تبیان، دستیار زندگی
بازرسی از سایت های نظامی در کنار سایت های هسته ایران، مدتی است نقل محافل خبری و دیپلماتی قرار دارد و باعث شده است رویکرد متفاوت و قوی تری از سوی ایران در مذاکرات دنبال شود؛ رویکردی مبتنی بر خردورزی و عدم اعتماد به دشمن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازدید از سایت های نظامی ایران؛ آری یا نه؟


بازرسی از سایت های نظامی در کنار سایت های هسته ای ایران، مدتی است نقل محافل خبری و دیپلماتی قرار دارد و باعث شده است رویکرد متفاوت و قوی تری از سوی ایران در مذاکرات دنبال شود؛ رویکردی مبتنی بر  عدم اعتماد به دشمن.


مذاکرات

مذاکرات ایران و 1+5 در موضوع پرونده هسته ای ایران به مراحل حساس خود رسیده است و شرایط برای همه نفس گیر شده است. تلاش برای تدوین توافق نامه جامع سبب شده است که برخی دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای ایران برای عدم تحقق توافق نامه جامع به هر اقدامی دست بزنند تا با این اقدام مقابله نمایند. در مقابل غرب با لازم و ضروری توصیف کردن این توافق نامه، سعی در تدوین آن در فرصت باقی مانده دارد اما بحث اینجاست که این رویکرد بر چه اساسی استوار است؛ آیا عقلانیت و صداقت در آن جاری است یا عدم صداقت و حیله گری و نیرنگ بازی. بدون شک گزینه دوم محتمل ترین جوابی است که می توان به این مساله داد اما می توان با ایستادگی در برابر زیاده خواهی های آنان مقاومت کرد و آنچه خیر و صلاح ملت است، حاصل کرد. در این میان توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

1- غرب علی رغم تعهدات خود و نیز در اقدامی کاملا مغایر با NPT قصد بازدید از مراکز نظامی ایران را دارد. آنچه که امروز مورد مذاکره ایران و طرف مقابل است تنها بر موضوع هسته ای استوار است و بس و عملا سایر حوزه های نظامی و غیر نظامی را در بر نمی گیرد. اقدام غرب در مورد درخواست از ایران برای بازدید از مراکز نظامی، بی شک ناشی از روح حیله گری حاکم بر بنیان های فکری غرب است و از سویی در تلاش است دل اعراب متحجر منطقه و اسراییل را به دست آورد.
2- طرح ادعاهای واهی طراحی موشک های بالستیک در قطعنامه های شورای امنیت نیز دیده شده است اما تاکنون این ادعا به اثبات نرسیده است. لذا این ادعا نمی تواند محور بحث و بررسی در توافق نامه جامع باشد. اینکه غرب بر اساس هر ادعایی خواستار بازدید از مراکز نظامی ایران باشد امری قابل قبول نیست و نمی تواند جو اعتماد را حاکم کند.  
3- بازدید از مراکز نظامی هر کشوری به معنای نقض حاکمیت سرزمینی آن کشور است و سلطه غیر مستقیم را بر کشور تحمیل می کند. اتخاذ رویکردهایی غیر منطبق بر قوانین بین المللی می تواند  تبعات سنگینی بر آینده مناسبات داشته باشد ضمن اینکه عملا جریانی در جهان برای چنین رویکردهایی تشکیل می شود تا به هر بهانه ای سایت های نظامی و غیر نظامی کشورها مورد بازرسی قرار گیرد.

اینکه غرب بر اساس هر ادعایی خواستار باردید از مراکز نظامی ایران باشد امری قابل قبول نیست و نمی تواند جو اعتماد را حاکم کند


4- درخواست غرب در مورد مصاحبه با دانشمندان هسته ای نیز امری غیر معقول و مبتنی بر روح خباثت است. اینکه غرب ادعا کند، دانشمندان هسته ای چیزی بیشتر از دیپلمات ها می دانند و صحبت های آنان می تواند به روند مذاکرات کمک کند، امری مبتنی بر عدم صداقت در مذاکرات است و نشان می دهد که غرب از ابتدا هیچ نگاه مثبتی بر مذاکرات هسته ای ایران با ایران نداشته است و کل آن را دروغ پنداشته است.
5- اصولا حضور دانشمندان هسته ای در جریان مذاکرات و مصاحبه با آنان محلی از اعراب ندارد و نمی تواند زمینه ساز روشنگری در مذاکرات شود. تمکین در برابر این خواسته غرب، بی شک در آینده نیز خواسته های دیگری را به دنبال خواهد داشت و بحث مصاحبه با نظامیان را به دنبال خواهد آورد.
6- هرگونه تمکین در برابر خواسته های غرب، موجب گستاخی آنان خواهد شد و خواسته های جدید را در بر خواهد داشت. از این رو در همان ابتدا باید در برابر این خواسته ها ایستاد و با تقویت انسجام ملی، زمینه هرگونه دخالت و سلطه به کشور را از بین برد. بدون شک امروز قبول مصاحبه با دانشمندان هسته ای و بازدید از سایت های نظامی، خواسته هایی نظیر اصلاحات در بحث حقوق بشر، برقراری دموکراسی غربی، اصلاحات مد نظر غرب و موارد دیگر را به دنبال دارد و اوضاع را به نفع غرب، تغییر می دهد.
7- تمام موارد پیش گفته، فارغ از اینکه محقق شود یا نشود، می تواند روند مذاکرات را با چالش های جدی مواجه نماید از این رو باید در همان ابتدای کار با ایستادگی در برابر زیاده خواهی ها، اجازه تحمیل برخی شرایط و موارد خارج از عرف بین الملل و منافع ملی و حقوق ملت، به غرب داده نشود.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان

مطالب مرتبط:

چرا انرژی هسته‌ای می‌خواهیم؟

تناقض گویی آمریکا؛ حیله گری یا عرب دوستی

 پاسخ رهبری به ۱۱ پرسش هسته‌ای

مرتبط های تصویری:

 تاریخچه فناوری هسته ای ایران