تبیان، دستیار زندگی
جوانان امروزی برخی از افراد وقتی با آداب رفتاری و پوشش خاص جوان امروزی برخورد می کنند و آن را متفاوت از آنچه در گذشته بوده است می بینند به این جوانان با دید منفی می نگرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دهه هفتادی ها غیرتی می شوند

"جوانان امروزی" برخی از افراد وقتی با آداب رفتاری و پوشش خاص جوان امروزی برخورد می کنند و آن را متفاوت از آنچه در گذشته بوده است می بینند به این جوانان با دید منفی می نگرند.

امیر رضوانی - بخش اجتماعی تبیان
جوانان

جوانان امروزی متناسب با زمان خود رفتارهایی متفاوت از جوانان دهه 50 و 60 دارند .رفتارهایی که برخی از آنها بدون اشکال و به دلیل تغییر زمان است و برخی مانند سبک های پوششی  و آرایشی و برخی از آداب رفتاری در معرض تهاجمات فرهنگی  شکل گرفته است با این حال برخی این شرایط را معیار قضاوت کلی نسبت به این قشر قرار می دهند.
چنین نگاهی در رسانه ها نیز وجود دارد. تعدد تیترها و گزارش ها از آسیب هایی که این قشر بدان دچار هستند بیش از نگاه و تحلیل های مثبت در تحلیل محتوای روزنامه ها، مجلات و سایت ها یافت می شود وجود نگاه مثبت به جای  موج نقدها می تواند در رفع نواقص و آسیب های این قشر هم موثر باشد.
خبر "کشف پیکر 175 شهید غواص کربلای 4 با دستان بسته" باعث شد تا رسانه ها و  اینگونه افراد  تلنگری بخورند. با انتشار این خبر، واکنش های خارق العاده حماسی و تحسین برانگیز نسل جوان به ویژه دهه هفتادی ها در شبکه های اجتماعی جلوه خاصی از ایمان، غیرت و ملیت نسل جوان را به رخ نقد کنندگانشان کشید. واکنشی که امان الله قرایی جامعه شناس و استاد دانشگاه آن را نه نشات گرفته از احساسات بلکه از عقاید  و باورهای آنها می داند.

نسل جوان ثابت کرده اند همواره پای ارزش ها و ملیت خود ایستاده اند و تیکه گاه محکم نظام اسلامی و پشتوانه آینده آن می باشند

نسل جوان ثابت کرده اند همواره پای ارزش ها و ملیت خود ایستاده اند و تیکه گاه محکم نظام اسلامی و پشتوانه آینده آن می باشند

