تبیان، دستیار زندگی
بچه خلاف های این روزهای دبیرستان های تهران با گذشته فرق دارند؛ آن وقت ها که دختر و پسرهای دبیرستانی بزرگترین خلافشان دیر آمدن به مدرسه بود و نهایت فرار از روی دیوارها برای دور دور کردن خیابان های اطراف. بچه خلاف های دبیرستانی اما اگرچه تعدادشان زیاد هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوداگران مرگ در کمین دانش آموزان

بچه‌خلاف‌های این روزهای دبیرستان‌های تهران با گذشته فرق دارند؛ آن وقت‌ها که دختر و پسرهای دبیرستانی بزرگترین خلافشان دیر آمدن به مدرسه بود و ‌‌نهایت فرار از روی دیوارها برای دور دور کردن خیابان‌های اطراف. بچه‌خلاف‌های دبیرستانی اما اگرچه تعدادشان زیاد هم نباشد ولی با همین چند‌سال پیش هم فرق دارند.

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
نوجوان

اعتیاد غده چرکینی است که هر بار برای پهن کردن بساط خود قشری از جامعه را هدف می‌گیرد. با شروع فصل امتحانات، این بار نگاه سوداگران و قاچاقچیان را به سوی قشر دانشجو و محصل برای کسب سود متمایل شده است. چندی است که باور‌های غلطی چون افزایش هوشیاری و بی‌خوابی در میان برخی از دانشجویان ،آن‌ها را به سوی مصرف برخی از دارو‌ها و مواد روان گردان چون «ریتالین» سوق داده است. امری که با شروع فصل امتحانات شیوع بیشتری یافته است .اینبار با آغاز فصل امتحانات در مدارس و دانشگاه‌ها، سودجویان نیز فضای مناسبی را پیش روی خود می‌بینند تا به بهانه‌هایی نظیر تقویت حافظه، رفع استرس، رفع کم خوابی و ... مواد روانگردان و مخدر را میان جوانان توزیع کنند.

هنوز هم هستند افرادی که با پرسه مقابل مدارس و مراکز آموزشی تلاش می‌کنند که مواد توهم‌زا، روانگردان، مخدر و... را به بهانه های مختلف میان دانش آموزان و دانشجویان توزیع کنند. کمتر از یک ماه پیش بود که فرمانده انتظامی پردیس نیز از کشف 175 کیلوگرم حشیش از فردی خبر داد که قصد توزیع این ماده مخدر میان دانشجویان و جوانان را داشت.

هنوز هم هستند افرادی که با پرسه مقابل مدارس و مراکز آموزشی تلاش می‌کنند که مواد توهم‌زا، روانگردان، مخدر و... را به بهانه های مختلف میان دانش آموزان و دانشجویان توزیع کنند

با فرا رسیدن فصل امتحانات فعالیت این افراد نیز بیشتر می شود، یکی ادعا می کند ماده ای که عرضه می کند هیچ عوارضی ندارد و دیگری چنان با آب و تاب دانشجوی شب امتحانی را تشویق به خرید می کند که گویا راه دکتر و مهندس شدن از نخوابیدن 72 ساعته در شب امتحان و مصرف چنین موادی می گذرد.
برخی دیگر مدارس و مخصوصا دبیرستان ها را نشانه رفته و سعی می کنند تا دانش آموزان را به مشتری محصولات خود بدل کنند و در این راه از هیچ حیله ای هم صرف نظر نمی کنند.

قیمت انواع مواد مخدر کف دست دانش‌آموزان

در میان این دانش آموزان بعضیشان هستند که خلافشان سنگین است، اگر درس و مشق را نمی‌شناسند، مواد را خوب می‌شناسند. آنها ساقی‌های شِناس خودشان را دارند و اگر هم روزی آنها را پیدا نکنند، در پارک‌های تهران هستند ساقی‌هایی که همه جور مواد با هر قیمتی در بساطشان پیدا می‌شود.

