تبیان، دستیار زندگی
افکارتان را تغییر دهید زندگی تان تغییر میکند (2) در مقاله ی پیش خواندیم که ... ما بانی و باعث بسیاری از مشکات خود هستیم، اما احتمالاً به ندرت آنرا می پذیریم، وقتی انتخاب می کنیم که درجای به خصوصی قرار گیریم خود را در معرض ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دنبال زندگی بهتر

افکارتان را تغییر دهید زندگی تان تغییر میکند (2)


 در مقاله ی پیش خواندیم که ... 

ما بانی و باعث بسیاری از مشکات خود هستیم، اما احتمالاً به ندرت آنرا می پذیریم، وقتی انتخاب می کنیم که درجای به خصوصی قرار گیریم خود را در معرض ناراحتی و گرفتاریهای بالقوه قرار می دهیم و وقتی رنج و زخمت نصیب ما می شود، به حال خود تاسف می خوریم اگر تصمیم دیگری می گرفتیم، چه بسا که دچار این ناراحتی نمی شدیم.

همیشه به ما توصیه کرده اند با صرفه حویی درمصرف برق، از به هدر دادن انرژی خود داری کنیم، اما به همین اندازه مهم و شاید مهم تر از آن تباه شدن انرژی انسانی است. کافی است از زندانی دیدن کنید و ببینید که چگونه انرژی انسانی به هدر می رود. هزاران انسان، بعضی بسیار باهوش که می توانند هدفی در زندگی داشته باشند بیکار پرسه می زنند و روزهای متوالی به گوشه ای نشسته اند و انتظار فردا را می کشند.

همه این افراد ویژگی مشترکی دارند. اما این ویژگی تنها مختص آنها نیست، بلکه هزاران انسان بیرون از زندان نیزاز آن برخوردارند.

همه آنها از زندگی توقع بیشتری دارند، اما باور نمی کنند که می توانند و شایسته آن هستند که به این خواسته خود تحقق بخشند، و بنابراین تلاشی به خرج نمی دهند.

بودایی ها می پرسند: آیا با غذا خوردن دیگران شما سیر می شوید؟ یا وقتی دیگران آب می نوشند، عطش شما برطرف می شود؟ تلاش کیست که می تواند شما را به خواسته هایتان برساند؟

مهم این است که به خود مطمئن باشید و به توانایی هایتان ایمان داشته باشید. باید بپذیرید که شما از نیرویی بر خوردارید که به کمکش می توانید با مسایل زندگی رو به رو شوید. برای تحقق این مهم احتمالاً لازم است که ذهنیتی را که از خود دارید، تعییردهید.

دست روی دست نگذارید که اتفاقی بیفتد، هدف شما باید این باشد که اتفاقات را خود شکل دهید و این بستگی به این دارد که برافکار خود مسلط باشید. برای مثال بعضی خواهان تنعم بیشتر هستند، اما تمام ذهنیت خود را به نداری اختصاص می دهند. جمعی دیگر خواهان سلامتی بیشتر هستند و با این حال پیوسته از بد حالی خود حرف می زنند. باید بدانید که می توانید بر شرایط خود تاثیربگذارید. اما تا زمانی که درون خود را تغییرندهید و برداشتهای منفی را ازخود دور نکنید، همه چیز برحسب تصادف روی می دهد.

در زندگی افکار مثبت خلق کنید. در افکارتان دقیق شوید، آنها کلمات شما خواهند شد، در کلماتتان دقیق شوید، آنها تبدیل به اعمال شما خواهند شد. در اعمالتان دقیق شوید، آنها تبدیل به عادات شما خواهند شد، درعاداتتان دقیق شوید آنها تبدیل به شخصیت شما خواهند شد.

طبق برآورد" فیلد"، (1990) هر شخصی روزانه 50 هزار فکر را پردازش می کند آیا می توانید صد مورد از افکاری را که امروز داشته اید به یاد آورید آیا این آفکار مثبت بودند یا منفی؟

به خاطر داشته باشید ذهن ما شبیه قطعه زمینی است که می توانیم در آن هم بذر شادمانی بپرورانیم و هم بذر ناراحتی و نگرانی. روزانه نگرانیهایی جزئی حسادتها، خشمها و رنجشهایی ذهن را اشغال می کنند که بایستی از ذهن خالی شوند، اگر اینها را ازذهن در نپنداریم، ذهنمان را مسموم می کنند و منجر به عدم کامیابی مداوم ما می شوند. این خشکشویی ذهنی روزانه به ما کمک می کند که 6 تا9 در صد ذهنمان را برای ورود ایده های جدید تر و بهتر خالی کنیم و بهترین ها را گلچین نمائیم .نظام باورها تشکیل دهند ه و سازنده نظام فکری انسان است. داشتن باورهای مثبت و خوب عاملی اصلی در تولید افکار خلاق است.

نخستین گام در بهبود نگرشها" داشتن اندکی اشتیاق" است اغلب به مردم توصیه می کنیم ذهن گشاده ای داشته باشند احتمال وجود راهی دیگر برای نگریستن به جهان را هم در نظر بگیرند. بنابر این لازم است نگاه تازه ای به کلیه باورها و ارزشهایی که برایتان عزیز بوده است و آزارتان می دهد، بیندازید.

