تبیان، دستیار زندگی
بیشتر والدین ،به رفع نیازهای جسمانی فرزندان خود بیش از احتیاجات معنوی آنان می اندیشند ،در حالی که بر عهده والدین است که روحی سالم و شاد و در حد امکان عاری از پیچیدگی های و عقده های روانی نصیب فرزند خود کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده اصل ثابت فرزندپروری

بیشتر والدین ،به رفع نیازهای جسمانی فرزندان خود بیش از احتیاجات معنوی آنان می اندیشند ،در حالی که بر عهده والدین است که روحی سالم و شاد و در حد امکان عاری از پیچیدگی های و عقده های روانی نصیب فرزند خود کنند.

فرآوری:مریم تجریشی - مرکز مشاوره
ده اصل ثابت فرزندپروری

کودکان گرانمایه ترین گنجینه های زندگی آدمی هستند ، آنان نخستین و مهم ترین انگیزه های پدران و مادران برای تلاش در میدان پرآشوب زندگی را شکل می دهند . از هنگامی که حس پدر یا مادر شدن در ما قوام می گیرد ، شور و شوق فراوانی همراه با سنگین شدن شانه از بار مسئولیت در خود احساس می کنیم زیرا تامین زندگی و تدارک آینده ای سرشار از موفقیت برای فرزندان وظیفه ماست. والدین از خواسته های خویش به نفع فرزندان خود چشم پوشی می کنند و آرزوهای آنان را بر نیازها و رویاهای خویش مقدم می شمارند . لیکن متاسفانه بیشتر آنها،به رفع نیازهای جسمانی فرزندان خوب بیش از احتیاجات معنوی آنان می اندیشند ،در حالی که بر عهده والدین است که روحی سالم و شاد و در حد امکان عاری از پیچیدگی های و عقده های روانی نصیب فرزند خود کنند ، به او بیاموزند چطور دوست بدارد و چطور دوستش داشته باشند به او یاد دهند که ببیند از زندگی چه می خواهد و از آن مهمتر بداند چگونه هدفمند و در جهت نیل به خواسته های خود حرکت کند یاریش کنند تا انسانی باشد که مسئولیت رفتار و کرده های خویش را بپذیرد و در جهت جبران خطاهایش گام بردارد .

کتاب ده اصل ثابت فرزندپروری "با مطرح کردن مسائلی که به ظاهر ساده است ولی می تواند در تربیت کودکان بسیار سرنوشت ساز باشد به ما کمک می کند تا با ژرف اندیشی در اعمال و رفتار خود پاسخگوی نیازهای روحی و عاطفی فرزندانمان باشیم. علاوه بر این با تشریح کنش ها و واکنش های کودکان و نوجوانان در مقاطع سنی مختلف به ما یادآوری می کند در هر دوره سنی داشتن چه انتظاراتی از آنان طبیعی است و تحمیل چه وظایفی آنان را دچار پریشانی و ناامیدی می کند.

آنچه مسلم است والدین از هر سطح و طبقه اجتماع که باشند می خواهند فرزندشان خوشبخت و هوشیار و وموفق درتحصیلات و مورد قبول جامعه و مورد احترام باشند ، ولی همه آنها لزوما نمی دانند که چگونه می توانند به این هدف دست یابند . مطالعه یک کتاب مفید می تواند تا حد زیادی در تربیت صحیح فرزندان راهگشا باشد . "کتاب ده اصل ثابت فرزندپروری "با مطرح کردن مسائلی که به ظاهر ساده است ولی می تواند در تربیت کودکان بسیار سرنوشت ساز باشد به ما کمک می کند تا با ژرف اندیشی در اعمال و رفتار خود پاسخگوی نیازهای روحی و عاطفی فرزندانمان باشیم. علاوه بر این با تشریح کنش ها و واکنش های کودکان و نوجوانان در مقاطع سنی مختلف به ما یادآوری می کند در هر دوره سنی داشتن چه انتظاراتی از آنان طبیعی است و تحمیل چه وظایفی آنان را دچار پریشانی و ناامیدی می کند.

عملکرد خودتان اهمیت دارد ،هر اندازه به فرزندتان محبت کنید ،زیاد نیست ،در حل مسائل و مشکلات فرزندتان شرکت کنید ،شیوه های تربیتی خود را متناسب با وضع فرزندتان انتخاب کنید ،‌ مقررات وضع کنید و حد و مرز مشخص کنید ،پرورش استقلال د رفرزند ،ثابت قدم باشید ،از انضباط سخت و خشن بپرهیزید ،مقررات و تصمیمات خود را تشریح کنید ،‌ با کودک به احترام رفتار کنید  ،  ده اصل پرورشی موثر این کتاب می باشد که در تمام دوره های خردسالی تا نوجوانی کاربرد دارد.

نویسنده کتاب حاضر بیان می کند که :« فرزند پروری صحیح مجموعه تدابیری است که تعادل روانی ، یعنی صفاتی مانند صداقت و همدلی و اعتماد به نفس و مهربان بودن و اهل همکاری بودن و خویشتن داری و شاد بودن را پرورش می دهد اصولی است که کمک می کند کودکان در مدرسه موفق شوند رشد هوش و عقل و انگیزه برای یادگیری و آرزوی کامیابی را در آنان افزایش می دهد . همچنین آنان را از رفتارهای ضد اجتماعی ، بزهکاری و مصرف الکل و مواد مخدر باز می دارد . این اصول کودکان را در برابر اضطراب و غم و اندوه و اختلال خورد  خوراک و اختلال های روانی محافظت می کند . تجربیات ثابت کرده است که ،اغلب والدین راهنمایی هایی برای فرزندپروری نیاز دارند که این کتاب در اختیارشان قرار می دهد و هرگاه کودکان بر طبق ده اصل این کتاب پرورش یابند به احتمال بسیار زیاد رشد سالم می کنند و احتمال بسیار کمی وجود خواهد داشت که مشکلاتی را که کودکان دیگر دارند پیدا کنند.»

مشخصات کتاب
نویسنده :لارنس اشتاینبرگ
مترجم :مهرنوش عابر
ناشر:رشد

منابع:کتاب ده اصل ثابت فرزند پروری