تبیان، دستیار زندگی
ده شد آزمایش های جدیدی كه با استفاده از ساقه ی سلول های مغز استخوان و تبدیل آن ها به سلول های مولد انسولین به انجام رسیده ، دانشمندان را امیدوار ساخته است كه بتوانند در آینده مرض قند ( دیابت ) را به نحو مؤثری مداوا كنند . ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افق های تازه برای درمان بیماری قند كشور گشوده شد


آزمایش های جدیدی كه با استفاده از ساقه ی سلول های مغز استخوان و تبدیل آن ها به سلول های مولد انسولین به انجام رسیده ، دانشمندان را امیدوار ساخته است كه بتوانند در آینده مرض قند ( دیابت ) را به نحو مؤثری مداوا كنند .

به نوشته ی هفته نامه ی علمی " نیوساینتیست " ، آزمایش های جدید كه به وسیله ی یك محقق مسلمان به نام محبوب حسین در دانشگاه نیویورك بر روی مغز استخوان موش ها صورت گرفته ، برای نخستین بار نشان داده است كه می توان ساقه ی سلول ها را به سلول های نوع بتا تبدیل كرد . سلول های اخیر ، سازنده ی غده ی لوزالمعده یا پانكراس هستند كه وظیفه تولید انسولین را در بدن بر عهده دارند .

در گذشته ، دانشمندان از روش پیوند پانكراس برای مداوای دیابت استفاده كرده اند ، اما بیمارانی كه عضو پیوندی دریافت داشته اند ، می باید پیوسته داروهای شیمیایی قوی مصرف كنند تا با خطر طرد عضو پیوندی به وسیله ی سیستم ایمنی بدن خود مواجه نشوند . روش تبدیل ساقه ی سلول های برگرفته از جنین های مرده و تبدیل آن به سلول های غده ی پانكراس نیز از جمله دیگر روش های مورد استفاده ی محققان بوده است ، اما این روش نیز با خطر واكنش سیستم ایمنی بدن رو به روست و علاوه بر این ، مسائل اخلاقی مربوط به استفاده از جنین های مرده نیز استفاده از آن را با محدودیت روبه رو می سازد .

روش استفاده از ساقه ی سلول های استخوان مغز استخوان خود بیمار و باز پیوند آن ها در بدن شخص ، هیچ یك از دشواری ها و محدودیت های روش قبلی را ندارد و در عین حال از این مزیت اضافی برخوردار است كه فناوری مربوط به پیوند ساقه ی سلول ها سال هاست كه تكمیل شده و مورد بهره برداری قرار دارد .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.