درون خفته را بیدار کنید. شما مهمترین انسان هستید، کمی وقت بگذارید و به خود بیندیشید در تمام طول تاریخ هرگز شخصیتی دقیقاً مانند شما وحود نداشته است و در تمام اوقات بی نهایتی که در پیش است، شخصیتی مانند شما زائید ه نخواهد شد.

شما محصول میراث، محیط، جسم، ذهن هشیار و نیمه هشیار، تجربه و شرایط زمان و مکان و ... از جمله نیروهای شناخته نشده ستید. شما قدرت آن را دارید که روی همه این عوامل تاثیر بگذارید، از همه آنها می توانید استفاده کنید و یا با همه آنها هماهنگ شوید پس برای داشتن زندگی بهتر تلاش کنید.


خودتان باشید

خویش را صافی کن از اوصاف خود تا بینی ذات پاک صاف خود

چشمه آبی درون خانه ای به ز رودی کان نه کاشانه ای

مولوی

وقتی می خواهید جزء آنچه هستید، باشید برای خود مشکلات عدیدهای ایجاد می کنید، ممکن است به اندازه ای از کفشی خوشتان بیاید که بدون آنکه قالب پای شما باشد، آن را بپوشید. اما براستی چه دلیلی دارد؟

ماهر چقدر هم که دیگران را تحسین کنیم، نه آنها هستیم و نه می توانیم آنها شویم. هر چه بیشتر بخواهیم در قالب رفتاری دیگران ظاهر شویم گیج تر و سردرگم تر می شویم. ازهمه اینها بدتر، اعتماد به خود را از دست می دهیم، زیرا در هر شرایطی خود را دست کم گرفته و بر ارزشهای آنها صحه می گذاریم.

بدبخت ترین اشخاص کسانی هستند که می خواهند، شخص دیگری باشند، آنها پیوسته تظاهر می کنند که کسی هستند که در واقع نیستند این یکی از دلایل مهم تنش و قرار گرفتن در شرایط فشار روانی است ( داگ هوپر 1980)

اگر بدانیم که از چه مقدار کمی از استعدادهای خود استفاده می کنیم به جای اینکه در قالب دیگران ظاهر شویم می توانیم خود را بیابیم وخود باشیم.

ذوالفقاری در کتاب "رهنمون"، از " دیزرائلی" نقل می کند که انسان تا زمانی که بمیرد فقط 3 در صد از استعداد های نهفته خود را شکوفا کرده است.

برای بسیاری از مردم قبول این حقیقت دشوار است که خط منقسم میان شکست و موفقیت و یا بردن وباختن بسیار ظریف است. درمسابقه دو 100 متر اغلب فاصله زمانی نفر اول و دوم حتی از یک دهم ثانیه هم کمتر است . کمی تلاش می تواند بازنده ای را در جمع برندگان قرار دهد اگر به استعداد دیگران غبطه می خوردید، احتمالاً خود را دست کم می گیرید، قبل از اینک خود را این قدر بی بها کنید، قبل از اینکه خود را متقاعد کنید که تلاش بی فایده است، بدانید شما شخصیتی منحصر به فرد هستید و هرگز کسی مانند شما وجود نداشته است.

ضمن اینکه توصیه می شود خودتان باشید و عزت نفس خود را حفظ کنید، می گوییم، سعی کنید در جای خود تان نیز قرار بگیرید. به قول یکی از بزرگان در این کره خاکی گردان برای هر کسی جایی در نظر گرفته شده است، سعی نکنید جای دیگران را اشغال کنید. اگر این نکته را بپذیرید آن وقت می توانید بارو کنید که دیگران نیز حق زندگی کردن دارند، آنها را به خاطر اینکه به سلیقه شما رفتار نمی کنند نباید محاکمه کنید بعضی از مردم نمی توانند دیگران را دوست داشته باشند، حتی گاهی اوقات از راه رفتن، نشستن و خندیدن افراد دیگر نیز حرص می خورند و آثار تنفر در آنها ظاهرمی شود، اگر دیگران حقوق بقیه را ضایع نمی کنند و آثار زیان بار اجتماعی ندارند، بگذارید زندگیشان را بکنند و به آنها حق زندگی کردن بدهید و بدین ترتیب تخم های نفرت را دردل نکارید دراین شرایط خودتان نیز آرامش بهتری دارید.

موفقیت شما بستگی به این دارد که تا اندازه بتوانید به امکانات بالقوه خود نزدیک شوید، خود را دریابید و خودتان باشید.

بدانید موفقیت شما با کاری که دیگران می توانند بکنند، اندازه گیری نمی شود.

منبع: روانشناسی ازدواج - تالیف زهره رئیسی


لینک:

- چگونه رابطه میان خود و همسرمان را استحكام بخشیم؟

- توصیه هایی در تداوم زندگی زناشویی

- یازده توصیه برای زندگی زناشویی بهتر

- توصیه هایی برای همسران

- 10 قانون طلایی ازدواج موفق

- چگونه می توانیم برای استحكام خانواده خود شرایطی مناسبی به وجود آوریم

- اهداف تشكیل یك خانواده ی سالم چیست ؟ ( قسمت پنجم )

- روان شناسی زوج های خوشبخت (1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.