می پوشیدند، سفیدی چهره شان در آن نمایش جالبی از زیبائی داشت. روپوشی داشتند که با زعفران رنگ شده بود و گاهی با همان لباس با مردم نماز جماعت می خواند.
از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: «کفش سیاه و نعلین زرد رنگ سنت است». هم چنین امام باقر علیه السلام فرمود: «ما در منزل، لباس زرد رنگ می پوشیم». وسائل الشیعة، ج 3، ص 358.
در اسلام از رنگ سبز تعریف و تمجید شده است. برخی از فقیهان در ترتیب درجه رنگ لباس از نظر خوبی گفته اند: بهترین رنگ ها در لباس، سفید و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملایم و کبود و عدسی است. امّا سرخ تیره مکروه است ـ به ویژه ـ در نماز و پوشیدن لباس سیاه کراهت شدید دارد. حلیة المتقین، ص 7.


رنگ مشکی؟؟؟
در روایات اسلامی در غالب موارد استفاده از پوشش های سیاه نهی شده است. در روایتی آمده است که از جمله تعالیم حضرت علی علیه السلام به یارانش این بود: لباس سیاه مپوشید چرا که پوشش فرعون بود. مستند الشیعه، ج 1، ص 295.

در خبر دیگری آمده که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم استفاده از رنگ سیاه را در پوشش ها ناخوش داشت. الکافی، ج 6، ص 449.
استفاده از پوشش سیاه به هنگام نماز خواندن مکروه است و اعمال حج با پوشش سیاه صحیح نیست، رنگ سیاه شعار و رنگ لباس بنی عباس بود و شیعیان به شدت از پوشیدن آن دوری می کردند.در روایتی آمده که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) از پوشیدن چیزی که به رنگ سیاه باشد، کراهت داشت مگر در سه چیز: عمامه، کفش و عبا. البته امروزه دیگر عرف جامعه تغییر کرده است و همانطور که می دانید، لباس عرف جامعه، بهترین لباس هر عصری است.

فرآوری: زینب عشقی

بخش زیبایی تبیان


با نگاهی به حوزه

مطالب مرتبط:
شما چقدر زیبایید 
من با کلاسم و اروپا رفته 
 هنرمندانی با روح پاک انسانی 
زیبای فراموش شده 
لباس های ما در دیار باقی چگونه است 
وقتی ادم برفی ها قهر می کنند 
جراحی زیبایی روی ذهن 
رمز داشتن یک زندگی زیبا 
برای دختر شما خواستگار اومده 
چرا بعضی ها همه چی دارند 
 دستان زیبای تو یک دنیا حرف دارد 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.