تبیان، دستیار زندگی
اکثر دستورات دینی، دستور به ترک کارهای بد هستند؛ یعنی اکثراً سلبی هستند نه ایجابی، برخی از موارد هم مانند خمس و زکات که ایجابی به نظر می رسند از این جهت که شامل ترک و کنار گذاشتن بخشی از اموال هستند، می توانند سلبی محسوب شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گناه نکردن یا ثواب کردن اولویت با کدام است ؟!!

گناه


اولویت بندی  در کارها یکی از ساده ترین اصول موفقیت است ، این که ما در زندگی نظم داشته باشیم و ببینیم کدام کارها مهمتر است و بهتر است که زودتر انجام شود .

وقتی کارهای بزرگتر و مهمتر انجام شوند یک فراغ بال و آسودگی برای ما ایجاد می شود تا بقیه امور را دقیقتر نظم بدهیم .

و این اولویت بندی ، مختص امور مادی و روزمره نیست ، ما باید در عبادات و امور معنوی هم اولویت بندی داشته باشیم ، عمر کوتاه است و ما  رهسپار سفر آخرت ، اگر در این مسیر برنامه ای نداشته باشیم مشخص نیست که به سلامت به مقصد برسیم یا نه ؟

وقتی می خواهیم در امور دینی و معنوی اولویت بندی کنیم باید ببینیم ، دین ما ، برنامه سعادت ساز زندگی ما نسبت به کدام امور سفارش بیشتری کرده است و اساسا دستورات دینی حول چه محوری است و ما خود را با آن هماهنگ کنیم .

اکثر دستورات دینی، دستور به ترک کارهای بد است .

1- دستور به ترک بدی‌ها

2-دستور به انجام کارهای خوب

بین دو دستور (ترک گناهان و انجام کار خوب)، ترک گناه بر انجام کار خوب اولویت دارد؛ اولویت داشتن ترک گناه به این معنا است که مواظبت بر ترک گناه باید بیشتر از مواظبت برای انجام کار خوب باشد. البته اولویت گناه نکردن به معنای تعطیل شدن انجام کار خوب نیست.
گناه نکردن، اولویت دارد و در جریان مبارزه با هوای نفس، اول باید با دوست داشتنی‌ای مبارزه کرد که دعوت به گناه می‌کند. در مرحله دوم باید با دوست داشتنی‌ای مبارزه کرد که دعوت به مقدمه گناه می‌کند. در مورد ترک گناه بزرگ و ترک گناه کوچک هم اولویت‌بندی‌هایی وجود دارد که می‌توان آن را در برنامه دخالت داد. راه مبارزه با نفس، اگر چه ممکن است در ظاهر سخت به نظر برسد ولی با برنامه‌هایی که برای آن وجود دارد، بسیار راحت خواهد بود. وقتی به مبارزه با نفس اقدام کنیم، کار آسان می‌شود. دورى نمودن از محرمات و گناه ، مصلحتش ‍ براى بنده بیشتر و مهمتر است .

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نمـازهاى پنجگانه همانند نهر آب گوارائى جلوى درب خانه شـماست چنانكه كسى هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچـگونه چركى باقى نـماند

و نکته مهمی در این اولویت بندی هست و آن اینکه تا گناه ترک نشود انجام واجبات بی ثمر است ، گناه مانند آتشی به باغ اعمال می افتد و آن را می سوزاند و به خاکستر تبدیل می کند .

در روایتی از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در فضیلت تسبیحات اربعه آمده است: خداوند به عدد هر یک از اذکاری که مومن می‌گوید، درختی در بهشت برای او می‌کارد. شخصی عرض کرد: پس درختان ما در بهشت چقدر زیاد است! حضرت فرمود: بله، ولی مواظب باشید که آتشی نفرستید که آنها را بسوزاند. سپس این آیه را قرائت نمود: «ای کسانی که ایمان آوردید اطاعت خدا و رسول کنید و اعمال خود را باطل نکنید»  "سوره محمد [صلوات علیه و آله]، آیه 33". (صدوق،محمد بن علی،الامالی ج 1 ص 607)

در میان دستورات الهی در انجام کار خوب، توجه به نماز به عنوان مهمترین کار خوب ضروری است. نماز به ترک گناه کمک می‌کند. خداوند می‌فرماید: «نماز از فحشاء و منکرات جلوگیرى مى‏کند؛ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»(عنکبوت/45) این آیه هم نشان می‌دهد ترک گناه خیلی مهم است که باید از نماز برای دوری از گناه کمک گرفت. و هم اهمیت نماز را در تاثیرش برای ترک گناه نشان می‌دهد.

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: مَثَلُ الصَّلَواتِ الْخَمْسِ كَمَثَلِ نَهْرٍ جارٍ عَذْبٍ عَلى بابِ اَحَدِكُمْ یَغْتَسِلُ فیهِ كُلَّ یَوْمٍ خَمْسَ مَرّاتٍ فَما یَبْقى ذلِكَ مِنَ الدَّنَسِ. (كنزالعمال، ج7، حدیث 18931 )

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نمـازهاى پنجگانه همانند نهر آب گوارائى جلوى درب خانه شـماست چنانكه كسى هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچـگونه چركى باقى نـماند.

جمع بندی :

ترک منکرات و گناهان در زندگی بسیار مهم است ، اگر ما می خواهیم در انجام اعمال عبادی و تکالیف واجبمان موفق باشیم باید اول گناه را ترک کنیم بدون ترک گناه  اعمال ما بی ثمر و بی نتیجه خواهد شد، چرا که گناه اثر عمل خیر را از بین می برد .

فرآوری : محمدی               

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :

کتاب تنها مسیر حجت الاسلام پناهیان

سایت دارالحدیث

سایت معارف قرآن

مطالب مرتبط :

دستورالعمل هایی برای ترک گناه

به خدا قول ترک گناه ندهیم !!!

نکته ای کلیدی برای ترک گناه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.