تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای تاریخی «تاریخ جامع ایران» و «تاریخ جهان».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ جامع ایران و جهان

معرفی کتابهای تاریخی «تاریخ جامع ایران» و «تاریخ جهان».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
تاریخ جامع ایران و جهان


مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران»
مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» طی مراسمی در 26 خردادماه رونمایی می‌شود.
این مجموعه نفیس 20 جلدی، مشتمل بر وجوه مختلف تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران از دوران پیش از اسلام تا انقراض قاجار است که تحقیق، تدوین و نگارش آن در «مرکز دایرِه‌المعارف بزرگ اسلامی» 14 سال به طول انجامیده و چهره‌های برجسته و شناخته‌شده‌ای در مشاوره، نگارش، تدوین و ویرایش آن همکاری داشته‌اند.
پنج جلد نخست این مجموعه به تاریخ پیش از اسلام تعلق دارد. دوره اسلامی تاریخ جامع ایران، 15 جلد از این اثر بزرگ را در برگرفته است. مجموعه پانزدهم تا هفدهم شامل تاریخ زبان و ادبیات فارسی از آغاز عصر اسلامی تا پایان عصر قاجار خواهد بود. مجلدهای هجدهم و نوزدهم مجموعه به تاریخ هنر و معماری ایران شامل هنرهای دستی، تزئینی، نمایشی، آئینی، موسیقی و معماری اختصاص دارد. از طرفی بیستمین مجموعه مباحث تاریخ اجتماعی، نظام حقوقی در ایران، ادیان و مذاهب در ایران، طبقات اجتماعی و حیات عامه را شامل می‌شود.
«مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» به عنوان یک مرکز مهم پژوهشی در جهان اسلام بیش از سه دهه در زمینه تدوین و انتشار دایره‌المعارف‌های اسلامی، عمومی، تخصصی و دیگر مراجع علمی فعالیت داشته است.
سال‌ها پیش تلاش شد تا تاریخ جامع ایران از سوی مورخان و محققان ایرانی نوشته شود که این مهم محقق نشد تا این که با تلاش این مرکز مجموعه بیست جلدی «تاریخ جامع ایران» با قلم محققان و پژوهشگران ایرانی آماده انتشار شد.

تاریخ جهان

«تاریخ جهان»
کتاب «تاریخ جهان» نوشته فیلیپه فرناندس آرمستو با ترجمه شهربانو صارمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.
فیلیپه فرناندس آرمستو نویسنده این کتاب، کرسی تاریخ ویلیام پی. رینولدز را در دانشگاه نوتردام دارد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آکسفورد است و بیشتر دوران زندگی کاری خود را پیش از گرفتن کرسی تاریخ محیط زیست جهان در کالج کوئین مری دانشگاه تافتس در دانشگاه آکسفورد گذرانده است.
او در نگارش این کتاب، 7 نظرگاه اصلی دارد: تاریخ روایت است. تاریخ جهانی است. تاریخ فراگیر است. تاریخ رشته ای مسئله برانگیز است. تاریخ بینه است. تاریخ زندگی را ارتقا می دهد. تاریخ به انتها نرسیده است.
کتاب مذکور، دو داستان در هم تنیده است؛ داستان تعامل انسان با طبیعت و داستان تعامل انسان ها با یکدیگر. داستان محیط محور درباره بشر است که خود را از بقیه طبیعت دور می کند و به دنبال رابطه ای است که توازنی میان بهره برداری سازنده و ویران کننده به وجود آورد. داستان فرهنگ محور درباره این است که چگونه فرهنگ های بشری به صورت دوجانبه تاثیرگذار شده اند و در عین حال متقابلا از یکدیگر متمایز شده اند. هر دو داستان هزارها سال ادامه داشته است.
فصل های کتاب «تاریخ جهان» به ترتیب زمان یا تاریخ منظم شده اند. فصل اول و دوم از تقریبا 150 هزار سال تا تقریبا 20 هزار سال پیش را شامل می شود و در مجموع، ادواری که تحت پوشش قرار می گیرد، با انبوه شدن منابع، دور شدن فرهنگ ها، افزایش داده ها و علایق خواننده کوتاه تر می شود.
کتاب «تاریخ جهان» 30 فصل دارد که اسامی 20 فصل ابتدایی آن به ترتیب عبارت اند از:
پس از یخبندان: مسکون شدن زمین، خروج از گل و لای: زراعت و گله داری پس از عصر یخبندان، دوره های رودخانه ای بزرگ: تغییرات شتابان و دولت های در حال پیدایش، تمدن های متوالی: بلندپروازی و بی ثباتی، بازسازی جهان: بیداری ها، نوآوری های جدید و حدود آن ها، مکتب های مهم، امپراتوری های بزرگ، جهان پس از امپراتوری ها: مشکلات امپراتوری ها در اوراسیا و آفریقا حدود 200 تا 700 میلادی، ظهور ادیان جهانی: مسیحیت، اسلام، و آیین بودا، بازسازی جهان: نوآوری و نوسازی مرزهای محیطی در اواخر هزاره اول، مبارزه با انزوا: حدود 1000 تا 1200م، مرزهای صحرانشینان: دنیای اسلام، بیزانس و چین حدود 1000 تا 1200م، جهانی که مغول ها ساختند، انتقام طبیعت: طاعون، سرما و مرزهای فاجعه در قرن چهاردهم، دنیاهای در حال توسعه: تجدید قوا در اواخر قرن چهاردهم و پانزدهم، جولانگاه امپراتوری ها: امپراتوری های جدید در قرن شانزدهم و هفدهم، انقلاب اکولوژیکی قرن شانزدهم و هفدهم، انقلاب های فکری: دین و علم در قرن شانزدهم و هفدهم، دولت ها و جوامع: تغییرات سیاسی و اجتماعی در قرن شانزدهم و هفدهم.
10 فصل انتهایی کتاب نیز به این ترتیب هستند: انگیزه رشد: اقتصاد جهانی در قرن هجدهم، عصر تعامل جهانی: گسترش و برخورد امپراتوری ها در قرن هجدهم، مبادله روشنگری: اندیشه قرن هجدهم، جایگزین نیروی عضلانی: انقلاب انرژی، قالب اجتماعی: کار و جامعه در قرن نوزدهم، استیلای غرب در قرن نوزدهم: انتقال قدرت به غرب و ظهور استعمار جهانی، اوضاع در حال تغییر: تحولات سیاسی قرن نوزدهم، ذهنیت قرن بیستم: علم غربی و دنیا، نظم و بی نظمی در جهان: خط مشی سیاسی جهان در قرن بیستم، در پی مدینه فاضله: جامعه مدنی در قرن بیستم، زیست کره محصور: محیط زیست قرن بیستم.
این کتاب با 1000 صفحه مصور، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 68 هزار تومان منتشر شده است.




منابع:
ایبنا
مهر