تبیان، دستیار زندگی
پرونده بیست ودومین دوره رقابت های تکواندوی قهرمانی جهان با قهرمانی زودهنگام شاگردان بیژن مقانلو بسته شد. تیم ملی تکواندوی ایران که 4 سال پیش(2011) برای اولین بار با سرمربی گری رضا مهماندوست و با کسب 3 طلا، یک نقره و 2 برنز در کره جنوبی فاتح سکوی قهرمانی ج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دومین قهرمانی تکواندوی ایران در جهان


پرونده بیست‌ودومین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان با قهرمانی زودهنگام شاگردان بیژن مقانلو بسته شد. تیم ملی تکواندوی ایران که 4 سال پیش(2011) برای اولین بار با سرمربی‌گری رضا مهماندوست و با کسب 3 طلا، یک نقره و 2 برنز در کره‌جنوبی فاتح سکوی قهرمانی جهان شده بود، درحالی امسال با هدایت مقانلو راهی سرزمین تزارها شد که رزمی‌کاران ایران موفق شدند در بخش مردان برای دومین بار بر بام جهان بایستند.
تکواندو

روس‌های میزبان که در جریان این رقابت‌ها سعی کردند در اقدامی بی‌سابقه برای کوتاه کردن دست ایران از سکوی اول جهان دست به تغییر قوانین بزنند، باز هم کاری از پیش نبردند تا ملی‌پوشان‌‌ ایران به جبران نایب‌قهرمانی دوره قبل(2013) در فاصله یک‌ سال مانده به المپیک بار دیگر جام قهرمانی را به خانه بیاورند. دیشب ورزشگاه تراکتور شهر چلیابینسک روسیه در حالی شاهد جشن قهرمانی ملی‌پوشان‌ ایران بود که 2 طلای فرزان عاشورزاده و مسعود حجی‌زواره در‌کنار مدال برنز جهانی کیمیا علیزاده که اولین مدال تاریخ تکواندوی بانوان ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود، یک قهرمانی زودهنگام را برای کشورمان رقم زد تا ایران برای دومین بار در طول تاریخ 42 ساله تکواندوی جهان در بخش مردان بر سکوی قهرمانی بایستد. گفتنی است تیم ملی تکواندوی مردان ایران که قهرمانی خود را در این مسابقات مسجل کرده، هنوز 2 نماینده دیگر در جمع 4 تکواندوکار اوزان 63 ‌- و 80‌ - کیلوگرم در اختیار داشت که دیشب روی شیاپ‌چانگ رفتند. ابوالفضل یعقوبی(63‌‌-) نماینده شایسته کشورمان برای راه‌یابی به فینال رقابت‌های وزن سوم باید با جواد اچاب از بلژیک‌(قهرمان اروپا در سال 2014) مبارزه می‌کرد. مهدی خدابخشی(80 -) هم برای راه‌یابی به فینال باید به مصاف طاهیر گولیک از آلمان‌(قهرمان دوره قبل مسابقات جهانی) می‌رفت.

شاهکار کیمیای تکواندوی ایران در جهان

گفتنی است در بخش بانوان کیمیا علیزاده(57-) که با قطعی کردن مدال برنزش نقطه عطفی در کارنامه خود و تاریخ تکواندوی بانوان ایران به جای گذاشت، دیشب در مرحله نیمه نهایی با مایو هامادا از ژاپن(نایب قهرمان دوره قبل مسابقات قهرمانی جهان) مبارزه کرد و در پایان با قبول شکست 5 - 3، اولین مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جهان در تاریخ تکواندوی زنان ایران را به گردن آویخت.

سونامی زیر ذره‌بین فدراسیون جهانی تکواندو

گفتنی است اولین طلای جهانی فرزان عاشورزاده درحالی در روسیه در ویترین افتخارات سونامی 18 ساله ایران جای گرفت که سایت فدراسیون جهانی تکواندو در گزارشی به فینال وزن 58‌ - کیلوگرم مسابقات جهانی پرداخت و تکواندوکار بلژیکی را به دلیل باخت آبرومندانه برابر فرزان عاشورزاده تحسین کرد. به گزارش ایسنا، سی محمد کبتی‌(سیمو) تکواندوکار بلژیکی در فینال با فرزان عاشورزاده روبه‌رو شد که با نتیجه 8‌ ‌- 3 شکست خورد. نتیجه‌ای که به گفته سایت فدراسیون جهانی خوش‌آیند مربیان بلژیکی بوده است. در بخشی از گزارش سایت فدراسیون جهانی در این خصوص آمده است: «کبتی توانست با شکست حریف چینی، رویای فینال را برای خودش محقق کند، اما حریف او در فینال کسی بود که می‌توان او را تنها مبارز کاملا مسلط و برتر این روزهای تکواندوی جهان دانست: «سونامی ایران، فرزان عاشورزاده فلاح!»

گفتنی است در بخش بانوان کیمیا علیزاده(57-) که با قطعی کردن مدال برنزش نقطه عطفی در کارنامه خود و تاریخ تکواندوی بانوان ایران به جای گذاشت، دیشب در مرحله نیمه نهایی با مایو هامادا از ژاپن(نایب قهرمان دوره قبل مسابقات قهرمانی جهان) مبارزه کرد و در پایان با قبول شکست 5 - 3، اولین مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جهان در تاریخ تکواندوی زنان ایران را به گردن آویخت

اولین طلای تاریخ آذربایجان با مهماندوست

رضا مهماندوست، سرمربی اسبق تیم ملی تکواندوی ایران که همراه این تیم قهرمان شده بود توانست افتخار دیگری را به نام خود ثبت کند. او که هم‌اکنون سرمربی‌گری تیم جمهوری آذربایجان را بر‌عهده دارد، توانست همراه این تیم اولین طلای تاریخ تکواندوی این کشور را کسب کند. رادیک عیسی‌اف در وزن 87‌ - کیلو در مسابقه‌های قهرمانی جهان 2015‌ چلیابینسک روسیه این مدال با ارزش را کسب کرد تا نام او هم در تاریخ ماندگار شود. جمهوری آذربایجان در ادوار مختلف حضورش در مسابقه‌های قهرمانی جهان، یک مدال طلا، یک نقره و 8 برنز کسب کرده است. بعد از موفقیت‌هایی که رضا مهماندوست همراه جمهوری آذربایجان کسب کرد، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «به زودی خبرهای خوبی می‌شنوید.»

بخش ورزشی تبیان

منبع : خراسان نیوز