البته این تنها یک نمونه از این غیرت و معنویت نسل جوان است که شاید این روزها به دلیل زیست مجازی آنها،  در فضای حقیقی آنطور که می بایست دیده نمی شود اما اگر کمی عمیق تر و دقیق تر نگاه کنیم جای پای این غیرت و معنویت در فضای حقیقی نیز به سهولت قابل مشاهده است.  در مناسبت های ملی و دینی در ایامی چون محرم، فاطمیه و ماه رمضان یا همین مراسم اعتکاف که چندی پیشتر از آن نمی گذرد حضور جوانان و شور و شعورشان غیر قابل توصیف است. در عرصه های سیاسی و اجتماعی در انتخابات و راهپیمایی ها مانند راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن حتی در تجمع های اعتراضی و حمایتی مانند حمایت از مردم یمن این جوانان هستند که بیش از حضور  صرف، جریان ساز می شوند. در عرصه های ورزشی چه کسی جز  همین افراد هستند که بارها با غیرت خود پرچم میهن اسلامی مان را بر افراشته اند و در آخر در عرصه جهاد علمی چه کسی جز همین قشر هستند که طلایه دار این عرصه اند مگر نه این است که میانگین سن دانشمندان هسته ای ما 27سال است.
نسل جوان ثابت کرده اند همواره پای ارزش ها و ملیت خود ایستاده اند وتکیه گاه محکم نظام اسلامی و پشتوانه آینده آن می باشند. حتی با نگاهی ظریف تر می توان ریشه این غیرت و ملیت را در جوانانی که پوشش ها و رفتارهای قابل نقد دارند نیز مشاهده نمود. مقام معظم رهبری در اینباره می فرمایند: " به نظر من جوانان ما امروز هم خدایی مومن و باصفایند. شما ببینید دانشگاه های ما چه گونه است. ببینید کارگاه های ما چگونه است. شما ببینید در روز راهپیمایی بیست و دوم بهمن یا روز قدس، اکثر این جمعیتی که مثل سیل به خیابان ها می آیند، چه کسانی هستند. همین جوانانند. همان روح الهی، همان انگیزه و صاعقه ی الهی ، هنوز هم در کشور وجود دارد و بازهم کارسازاست. همین روحیه، باز هم کشور را به ساحل نجات خواهد رسانید"(1)
برخی بدون توجه به اقتضائات دوران جوانی و نوع زیست متفاوت امروزی این نسل ،کل پتانسیل و قابلیت های آنان را زیر سوال می برند، در حالی که باید نوع نگرش ها را به این نسل عوض کنیم .مقام معظم رهبری درباره جوان مومن و انقلابی قریب به این مضمون اشاره می دارند که جوانی که در طول سال مرتکب خطا می شود اما با درک از خطای خود در شب های ماه رمضان قرآن سر می گیرد جوانی مومن و انقلابی است. آیا اگر به جوانان اینگونه بنگریم و به آنها فرصت دهیم و تهدیدها و موانع پیش رو را از سر راهشان برداریم، نوع قضاوت هایمان تغییر نخواهد کرد و راه  پیشرفت در عرصه های گوناگون را بیش از پیش ، پیش روی آنها باز نخواهیم کرد.
گاهی باید خطاب جمله ی " او یك نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است"(2) که مقام معظم رهبری پیرامون زنان بدحجاب بیان داشتند را ،جوانان قرار دهیم تا تحلیل و نوع تعاملمان با این نسل، رنگ و بوی دیگری پیدا کند.
رهبری همواره نسبت به تهدیدهاى خطرناک فکرى که  جوانان در معرض فعالیت های رسانه ها و سایر نهادهای غربی با آن روبرو هستند، هشدار داده اند و مسئولان را  نسبت به وظایف خود در جهت ایمن ساختن این نسل در برابر این خطرها متذکر شده اند.
برخی بدون توجه به اقتضائات دوران جوانی و نوع زیست متفاوت امروزی این نسل ،کل پتانسیل و قابلیت های آنان را زیر سوال می برند، در حالی که باید نوع نگرش ها را به این نسل عوض کنیم
فتح الفتوح امام خمینی (ره) ساختن جوانانی بود که در زمان فساد پهلوی رشد یافته بودند. جوانانی که در دگردیسی خود، انقلابی جهانی را رقم زدند و کارنامه رشادت های آنان در 8 سال دفاع مقدس عقل را حیران می کند اما آیا جوانان امروز ادامه این فتح الفتوح نیستند؟ نسلی که امروز در عرصه های علمی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی پیش تازند.

برخی بدون توجه به اقتضائات دوران جوانی و نوع زیست متفاوت امروزی این نسل ،کل پتانسیل و قابلیت های آنان را زیر سوال می برند، در حالی که باید نوع نگرش ها را به این نسل عوض کنیم

آیا این جوانان در عرصه جهاد نظامی پا پس خواهند کشید، عده ای نسبت بدین موضوع تردید دارند اما چه کسی در زمان پهلوی فکر می کرد آن نسل در عرصه های انقلاب و دفاع مقدس آنگونه ظاهر شوند درباره نسل امروز هم با تغییر نگرش و واقع بینی و همچنین پرورش، باور و اعتماد به آنها و نادیده نگرفتن معنویت و غیرت ملی شان می توان حماسه های دیگر را از این قشر انتظار داشت. موردی که بارها رهبر معظم انقلاب بدان اشاره داشتند:" بنده عقیده‌ام این است که جوان امروز از جوان دهه‌ى ۶۰ توانایى و همّت و عزم و ایمانش کمتر نیست؛ این اعتقاد من است براساس آشنایى و آگاهى و گزارش و مطالعه‌ى میدان؛ این را عقیده داریم"(3)
باید بدانیم اگر مقام معظم رهبری در عرصه های اقتصادی،فرهنگی و سیاسی از آینده های روشن صحبت می کنند یا اگر در عرصه نظامی اشاره می کنند که "دوران بزن درو تمام شده است"(4) یا اینکه می فرمایند" اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود"(5) در قسمت عظیم خود این سخنان به پشتوانه همین نیروی جوان غیور در جامعه ایرانی است.

پی نوشت ها:
1- بیانات در دیدار با دانشگاهیان،   7/2/77
2- بیانات در جمع روحانیون خراسان شمالی، مهر 91
3- بیانات در دیدار اعضاى ستاد کنگره‌ى بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان،  1394/02/14
4- بیانات در در دیدار وزیر و مسئولان آموزش و پرورش و جمع زیادی از معلمان سراسر کشور، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
5- بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین علیه‌السلام، ۱۳۹۴/۰۲/۳۰