ستاد مبارزه با مواد مخدر: اخراج نكنید، ارجاع دهید

«۶۰‌درصد دانشجویان معتاد از دوران دانش‌آموزی مبتلا شده‌اند.»، «براساس شیوع‌شناسی انجام‌شده در‌سال ۹۰ حدود ١/١ دانش‌آموزان قرص اکستازی را مصرف کرده و ٤/٠ درصد دانش‌آموزان که بیشتر آنها ۱۶ تا ۱۷‌سال سن داشته‌اند برای یک‌بار محرک شیشه را مصرف کرده‌اند و بیشتر هم در شب امتحان»، «بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، در‌سال ۸۶ میزان مصرف موادمخدر صنعتی ٣ ‌درصد بوده و اکنون به ۲۶‌درصد افزایش یافته است.» و... . اینها همه آمارهایی است که در یک‌سال گذشته اعلام شد و همه از زبان علیرضا جزینی، قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ آمارهایی که ‌گاه مسئولان آموزش و پرورش را به تعجب و حتی انکار وا می‌دارد. زرافشان، معاون امور متوسطه وزیر آموزش و پرورش دراین‌باره می‌گوید:  «اگر بعضی اوقات مسئولان آموزش و پرورش اعتیاد دانش‌آموزان به مواد مخدر را انکار می‌کنند، به این دلیل است رقمی که اعلام می‌شود، زیاد است. اما به هرحال بالاخره این پدیده در جامعه ما هست و قابل انکار هم نیست که بخشی از دانش‌آموزان کشور از این مواد استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که تفکیک‌ درصدی داده نمی‌شود که چند درصد سیگار می‌کشند و چند ‌درصد بقیه مواد مخدر. چون در فرهنگ جامعه ما معمولا سیگار به‌عنوان ماده مخدر شناخته نمی‌شود. وقتی از مصرف مواد مخدر صحبت می‌شود، بلافاصله ذهن به سمت مواد مخدر غیراز سیگار می‌رود. به همین دلیل است که این رقم‌ها تکذیب می‌شود ولی همین که ما دفتری داریم تحت عنوان دفتر آسیب‌ها، به این معنی است که ما این آسیب را پذیرفته‌ایم و باید برایش کار کنیم.»
رییس پلیس مبارزه با موادمخدر کشور درباره اینکه آیا در ایام امتحانات گشت های پلیس در اطراف این مراکز نیز تشدید خواهد شد یا خیر، می گوید: پایگاه های مبارزه با مواد مخدر پلیس در این ایام نیز فعال بوده و در آماده باش هستند و اگر مواردی باشد حتما به آن رسیدگی خواهد شد.
به گفته سردار مویدی، فعالیت این افراد نیز زیر ذره‌بین پلیس قرار دارد و ماموران ما نیز با سودجویان برخورد خواهند کرد، ضمن اینکه برخورد با تهیه و توزیع مواد مخدر و موضوع معتادان نیز از اولویت های پلیس در سال 94 محسوب می شود و ما با تمام توان با افرادی که قصد سواستفاده در چنین فضاهایی را داشته باشند، برخورد می کنیم.

در ماموریت های پلیس هرجا که بنا باشد اقدام خاصی انجام شود ماموران ما نیز نسبت به تامین امنیت اقدام خواهند کرد. در این مورد نیز پلیس و گشت های کلانتری ما حضور خواهند داشت و قطعا در صورت رویت چنین افرادی و نیز فعالیت افراد مشکوک با آنان برخوردهای قانونی لازم انجام خواهد گرفت

سردار تقی مهری، رییس پلیس پیشگیری ناجانیز درباره حضور پلیس در اطراف مدارس و گشت های کلانتری ها می گوید: بطورکلی در ماموریت های پلیس هرجا که بنا باشد اقدام خاصی انجام شود ماموران ما نیز نسبت به تامین امنیت اقدام خواهند کرد. در این مورد نیز پلیس و گشت های کلانتری ما حضور خواهند داشت و قطعا در صورت رویت چنین افرادی و نیز فعالیت افراد مشکوک با آنان برخوردهای قانونی لازم انجام خواهد گرفت.
رییس پلیس پیشگیری ناجا اطمینان خاطر می‌دهد که جای نگرانی در این خصوص نیست و ما تمام توانمان را برای برقرار امنیت بکار خواهیم بست، ضمن اینکه لازم است شهروندان نیز با پلیس همکاری لازم را داشته باشند و موارد مشکوک این چنینی را از طریق تماس با مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند. چند روز قبل هم استاندار تهران گفت: در حال حاضر موادمخدر به مدارس ورود کرده و آموزش و پرورش با وجود تمامی اقدامات خوبی که برای جلوگیری از این آسیب انجام داده اما بودجه و امکانات کافی برای مقابله با این بلا را نداشته و باید در این حوزه نیز خیرین به آموزش و پرورش کمک کنند.

سن اعتیاد در کشور ما پایین آمده است

مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر در مورد رواج اعتیاد در بین دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گوید: تحقیقات رسمی و مشاهدات ما در کلینیک‌ها نشان می‌دهد که سن اعتیاد در کشور ما پایین آمده است که مهم‌ترین عامل آن تغییر در نوع موادمخدر مصرفی است. مصرف روانگردان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و با توجه به خصوصیاتی که این مواد دارند و شرایط اجتماعی مصرف آنها، استقبال سنین پایین از آنها بیشتر است. سعید صفاتیان می‌افزاید: برنامه‌های پیشگیری چندان موفق نبوده‌اند. سازمان‌های فعال در زمینه پیشگیری از مواد مخدر نتوانسته‌اند برنامه منسجمی را در این زمینه داشته باشند. برنامه‌ها هماهنگ و یکسان نبوده‌اند. از سوی دیگر، کسری بودجه‌ای که وجود دارد بر بیشترشدن مشکلات دامن زده است. او تصریح می‌کند: در زمینه مصرف مواد روانگردان و عوارض آن باید آگاهی‌ها را بالا برد. از سوی دیگر خانواده‌ها در زمینه فرزندپروری مشکل دارند و اطلاعات لازم را در زمینه خطرات مصرف موادمخدر ندارند. صفاتیان تأکید می‌کند: آموزش و پرورش باید با اجرای برنامه‌های درست سطح آگاهی دانش‌آموزان را بالا ببرد و به آنها مهارت‌های زندگی را بیاموزد. به دانش‌آموزان تصمیم گرفتن در شرایط بحرانی و قدرت نه گفتن آموزش داده شود تا آنها را در برابر این خطر اجتماعی مصون نگه داشت.


منابع: ایسنا/ فرارو / ویتامین 24 /تابناک