تبیان، دستیار زندگی
سردار جواد خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در نشست خبری بیان کرد: عملیات بیت المقدس از 10 اردیبهشت ماه آغاز شد و سوم خرداد با آزادسازی خرمشهر به پایان رسید، هرچند تبلور این پیروزی را در سوم خرداد می بینیم، دوره مقاومت قبل از اشغال و زمان آزادسازی این
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت سوم خردادها



سردار جواد خضرایی، مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس در نشست خبری بیان کرد: عملیات بیت‌المقدس از 10 اردیبهشت‌ماه آغاز شد و سوم خرداد با آزادسازی خرمشهر به پایان رسید، هرچند تبلور این پیروزی را در سوم خرداد می‌بینیم، دوره مقاومت قبل از اشغال و زمان آزادسازی این شهر نیز وجود داشته که حائز اهمیت است.

ثبت سوم خردادها

وی در ادامه گفت: حدفاصل شلمچه تا خرمشهر 20 کیلومتر است و دشمن ظرف چند دقیقه می‌توانست وارد خرمشهر شود، درحالی‌که 45 روز پشت دروازه‌های شهر ماند که این موضوع اهمیت دارد. در آن دوران نیز بروز ناامنی‌ها در داخل کشور و ضعف دولت مرکزی سبب شده بود، مسئولان به فکر رفع مشکلات داخلی باشند تا به تمهیدات نظامی برای پیشگیری از تجاوز دشمن توجه کنند.

جنگ‌افروزان بدانند
سردار خضرایی ادامه داد: پیشینه مردم ایران در دفاع از کشورشان برای همه مشخص است و مردم ما در دفاع از تمامیت ارضی و ارزش‌های خود لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد.
وی یادآور شد: اگر ما امروز می‌بینیم که از گزینه‌های روی میز نام می‌برند اما از دست زدن به آن واهمه دارند، به دلیل همین مقاومت‌های مردم است؛ چراکه در امتحان‌های سخت آزموده شده‌اند و در حال حاضر نیز با دست‌یابی به فناوری‌های جدید و سلاح‌های مدرن قدرت ایستادگی بیشتری خواهند داشت و جنگ‌افروزان باید به پیشینه ملت ایران توجه کنند. این جنگ‌افروزان می‌توانند از دوستانشان بپرسند که برخی اروپاییان در ایران قبرهایی دارند که این قبرها قابل توسعه است. این یادآوری به این دلیل است که بدانند سوم خرداد تنها یک بخش پیروزی‌های مردم ایران محسوب می‌شود و آن‌ها با تکیه‌بر انسجام، اتحاد و به‌ویژه پیروی از ولایت‌فقیه در برابر هرگونه تعدی ایستادگی کرده و جواب دندان‌شکنی به دشمنان خواهند داد. مردم ما همان مردم گذشته اما با اعتقادات عمیق هستند بنابراین هشدار می‌دهم در صورت لزوم سوم خردادهای دیگری در تاریخ ثبت خواهند کرد البته ما استفاده از تعامل و هم‌فکری با دیگر کشورها را با حفظ اصول مفید می‌دانیم.

این ضریح به‌منظور تبیین نقش عاشورا در پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس ساخته و ساخت این ضریح از هشت ماه پیش آغازشده و در حال تکمیل است


ثبت سوم خردادها

اعلام برنامه
همچنین مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس از رونمایی از ضریح نمادین امام حسین (ع) به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد و گفت: ۸ جلد کتاب نیز به مناسبت این روز رونمایی می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های موزه دفاع مقدس به مناسبت آزادسازی خرمشهر گفت: برگزاری همایش فاتحان خرمشهر، اجرای نورنمای سه‌بعدی مسجد جامع خرمشهر و آب‌نمایش دریاچه هورالعظیم، رونمایی از آثار نگارگری استاد فرخی و رونمایی از ضریح نمادین امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) ازجمله برنامه‌های موزه دفاع مقدس به مناسبت آزادسازی خرمشهر است.
سردار خضرایی درباره ضریح نمادین امام حسین (ع) بیان کرد: این ضریح به‌منظور تبیین نقش عاشورا در پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس ساخته و ساخت این ضریح از هشت ماه پیش آغازشده و در حال تکمیل است، این ضریح در ابعاد واقعی با خطوط اسلیمی بود و به‌گونه‌ای است که وهن به حرمین معصومین (ع) نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کتابخانه موزه دفاع مقدس اظهار کرد: کتابخانه باغ‌موزه دفاع مقدس تخصصی‌ترین موزه است که حاوی 14 هزار عنوان کتاب در قالب 40 هزار جلد کتاب است. مولفان، ناشران، کارگردان‌ها و ... در رابطه با پرداختن به موضوع دفاع مقدس دچار محدودیت منابع هستند که بخشی از طریق کتابخانه حل‌شده و بانک اطلاعاتی با ظرفیت 600 ترابایت در موزه به وجود آمده و در حال جمع‌آوری است.

انتظار داریم این دولت اصول یک جامعه اسلامی را به‌عنوان اصول مذاکره در فکت‌شیت خود قرار دهند


ثبت سوم خردادها

مدیرعامل باغ‌موزه دفاع مقدس در ادامه این نشست گفت: یکی از اقداماتی که در این ایام اتفاق می‌افتد رونمایی از اشعار دفاع مقدس است. دکتر درودیان درگذشته پنج جلد کتاب دفاع مقدس را تألیف کرده است که این 5 جلد امروز به 45 هزار بیت با وزن شعر حماسی فردوسی توسط استاد کاظمی تبدیل‌شده است. ویراستاری این اثر توسط استاد کیقبادی و نگارگری آن توسط استاد فرخی انجام‌شده است؛ و آثار نگارگری استاد فرخی در گالری فکه باغ‌موزه رونمایی می‌شود. اقدام دیگری که توسط این مجموعه در نظر گرفته‌شده اجرای نورنمای سه‌بعدی و آب‌نمای نمایش هورالعظیم در مسجد جامع خرمشهر باغ‌موزه است که هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود.

یادآوری به دولت
سردار خضرایی در پایان خطاب به دولت حاضر گفت: با توجه به اینکه دولت محترم جمهوری در بخشی از دفاع مقدس حضور داشتند ما ایشان را به‌عنوان دولت تدبیر و امید انتظار داریم از دستاوردهای دفاع مقدس استفاده کرده و انتظار و وصایای شهدا را مدنظر خویش قرار دهند. انتظار داریم این دولت اصول یک جامعه اسلامی را به‌عنوان اصول مذاکره در فکت‌شیت خود قرار دهند.


سامیه امینی
بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 قلب تپنده خرمشهر در تهران می‌تپد

مرتبط تصویری:

 چگونگی آزادسازی خرمشهر


سهم شهید برونسی در آزاد سازی خرمشهر

حماسه فتح خرمشهر